Dagens R-sykler (Panigale, GSX-R etc.) er jo banesykler som det er lov å kjøre på vei. Det vil si at de er ikke veldig komfortable eller praktiske i hverdagen for gjennomsnitts-føreren. Joda, det er sikkert noen som er komfortabel hele dagen på en R-sykkel, men hvis man legger godviljen til så kan man vel være enige i at R-sykkel ikke akkurat er bygd for komfort.
Hvis man ønsker en sportslig sykkel med litt aggressiv sittestilling samt kåpe så kommer man ned på en Sportstourer. Noe som er en utdøende rase pga ADV syklene. En sportstourer er jo ofte relativt tung, og veldig praktisk. Turkoffert fester, stort sete ++
Påstanden min er at gapet mellom en R-sykkel og en sportstourer er for stort. Hva med en sportssykkel? Ikke R-sykkel eller sportstouring sykkel, men en sykkel som er nesten like lett og rask som en R-sykkel men med mer avslappet ergonomi. For eksempel en Panigale med behagelig knevinkel, mindre foroverlent og et sete som er komfortabelt. Det nærmeste jeg har kommet er de gamle Supersport syklene fra Ducati:

På øyet så ser de mer komfortabel ut enn dagens Panigale (mindre foroverlent). For ordens skyld så kaller Ducati sine R-sykler for "Superbike" nå, mens den som er avbildet er en "Supersport" som de ikke har som modell i dag (korriger meg gjerne hvis det er noen Ducatifanatikere som leser).
For å dra Ducati resonnementet litt lengre: Dagens Panigale er mer komfortabel enn 848'n som var forgjengeren i "Superbike" kategorien. Hvis Ducati hadde videreført "Supersporten" så kan man anta at den ville vært enda mer komfortabel?
Hva mener dere, mangler det et segment i dagens marked? Kunne du tenkt deg en komfortabel "R-sykkel"? En Panigale man kan kjøre en helgetur på uten å oppsøke kiropraktor etterpå?