Statsbudsjettet
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Statsbudsjettet
Da har Siv lagt fram sitt forslag til statsbudsjett, og hylekoret er i gang igjen.
Men denne var litt overraskende, sett i sammenheng med store avgiftslettelser på nye MC i fjor.
Marginal økning riktignok, men jeg hadde da håpet at hun fredet MC-avgiftene i år i hvert fall etter å ha vunnet fram så bra i fjor.
http://nmcu.org/motorsykkelavgiftene-ker-noe
Men denne var litt overraskende, sett i sammenheng med store avgiftslettelser på nye MC i fjor.
Marginal økning riktignok, men jeg hadde da håpet at hun fredet MC-avgiftene i år i hvert fall etter å ha vunnet fram så bra i fjor.
http://nmcu.org/motorsykkelavgiftene-ker-noe
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39751
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
For å slippe å gjøre det selv siden jeg ikke er så glad i tall, spør jeg heller deg som er bransjenkjellv skrev:Da har Siv lagt fram sitt forslag til statsbudsjett, og hylekoret er i gang igjen.
Men denne var litt overraskende, sett i sammenheng med store avgiftslettelser på nye MC i fjor.
Marginal økning riktignok, men jeg hadde da håpet at hun fredet MC-avgiftene i år i hvert fall etter å ha vunnet fram så bra i fjor.
http://nmcu.org/motorsykkelavgiftene-ker-noe


Hvor mye vil dette utgjøre i prisøkning på f.eks. en KTM 1290 SA?
Denne økningen i tillegg til fortsatt svak krone vil nok gi noen interessante utslag på nyprisene på 2016 modellene som jeg vil tror blir annonsert nå i høst...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Statsbudsjettet
For en middels familie så blir det vel heller minimale bevegelser av dette budsjettet. Så mye er allerede fastsatt (helse, sosial, pensjoner, forsvar, overføringer til kommuner og all mulig drift) at i realiteten har de ikke stort slingringsmonn.
Så nå skal folket krangle om det er rettferdig at en som tjener 200k får 1000 i skattelette, mens en som tjener 1 mill får 3000.
Herlig
Så nå skal folket krangle om det er rettferdig at en som tjener 200k får 1000 i skattelette, mens en som tjener 1 mill får 3000.
Herlig

- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Statsbudsjettet
Skjønner ikke hvorfor det skal koste så hinsides i slagvolum og motoreffektsavgift..
Vi snakker jo tross alt om et kjøretøy som forurenser like mye som en hest (snilt undervurdert fra min side, men i forhold til bil så ja), og vi tar langt mindre plass på veien..
Vil først og fremst si jeg ikke skylder på regjeringen for disse avgiftene, de har jo hvert der en liten mannsalder men..
Bare lurer på hva som gjør at både stat og regjering kan rettferdiggjøre slike summer dette kommer opp i..
Hadde jeg betalt disse avgiftene på min sykkel, ville det kommet på nesten 35 lapper!
motoreffekt : 15 118,75
slagvolum : 19 764
Så kommer jo selvsagt prisen på sykkelen i tillegg, og de avgifter dette måtte innebære, og registrering osv osv osv..
I mitt syn hadde ikke MC bransjen hatt vondt av at man fikk ett 50% kutt i totale kostnader på kjøp av ny mc.. Selv om det nok hadde gått ut over eldre sykler om disse skulle selges.. Men da hadde man muligens hatt råd til den gamle man egentlig vil beholde OG en nyere til mer hverdagsbruk!
Vi snakker jo tross alt om et kjøretøy som forurenser like mye som en hest (snilt undervurdert fra min side, men i forhold til bil så ja), og vi tar langt mindre plass på veien..
Vil først og fremst si jeg ikke skylder på regjeringen for disse avgiftene, de har jo hvert der en liten mannsalder men..
Bare lurer på hva som gjør at både stat og regjering kan rettferdiggjøre slike summer dette kommer opp i..
Hadde jeg betalt disse avgiftene på min sykkel, ville det kommet på nesten 35 lapper!
motoreffekt : 15 118,75
slagvolum : 19 764
Så kommer jo selvsagt prisen på sykkelen i tillegg, og de avgifter dette måtte innebære, og registrering osv osv osv..
I mitt syn hadde ikke MC bransjen hatt vondt av at man fikk ett 50% kutt i totale kostnader på kjøp av ny mc.. Selv om det nok hadde gått ut over eldre sykler om disse skulle selges.. Men da hadde man muligens hatt råd til den gamle man egentlig vil beholde OG en nyere til mer hverdagsbruk!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Statsbudsjettet
Ja den matematikk kunnskapen til enkelte er ikke helt til å tro.. De vil ikke innse at 1% av 500 000 gir mer tilbake, enn 1% av 200 000.. Ergo så "gir" man til de rike, selv om man egentlig bare lar "de mer bemidlede" beholde litt mer av sine hardt tjente kroner!!Tommas skrev:Så nå skal folket krangle om det er rettferdig at en som tjener 200k får 1000 i skattelette, mens en som tjener 1 mill får 3000.
Herlig
Like morro, men akk så frustrerende å se hver gang.. Man skjønner hva folk mener med at skolene i norge ikke er helt å topp.. hehe!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
Jeg kan jo prøve.AJ skrev:For å slippe å gjøre det selv siden jeg ikke er så glad i tall, spør jeg heller deg som er bransjenkjellv skrev:Da har Siv lagt fram sitt forslag til statsbudsjett, og hylekoret er i gang igjen.
Men denne var litt overraskende, sett i sammenheng med store avgiftslettelser på nye MC i fjor.
Marginal økning riktignok, men jeg hadde da håpet at hun fredet MC-avgiftene i år i hvert fall etter å ha vunnet fram så bra i fjor.
http://nmcu.org/motorsykkelavgiftene-ker-noe![]()
:
Hvor mye vil dette utgjøre i prisøkning på f.eks. en KTM 1290 SA?
Denne økningen i tillegg til fortsatt svak krone vil nok gi noen interessante utslag på nyprisene på 2016 modellene som jeg vil tror blir annonsert nå i høst...
Under forutsetning av at sykkelen har samme spec som i 2015 http://www.ktm.com/tr/travel/1290-super-adventure/
engangsavgift 8092
kw avgift 118kw - 11 gratis kw = 107 kw x 256,25 = 27418,75
125-900cc: 900cc - 125 gratis cc = 775 cc x 32,94 = 25528,50
900kw -> 1301cc - 900cc = 401cc x 72,24 = 28968,24
sum avgifter 2016: 90.007,49
Til sammenligning, med 2015 avgifter:
engangsavgift 7895
107 x 250 = 26750
775 X 32,14 = 24908,50
401 x 70,48 = 28262,48
sum avgifter 2015: 87,816,-
total avgiftsstigning KTM1290SA blir 2191,50
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39751
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
Ingen grunn til stor bekymring, med andre ord.kjellv skrev: engangsavgift 8092
kw avgift 118kw - 11 gratis kw = 107 kw x 256,25 = 27418,75
125-900cc: 900cc - 125 gratis cc = 775 cc x 32,94 = 25528,50
900kw -> 1301cc - 900cc = 401cc x 72,24 = 28968,24
sum avgifter 2016: 90.007,49
Til sammenligning, med 2015 avgifter:
engangsavgift 7895
107 x 250 = 26750
775 X 32,14 = 24908,50
401 x 70,48 = 28262,48
sum avgifter 2015: 87,816,-
total avgiftsstigning KTM1290SA blir 2191,50
Sammen med kronekursen og valutaforhandlingene (er det ikke det det heter, tro?) mellom produsent og importør, kan vi kanskje legge på et par tusen til?
Skal bli interessant å se hva prissettingen blir etter hvert. Særlig for oss som kjøpte nye MC i år etter reduseringen av engangsavgiften...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
Valutaforhandlingene blir nok det som gjør størst utslag vil jeg tro.AJ skrev:Ingen grunn til stor bekymring, med andre ord.kjellv skrev: engangsavgift 8092
kw avgift 118kw - 11 gratis kw = 107 kw x 256,25 = 27418,75
125-900cc: 900cc - 125 gratis cc = 775 cc x 32,94 = 25528,50
900kw -> 1301cc - 900cc = 401cc x 72,24 = 28968,24
sum avgifter 2016: 90.007,49
Til sammenligning, med 2015 avgifter:
engangsavgift 7895
107 x 250 = 26750
775 X 32,14 = 24908,50
401 x 70,48 = 28262,48
sum avgifter 2015: 87,816,-
total avgiftsstigning KTM1290SA blir 2191,50
Sammen med kronekursen og valutaforhandlingene (er det ikke det det heter, tro?) mellom produsent og importør, kan vi kanskje legge på et par tusen til?
Skal bli interessant å se hva prissettingen blir etter hvert. Særlig for oss som kjøpte nye MC i år etter reduseringen av engangsavgiften...
Slik utviklingen har vært i år tyder det nok på at det Europeiske og USA-markedet kommer dårligst ut.
Ikke så hardt rammet ser det ut som det Japanske markedet blir.
Valutaforhandlinger er et litt rart ord som kanskje krever en forklaring. Det er når importørene forhandler med fabrikkene på denne tiden av året, og skal sette den valutakursen som skal gjelde for leveransene til våren-sommeren 2016
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
Tror nok prisstigningen blir noe høyere enn det. Kan godt bli 10-20% fra enkelte land.AJ skrev: Ingen grunn til stor bekymring, med andre ord.
Sammen med kronekursen og valutaforhandlingene (er det ikke det det heter, tro?) mellom produsent og importør, kan vi kanskje legge på et par tusen til?
Skal bli interessant å se hva prissettingen blir etter hvert. Særlig for oss som kjøpte nye MC i år etter reduseringen av engangsavgiften...
Dette er da en prisstigning som rammer bare sykkelen, altså uten mva og andre avgifter.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39751
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
Aha!kjellv skrev:Tror nok prisstigningen blir noe høyere enn det. Kan godt bli 10-20% fra enkelte land.AJ skrev: Ingen grunn til stor bekymring, med andre ord.
Sammen med kronekursen og valutaforhandlingene (er det ikke det det heter, tro?) mellom produsent og importør, kan vi kanskje legge på et par tusen til?
Skal bli interessant å se hva prissettingen blir etter hvert. Særlig for oss som kjøpte nye MC i år etter reduseringen av engangsavgiften...
Dette er da en prisstigning som rammer bare sykkelen, altså uten mva og andre avgifter.
Skal bli interessant å se hvordan dette også vil påvirke bruktprisene utover vinteren og ikke minst til våren.
Igjen spesielt for oss som kjøpte ny sykkel i år etter avgiftsreduksjonen...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Statsbudsjettet
Mulig jeg tolket det feil, men jeg forsto det slik som at du betalte max sum fra 0cc til den du hadde..kjellv skrev:125-900cc: 900cc - 125 gratis cc = 775 cc x 32,94 = 25528,50
900kw -> 1301cc - 900cc = 401cc x 72,24 = 28968,24
Mao at du betalte samme sum fra for hver CC når du kom over den og den grensen..
en 750cc motor ville da koste 750 x 32,94 = 24 705,-
og da ville en 1301cc motor bli - 1301 x 72,24 93 984,-
Har jeg feil her eller har du? Spør for at jeg faktisk ikke vet, og er nysgjerrig.. hehe!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Statsbudsjettet
Norges bank har som mål å ha 2,5% inflasjon i året. Avgiftsøkningen er på akkurat 2,5% så dette synes jeg er helt greit.
Det beste hadde selvfølgelig vært om hk avgiften ble kuttet med nye 50% som i år.

Det beste hadde selvfølgelig vært om hk avgiften ble kuttet med nye 50% som i år.


- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
Hvis de ikke har gjort om på dette siden i fjor, er det slik jeg regnet det som er riktig. Vi måtte regne ut en del manuelt i fjor for å prissette noen overliggere vi hadde i butikken. Vi fikk det i hvert fall til å stemme.The Cowboy skrev:Mulig jeg tolket det feil, men jeg forsto det slik som at du betalte max sum fra 0cc til den du hadde..kjellv skrev:125-900cc: 900cc - 125 gratis cc = 775 cc x 32,94 = 25528,50
900kw -> 1301cc - 900cc = 401cc x 72,24 = 28968,24
Mao at du betalte samme sum fra for hver CC når du kom over den og den grensen..
en 750cc motor ville da koste 750 x 32,94 = 24 705,-
og da ville en 1301cc motor bli - 1301 x 72,24 93 984,-
Har jeg feil her eller har du? Spør for at jeg faktisk ikke vet, og er nysgjerrig.. hehe!
Altså er første 11kw gratis, og resten avgiftsberegnes med 256,25 pr kw.
volumavgiften har to klasser, fra 126-900cc med 32,94 pr ccm, og det som er over 900cc ganges med 72,24.
Opp til og med 11kw og 125cc dekkes av stykkavgiften på kr 8092
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
hmmmmThe Cowboy skrev: Vi snakker jo tross alt om et kjøretøy som forurenser like mye som en hest (snilt undervurdert fra min side, men i forhold til bil så ja), og vi tar langt mindre plass på veien..
En moderne bil frakter fem voksne med bagasje for omlag en halvliter på milen.
Ikke så lett å slå det!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Statsbudsjettet
Hysj du da...tagesk skrev:hmmmmThe Cowboy skrev: Vi snakker jo tross alt om et kjøretøy som forurenser like mye som en hest (snilt undervurdert fra min side, men i forhold til bil så ja), og vi tar langt mindre plass på veien..
En moderne bil frakter fem voksne med bagasje for omlag en halvliter på milen.
Ikke så lett å slå det!
[TaSK]

Men det er vel bare i teorien, i snitt tror jeg at jeg ser flere mc med to på enn jeg ser biler med to personer i
