Å ha den til å dryppe olje på yttersiden av kjedet rett før tann og kjede møtes på fordrevet viste seg å gi mindre effektiv smøring enn hva jeg trodde i starten. Årsaken kan være at vertikalavstanden / fallet fra oljereservoaret til dysa er litt for liten.
Derfor ble dysa flyttet tilbake til bakdrevet. Men ikke lagt langs drevsiden slik produsenten anbefaler til de fleste syklene. Dette fordi dysa slites fort når den er plassert slik, noe jeg jeg straks så da jeg byttet denne med en annen jeg hadde liggende.
Løsningen krevde en viss kreativitet og modifisering for å få den der jeg ville ha den og fest på en så solid måte som mulig med enkle hjelpemidler.
Først fant jeg en metaltråd jeg allerede hadde og som jeg viklet rundt dysa. Dette for å gjøre den stivere og bøyelig på samme måte som den viklede helix-slangen fra produsenten.
Deretter fikk jeg på plass et plaststrips rundt ene skruefestet til kjedebeskyttelsen nederst på svingarmen rett foran bakdrevet.
Skrudde på plass kjedebeskyttelsen, strammet til stripset og justerte dysa i rett vinkel og avstand for best mulig resultatet.
Og det tror jeg faktisk jeg har fått til med denne løsningen! Olja drypper ned overgangen mellom ytre ledd og rulle på kjedet, noe som ser ut til å gi optimal smøring og svært lite og knapt synlig oljavkast på felgen, selv etter flere mils kjøring. Dette avhenger selvfølgelig av at oljesmøreren er fininnstilt, noe som vil variere fra sykkel til sykkel.
Løsningen jeg har valgt kan helt sikkert også brukes på andre oljesmøresystemer enn den jeg har siden alle bruker samme påføringsprinsippet, så langt jeg kjenner til.
Her et bilde av dyseplasseringen: