Kan skjønne innvendingene mot vindskjermen. Det at den har mange detaljer og ikke er like "plain" som de fleste andre, gjør at en del 1290 førerer gjerne setter skjermen i en lavere posisjon enn hva de egentlig foretrekker.Bjerknez skrev: Det er kun EN ting jeg ikke liker med den sykkelen og det er vindskjermen. Den har alt for mange detaljer, slik at den føles distraherende. Har riktignok bare prøvesittet den på messa og ikke kjørt den i virkeligheten, men den føltes veldig i veien nettopp av den grunn.
Ellers så er dette den opplagte Adventure sykkelen i mitt hode. Prøvekjørte en Explorer 1200 for en stund tilbake en varm sommerdag og den vindskjermen var bedre, men jeg liker uansett best å få vinden jamt fordelt på kroppen. Altså uten vindskjerm
Dette fordi skjermen nettopp blir forstyrrende når man er tvunget til å se gjennom den, ved kurvekjøring spesielt, når den er satt i høyeste posisjon. Detaljekompleksiteten gjør at sikten framover brytes av måten skjermen er utformet på.
Dog ikke et problem i midt tilfelle. Jeg skulle heller gjerne sett at skjermen kunne settes enda litt lavere. Men den funker helt utmerket i laveste posisjon slik den er nå. Liten eller ingen turbulens uansett vær, vind og kjøreforhold og den mest støysvake skjermen jeg har hatt på noen sykkel så langt. Og første sykkel hvor jeg ikke har behov for å sjekke ut alternative skjermløsninger.
Samme med eksospotte. Veldig fornøyd med den originale, både lyd og utseende, selv lyden kunne vært litt mer bassete og bøllete på tomgang...