Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Trondgv »

Helt ærlig nå. Du må få orden på økonomien før det går over et vippepunkt. Har selv sett hvordan dette kan ende. Det starter fort slik som du gjør nå, vil ikke skremme deg men vil bare ikke at noen som helst andre skal måtte gå gjennom noe så jævlig. Det beste er nok å få lånt penger av familiemedlemmer som er villige til å låne deg en sum slik at du kommer deg på rett spor igjen. Om det er noe du lurer på, kan du sende meg en PM så kan jeg i alle fall prøve å svare så godt jeg kan. Det viktigste er at du får satt opp et budsjett som du klarer deg med fremover og ikke bruker penger som du ikke skulle brukt.

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Tonys »

Hei Morten
Jeg sendte deg pm for en tid tilbake om ventilsjekk, undersøkte du det?

Hva er galt med bilen din?
Hva var motorlampa?
Er det service og rep, kan du vel ta den til Sverige for dette, samt handle billig mat samtidig, alternativt ta det selv?

Selv om du påstår å ha 10 tommeltotter, er jeg sikker på at du klarer å legge kjetting på lastebilen, da fikser du sikkert å skru noen enkle ting dersom det skulle være behov for det? Bytte olje og filter, plugger mm.

(Jeg har overhalt motorer og bygd girkasser, men aner ikke hvordan man legger på kjetting ;-) )
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Hei! Bilen får jeg svar på på fredag. Hadde glemt den pmen din. Skal ta det til våren igjen! Fokuserer på mer vitale ting på pengefronten nå enn mcen. Den er parkert for vinteren.

Trondgv: Jepp, er fast bestemt på å få orden nå. Ser litt lysere på saken idag. Litt bedre humør enn den foregående uka! Familielån kan bli vanskelig, er ikke alene om å sitte i klemma i vår familie, men har en kanskje-mulighet. Eventuelt noen mindre fattige venner. Skal også gjøre et nytt forsøk på å selge unna en gitar og en forsterker, og om det selges til det det er verdt får jeg mer enn halvert kredittkortgjelda.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Hei! Bilen får jeg svar på på fredag. Hadde glemt den pmen din. Skal ta det til våren igjen! Fokuserer på mer vitale ting på pengefronten nå enn mcen. Den er parkert for vinteren.

Trondgv: Jepp, er fast bestemt på å få orden nå. Ser litt lysere på saken idag. Litt bedre humør enn den foregående uka! Familielån kan bli vanskelig, er ikke alene om å sitte i klemma i vår familie, men har en kanskje-mulighet. Eventuelt noen mindre fattige venner. Skal også gjøre et nytt forsøk på å selge unna en gitar og en forsterker, og om det selges til det det er verdt får jeg mer enn halvert kredittkortgjelda.
Dette var oppløftende lesning! Ta tak i situasjonen, så skal du se at humøret stiger jo flere problemer du får løst. Ikke bra og starte neste sesong med skeiv økonomi :thumleft
Ordner seg dette, så lenge du er litt frempå og får folk til å hjelpe deg. Det være seg familie eller evt. andre mer profesjonelle instanser. :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Olav K »

Oppløftende å lese at du er i bedre humør....
Ta tak i ting, push dine egne grenser og du skal se at ting ikke blir verrre av det.
Stå på, og så håper jeg vi sees neste sommer :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Jepp! Satse på at ikke vinterdepresjonen setter inn for fullt igjen senere og skyver humøret ned igjen, selv om det er en overhengende fare for det. Neste sesong er nok dømt til å bli started med noe skeiv økonomi, men forhåpentligvis ikke så skeiv som den har blitt.

Jeg har uansett innsett at ting må gjøres før det har blitt helt luksusfellen, og det er jeg glad for. Jeg vet at jeg oppfører meg tidvis jævlig negativ til all hjelp, og det kommer vel litt med situasjonen, men takk for at dere gidder uansett!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av AJ »

mortenolb skrev: Jeg vet at jeg oppfører meg tidvis jævlig negativ til all hjelp, og det kommer vel litt med situasjonen, men takk for at dere gidder uansett!
Om det har vært til noe hjelp er du den rette til å mene noe kvalifisert om. Men at vi bryr oss litt og kommer med velmente råd og kanskje også egne erfaringer, skulle bare mangle :-) .

Lykke til med en god og levelig løsning :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Den beste "takk for hjelpen" du kan gi oss er om du klarer å gjøre noe med situasjonen din :thumleft
Hold oss bare oppdatert så kommer det nok mer støtte underveis i prosessen.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Fått flere gjenpartsbrev i posten nå etter kredittsjekkene.. Synes det er interessant at de ikke sier det samme.

En sier høy risiko pga. kredittkort
En sier høy risiko pga. kredittkort og forbrukslån(forbrukslån utover kredittkort har jeg ikke)
En sier middels risiko
En sier ikke noe om score i det hele tatt.

Samtlige av disse er levert av experian, mens kredittsjekk levert av bisnode er tilgjengelig på nett, og når jeg sjekker disse så sier de:
En sier ikke noe om score, bare oppgir info om inntekt/lån. Der har de riktignok skrevet inntekten fra 2013 på 2014, så det står 100k for lite.
En sier "god kredittverdighet" med score på 20 (alt over 19 skal i teorien gi godkjent)

..så er det tre til, men de får jeg tydeligvis ikke sjekka.


Ikke fordi jeg bryr meg noe mer om det nå, synes bare det er interessant å se forskjellene..

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Da har bilen vært på verksted. Verkstedet sier ca. 12000kr for å få orden på bilen.
Knekt fjær høyre foran, knekt fjær venstre bak, bæreknute(ledd?)(? Tror jeg han kalte det, har ikke peil) venstre foran og glødeplugger(som var grunnen til motorlampa). Må sikkert ha nytt batteri i løpet av vinteren og.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av freddy123 »

Dette skrur du lett selv med hjelp av en jekk og litt motivasjon :) kjør på :) eneste du må ha fjærklemme til fjærene da :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Jeg aner ikke hva det ér en gang, så nei :p

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Da har bilen vært på verksted. Verkstedet sier ca. 12000kr for å få orden på bilen.
Knekt fjær høyre foran, knekt fjær venstre bak, bæreknute(ledd?)(? Tror jeg han kalte det, har ikke peil) venstre foran og glødeplugger(som var grunnen til motorlampa). Må sikkert ha nytt batteri i løpet av vinteren og.
Ikke for at jeg hadde begitt meg ut på dette selv, men i utgangspunktet skal vel dette være en grei skuring for dem som kan skru litt. Sett ut jobben på anbud eller spør en venn etc. Her kan du slippe unna med mye utgifter hvis du finner noen som vil hjelpe deg for en vesentlig lavere pris, svart.

Fikser seg dette :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Problemet er at jeg ikke har peil, ikke engang om det jeg har skrevet her er riktig, så jeg kan ikke si hva som trenger å gjøres til noen som evt. kan det :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Jeg skal se på det, men om det ikke er så alt for mye å spare på å få noen andre til å gjøre det, så synes jeg absolutt det er verdt å ha garantien fra verkstedet.


En ting som er ganske flaut, som jeg nettopp ble tvunget litt til å innse, er at jeg ikke har et økonomisk problem. Jeg har et problem med at jeg bruker penger jeg ikke vet hvor blir av. I utgangspunktet burde jeg ha relativt god råd.

Eksempel: Nå har pengene som går til regninger blitt dytta over på regningskontoen, jeg har betalt verksted 3500kr for service + sjekk av diverse, jeg har brukt 450kr på brannslukker til mamma, og jeg har betalt inn 500kr til det ene mastercardet. Igjen på brukskontoen står 7100kr. Trekk fra 1400 som går til mc-lånet(går fra en annen bank så setter ikke over på regningskontoen først), og 800kr skal inn på det annet mastercard. Da har jeg altså, etter å ha 4500kr i rent forbruk, eller nærmere 5000 om du tar med butikk denne uka, fortsatt 4900kr som skal vare en måned, som i praksis ikke trenger å gå til noe annet enn mat og drivstoff(ca. 1000kr i drivstoff i måneden om jeg bare kjører til jobb) ..

Det bør jo egentlig holde i massevis. Jeg spiser ikke så mye, og heller ikke dyr mat så veldig ofte.

Nå skal det sies at jeg hadde litt mer overtid enn vanlig på den lønna jeg fikk nå, men det utgjorde vel maks en tusenlapp i forhold til overtida jeg pleier å ha. Når jeg ikke har overtid i det hele tatt stiller det seg litt annerledes, da har jeg vel rundt 4000 mindre enn hva jeg har gått utifra i regnestykket over, men det skjer som regel bare i januar og august at jeg ikke har overtid.

Svar