Nybegynnersykkel for høy fører

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av poulet_cavalier »

TDM 900 var min første sykkel - og det er ikke noe galt å si om den. Men R1200GS slår den på absolutt alt - også mer lettkjørt for en nybegynner er nå min påstand. Om pris ikke var noen faktor: GS eller KTM 1190 (sistnevnte om grising med kjedespray er ok for deg :-) ).

Ikke la HK tallet lure deg - GS grisebanker KTM 1190 (unntatt på toppfart), og TDM 900 holder godt tritt med det meste utenom på motorveien.

Noe mer sportslig: Ducati multistrada og kanskje S1000XR (mulig disse blir litt "trange" for en høy kar - jeg er 193 og satt ikke godt på XRen).

Eller... gi blaffen i alle råd og kjøp den sykkelen du har lyst på.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av mortenolb »

Orker ikke lese gjennom alle postene, men jeg er 191 og kjører GSX650F.. du har jo noen cm til, men jeg sitter godt på den hvertfall!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikek det finnes noen fasit på hvilken sykkel som bør velges så fort man passerer en viss høyde etc. Jeg tror at en prøvesitting/kjøring vil gi deg det eneste riktige svaret angående hvilken sykkel som passer DEG.

mortenolb trives jo på sin sykkel og de ner så vidt jeg vet ikke veldig forskjellig i forhold til min S1000R med tanke på sittestilling(?). Noen er "myke" i kroppen og takler en litt spiss sittestilling, mens andre er litt stivere i kroppen og synes slike sittestillinger føles anstrengt. Jeg tilhører nok den siste kategorien, men sitter allikevel godt på min S1000R. Dog tror jeg ikke at jeg ønsker noe mer agressiv sittestilling enn det S1000R'en gir meg. Men jeg er da bare 182cm. høy.

Men en ting er sikkert.. man blir vant til det meste. Den første gangen jeg satt på en nakensykkel etter å kjørt cruiser var bare helt merkelig. Måtte 2-3.000km. til samt ett par langturer før jeg ble komfortabel med sykkelen. Føltes som jeg satt oppå fremhjulet med skinkene på hver side av bakhjulet. Fikk litt vondt i kroppen til å begynne med. Men i dag vil jeg ikke ha noe annet... :knegg

boysen68
Innlegg: 1
Registrert: 08 okt 2015, 08:06
Motorsykkelen din: Suzuki GSF 650 SA
Sted: Voss

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av boysen68 »

Hei
Er sjølv 189cm. Kjørte opp i høst, kjøpte meg en Suzuki GSF650SA Bandit. Veldig fornøyd med sittestillingen på den sykkelen. Kjørte over 20 mil første dagen, var ikkje stiv eller støl, har kjørt 70 mil med den nå, fortsatt en drøm for min høyde.

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av PoseFant »

Hei, jeg var på en motorsykkelbutikk her om dagen der de solgte en motorsykkel som heter Triumph. Der hadde de en ganske høy motorsykkel som ligner på en som man bruker utenfor veien på grus og sånt.

Her er en link til den jeg tenker på, jeg vet ikke hvor tung den er dessverre.

http://www.triumphmotorcycles.co.uk/new-tiger-800" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hmhelland
Innlegg: 44
Registrert: 11 jun 2014, 14:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS - 2012
Sted: Stavanger

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av hmhelland »

Jeg er 194 og kjører en bmw f800gs (2012 triple black), sitter godt. Jeg kjøpte den som fersk mc-sjåfør i 2014,og den har vert en ypperlig førstesykkel.

Vurderer å selge, og holder til i Stavanger. Gi lyd om det er av interesse.

Ellers er benlengde og kroppssammensetning viktigere enn høyden ;)

Eksempelvis når man kjøper landeveissykkel, måler man benlengde, armlengde, rygglengde, skulderbredde ++, to stykk på 190 kan ende opp med to ulike str.

Konklusjon: prøvesitt/kjør :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av pingvin »

KTM690SMC er høy og snill knevinkel etc. Monter evt på bar riser for å få høyere styre, 5min jobb.

Fantastisk lettkjørt og morsom sykkel og til tross for begrenset effekt (rundt 70hk) går den bra da bare veier rundt 130kg med slip-on potte. Veier selv rundt 90kg og klarte meg veldig bra i rask gruppe på banedager (selv om parkert på slettene av 200hk RRR-sykler).

Glimrende førstesykkel da nok effekt uten at trenger å være redd for å bruke kreftene og lærer seg å gire...for det må du absolutt hele tiden, 1-sylinderet så kort register. Og så lettsvingt at jo smalere vei og krappere svinger, jo morsommere :twisted

Så bra at solgte min 990SuperdukeR med dobbelt så mange hk og beholdt 690en.

Billig og.

PS! Ikke noe motorveisykkel!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar