Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39830
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Det er ikke meningen å sette i gang en diskusjon om det politiske skiftet i Oslo og andre større byer etter årets kommunevalg, men det kan være interessant å høre hva folket her inne mener om tohjulingenes framtid og fortrinn i den "grønne" framtiden politikerne legger opp til. Ikke misnt i Oslo.
Denne video'en taler varmt for MC'ens fordeler. Kanskje aller helst småkubikkerne, men likevel...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=mjXJ3dc_4NE[/video]
For de som syns temaet er interessant, kjør debatt :-) !
Denne video'en taler varmt for MC'ens fordeler. Kanskje aller helst småkubikkerne, men likevel...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=mjXJ3dc_4NE[/video]
For de som syns temaet er interessant, kjør debatt :-) !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Hva disse tullegrønne med litt rødt i seg kommer til å faktisk vedta må no gudene vite (jah, ikke så stor fan av de partiene til venstre for høyre akkurat! hehe)..
Men siden de no truer med ett bilfritt sentrum, har jeg en skremmende tanke om at dette vil inbefatte motorsykler og.. Da det jeg antar de faktisk er imot, er forbrenningsmotoren.. Og der slipper ikke MC unna heller, selv om det blir langt mindre forurensning med en MC kontra en bil..
Er vel bare hybrider og el kjøretøy som kommer inn til slutt..
Dog har jeg liten tro på at de får gjennomført dette, og jeg har ikke store trua på at de blir sittende lenge.. Tror Oslo folket fort får opp øya til stormannsgalskapen til de folka.. Som har gått til det skrittet å kalle det for en "by regjering".. (om det har gått under det navnet før, beklager jeg for at jeg tror dette er noe nytt fenomen!)
Men siden de er imot det meste som kan forbedre tilværelsen i Oslo, for for det meste som vil gjøre den surere, (rart Oslo folket ikke har sett dette før men..) så har jeg som nevnt liten tro på at de kommer til å sitte i ro og fred de neste 4 årene, om de kommer så langt! (de har jo allerede truet med å gå av så.. hehe!)
Men siden de no truer med ett bilfritt sentrum, har jeg en skremmende tanke om at dette vil inbefatte motorsykler og.. Da det jeg antar de faktisk er imot, er forbrenningsmotoren.. Og der slipper ikke MC unna heller, selv om det blir langt mindre forurensning med en MC kontra en bil..
Er vel bare hybrider og el kjøretøy som kommer inn til slutt..
Dog har jeg liten tro på at de får gjennomført dette, og jeg har ikke store trua på at de blir sittende lenge.. Tror Oslo folket fort får opp øya til stormannsgalskapen til de folka.. Som har gått til det skrittet å kalle det for en "by regjering".. (om det har gått under det navnet før, beklager jeg for at jeg tror dette er noe nytt fenomen!)
Men siden de er imot det meste som kan forbedre tilværelsen i Oslo, for for det meste som vil gjøre den surere, (rart Oslo folket ikke har sett dette før men..) så har jeg som nevnt liten tro på at de kommer til å sitte i ro og fred de neste 4 årene, om de kommer så langt! (de har jo allerede truet med å gå av så.. hehe!)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
MDG har hatt en formidabel vekst de siste årene, men ar de skulle klare å få så stor makt som dette så brått er nok vanskelig for flere enn meg å forstå.
Men jeg tror nok at mange velgere vil våkne når de ser denne politikken i praksis. Det finnes ikke sammenheng i den, den er bygget opp om Rasmus Hansons retorikk.
Jeg vil spå denne "byregjeringa" en kort levetid
Men jeg tror nok at mange velgere vil våkne når de ser denne politikken i praksis. Det finnes ikke sammenheng i den, den er bygget opp om Rasmus Hansons retorikk.
Jeg vil spå denne "byregjeringa" en kort levetid

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
+1kjellv skrev:MDG har hatt en formidabel vekst de siste årene, men ar de skulle klare å få så stor makt som dette så brått er nok vanskelig for flere enn meg å forstå.
Men jeg tror nok at mange velgere vil våkne når de ser denne politikken i praksis. Det finnes ikke sammenheng i den, den er bygget opp om Rasmus Hansons retorikk.
Jeg vil spå denne "byregjeringa" en kort levetid
"Only boring People are brilliant during breakfest"
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Det er naturligvis folk med alle politiske avskygninger her inne. Og bra er det! Sjøl har jeg akkurat lest hele byrådserklæringa (ikke Hegnar eller DN sine versjoner, men altså den ekte erklæringa!) Og i avsnitt etter avsnitt har jeg ropt "YESS! ENDELIG!! SÅ JÆVLA BRA!!! Men så har jeg jo sjøl jobba hardt for denne endringa! Å være yrkessjåfør innafor Ring 1 i dag er jo et h..., både for taxi, buss og ikke minst varetransporten.
Det store spørsmålet er jo mc da.
Jeg skal i hvertfall gjøre alt jeg kan i mitt parti, Rødt, for at mc skal være unntatt fra begrensningene, og fortsatt behandles behandles på samme måte som buss og Taxi!
Det store spørsmålet er jo mc da.
Jeg skal i hvertfall gjøre alt jeg kan i mitt parti, Rødt, for at mc skal være unntatt fra begrensningene, og fortsatt behandles behandles på samme måte som buss og Taxi!
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Et land ..eller en by ,,får politkerne de fortjener
Når snart bare halvparten av stemmeberettige gidder å stemme , så mister de store partier mye innflytelse ... Mindre , mer ivrige partier vinner fram
Når luftkvaliteten er så dårlig som den er i deler av Oslo, så må noe gjøres , men det er forskjell på å barbere seg og skjære av hele hode;)
Ang Oslo sentrum , så er ikke den saken "ferdig snakket" på lenge ennå! Alt for mange uløste utfordringer før sentrum blir bilfritt. Det blir MANGE som må få "disp"..osv osv...eller trekke grensene slik at Oslo sentrum blir ennå mindre..!?
Men at MC , på noen måte, bli prioritert som et unntak for "by regjeringen" .....lol..morsomt navn..... det er jeg ikke optimist på
Tro'kke de ser noe sjarm med MC 
jmho

Når snart bare halvparten av stemmeberettige gidder å stemme , så mister de store partier mye innflytelse ... Mindre , mer ivrige partier vinner fram

Når luftkvaliteten er så dårlig som den er i deler av Oslo, så må noe gjøres , men det er forskjell på å barbere seg og skjære av hele hode;)
Ang Oslo sentrum , så er ikke den saken "ferdig snakket" på lenge ennå! Alt for mange uløste utfordringer før sentrum blir bilfritt. Det blir MANGE som må få "disp"..osv osv...eller trekke grensene slik at Oslo sentrum blir ennå mindre..!?
Men at MC , på noen måte, bli prioritert som et unntak for "by regjeringen" .....lol..morsomt navn..... det er jeg ikke optimist på



jmho

"Do the right thing"
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Beklager, men dette her ser jeg altfor ofte til at jeg klarer å holde kjeft nå. En som selv ikke bor i Oslo og tror at alle reguleringer er til for å gjøre livet surt for folk og dermed kaster om seg med negative uttrykk og ikke ett eneste argument. Altså: Det gode med bilfritt sentrum er altså ikke i første rekke reduserte utslipp (selv om det er en fin bonus, spesielt lokalt og på vinteren), men å gjøre det fint for folk å gå, sykle og rett og slett være i byen. Hva i all verden skulle være så stormannsgalt, tullegrønt og mot alt som forbedrer tilværelsen i Oslo med det?The Cowboy skrev:tullegrønne ... truer med ett bilfritt sentrum ... Er vel bare hybrider og el kjøretøy som kommer inn til slutt ... stormannsgalskapen til de folka ... de er imot det meste som kan forbedre tilværelsen i Oslo ... (rart Oslo folket ikke har sett dette før men..)
Men dette er en politisk avsporing, er jeg redd.
Angående MC i sentrum, så vet jeg ikke helt hva som tenkes. Vet ikke helt selv hva som er lurt heller, men egne MC-parkeringer i nærheten er uansett bra.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Er MC så mye grønnere enn bil da? Bruker jo strengt tatt omtrent samme mengde drivstoff.
Jeg har vel i utgangspunktet ikke så mye grunnlag for å uttale meg om det, siden jeg ikke bor i Oslo, men jeg har "bodd" der i to uker, og på de to ukene savnet jeg aldri bil. Jeg er av den oppfatning at så lenge man bor innafor ring 2, så kan du ta bena fatt nesten over alt, ellers er kollektivtilbudet så brukbart at det ikke trenger å være et problem. Å ha bil og bo i Oslo sentrum tror jeg bare hadde vært stress, med mindre man har en jobb utenfor kjernen så det ikke er bare-bare å ta buss/trikk. Jeg ser absolutt fordelen med et bilfritt sentrum, selv om det kan gjøre ting litt vanskeligere, særlig for folk utenbysfra. Når man bor der er det greit, men hvis man ikke er kjent i området og kommer dit med bil, for så å måtte parkere utenfor sentrum og ta trikken dit man skal.. Vet ikke hvor lett det hadde vært for folk. Så spørs det jo litt hva de vil definere som sentrum?
Jeg har vel i utgangspunktet ikke så mye grunnlag for å uttale meg om det, siden jeg ikke bor i Oslo, men jeg har "bodd" der i to uker, og på de to ukene savnet jeg aldri bil. Jeg er av den oppfatning at så lenge man bor innafor ring 2, så kan du ta bena fatt nesten over alt, ellers er kollektivtilbudet så brukbart at det ikke trenger å være et problem. Å ha bil og bo i Oslo sentrum tror jeg bare hadde vært stress, med mindre man har en jobb utenfor kjernen så det ikke er bare-bare å ta buss/trikk. Jeg ser absolutt fordelen med et bilfritt sentrum, selv om det kan gjøre ting litt vanskeligere, særlig for folk utenbysfra. Når man bor der er det greit, men hvis man ikke er kjent i området og kommer dit med bil, for så å måtte parkere utenfor sentrum og ta trikken dit man skal.. Vet ikke hvor lett det hadde vært for folk. Så spørs det jo litt hva de vil definere som sentrum?
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Nå går jo MDG politikkere fra diskusjoner hvor dem påstår at det ikke er behov for biler i Oslo sentrum og rett inn i en taxi, så hvor seriøst dem tar sin egen politikk vet nå ikke jeg. Spesielt da unnskyldningen etterpå var at "noen få ganger da hun har dårlig tid tar hun taxi". Som da poengterer at hun faktisk er avhengig av bil i Oslo sentrum alikevel, hvis dem da ikke mener at politikkere eller folk med hastverk skal være fritatt.
Men mer på sak: Ser ikke for meg at MC vil bli fritatt her. Selv om MC, i forhold til bil, trenger 1/3 av parkeringsplassene, forurenser generelt mindre (det er "bysykler" som er nede i under 0,2 på mila, som er bedre enn samtlige hybrid biler (Porsche 918 Spyder var for litt siden den hybrid bilen med minst utslipp i Norge, og mener den ble oppgitt til 0,24l per mil.)). Mindre plass tar en motorsykkel også i trafikken, så den bidrar langt mindre til kø, og den forurensningen der.
Så selv mener jeg at MC er en fin måte å løse mye av problematikken på. Nå er det vel så det etterhvert vil komme flere typer el-sykler også. Ville vært artig å se om det blir noe utbredt.
Men når det kommer til miljøaspektet på dette, så har vel Stokholm(?) hatt gratis parkering utenfor byen, med gratis busser inn. På den måten å fjerne mye av rushtrafikken. Kreative og effektive løsninger fungerer mye bedre enn forbud.
Økning av drivstoffkostnadene til folk er også veldig lite effektivt, hvis da ikke målet er å urbaninsere Norge ytliggere, og dermed legge ned hele bygde-Norge.
Hørt et forslag av en miljøpolitiker at dem bare trengte å øke litersprisen i storbyene. Men da vil det jo bare være at mange drar ut av byene for å fylle drivstoff.
Men at trafikken i Oslo burde minske er vel ingen uenig i, og
Men mer på sak: Ser ikke for meg at MC vil bli fritatt her. Selv om MC, i forhold til bil, trenger 1/3 av parkeringsplassene, forurenser generelt mindre (det er "bysykler" som er nede i under 0,2 på mila, som er bedre enn samtlige hybrid biler (Porsche 918 Spyder var for litt siden den hybrid bilen med minst utslipp i Norge, og mener den ble oppgitt til 0,24l per mil.)). Mindre plass tar en motorsykkel også i trafikken, så den bidrar langt mindre til kø, og den forurensningen der.
Så selv mener jeg at MC er en fin måte å løse mye av problematikken på. Nå er det vel så det etterhvert vil komme flere typer el-sykler også. Ville vært artig å se om det blir noe utbredt.
Men når det kommer til miljøaspektet på dette, så har vel Stokholm(?) hatt gratis parkering utenfor byen, med gratis busser inn. På den måten å fjerne mye av rushtrafikken. Kreative og effektive løsninger fungerer mye bedre enn forbud.
Økning av drivstoffkostnadene til folk er også veldig lite effektivt, hvis da ikke målet er å urbaninsere Norge ytliggere, og dermed legge ned hele bygde-Norge.
Hørt et forslag av en miljøpolitiker at dem bare trengte å øke litersprisen i storbyene. Men da vil det jo bare være at mange drar ut av byene for å fylle drivstoff.
Men at trafikken i Oslo burde minske er vel ingen uenig i, og
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Apropos politikere, og særlig MDG.. Hun som er førstekandidat for MDG i Tønsberg gikk ut i avisa og sa at "Hun skal kvitte seg med sin Range Rover. Jeg skal bytte til hybridbil og kjøpe elsykkel" .. Så gikk det vel et par uker til det kom en ny artikkel, hun satt i Range Roveren, gliste, og sa at hun ikke selger den allikevel, fordi det var vel en guilty pleasure ... Så da er vel alt greit så lenge man føler seg litt skyldig.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Har bodd 2 år i sentrum og 7 år på Torshov (nå 5 år på Holmlia). Har aldri hatt behov for å kjøre bil til byen.
(Og når det gjelder taxi-politikern tok hun taxi utenfor ring 1, ikke privatbil innenfor ring 1. Hvor er logikken å bruke dette som argument mot dem?)
(Og når det gjelder taxi-politikern tok hun taxi utenfor ring 1, ikke privatbil innenfor ring 1. Hvor er logikken å bruke dette som argument mot dem?)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Jeg mener da at taxi, buss og varetransport må være lov i et "bilfritt sentrum".
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Tipper det kommer til å omhandle alle kjøretøy som går på diesel og bensin.
Ganske enkelt fordi antall mopeder vil øke hvis man tillater tohjulinger.
Så selv om en moderne dieselbil og en motorsykkel forurenser mindre enn de store elbilene, havner de nok under samme kam.
Man ser ikke for seg praktisk gjennomførbar politikk i Oslo som er basert på fakta, men symbolpolitikk for å vise oss frem for resten av verden.
Motorsyklister har dessverre på seg symboler av og til som ikke myndighetene aksepterer.
Ganske enkelt fordi antall mopeder vil øke hvis man tillater tohjulinger.
Så selv om en moderne dieselbil og en motorsykkel forurenser mindre enn de store elbilene, havner de nok under samme kam.
Man ser ikke for seg praktisk gjennomførbar politikk i Oslo som er basert på fakta, men symbolpolitikk for å vise oss frem for resten av verden.
Motorsyklister har dessverre på seg symboler av og til som ikke myndighetene aksepterer.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Har ikke følgt tråden men er det noen forskjell I forurensning på en bil som bruker 0.7 på milen mot en mc med samme forbruk?
mispelled with autocorrect
mispelled with autocorrect
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Et par ting:
1. Oslo sentrum er i denne sammenhengen her innafor ring 1. Det bor under 1000 personer der, og området er noen hundre meter bredt/langt. Svært få privatbiler har grunn til å kjøre her i utgangspunktet.
2. Taxi er ikke privatbil. En bil "koster" like mye å produsere som den bruker av drivstoff i hele levetida, så om man så tar taxi to ganger hver eneste dag, vil man være mer klimavennlig enn om man kjøper en bil og bruker den en gang i uka. Dessuten er det ingen som sier at ikke taxier skal få kjøre der det trengs.
1. Oslo sentrum er i denne sammenhengen her innafor ring 1. Det bor under 1000 personer der, og området er noen hundre meter bredt/langt. Svært få privatbiler har grunn til å kjøre her i utgangspunktet.
2. Taxi er ikke privatbil. En bil "koster" like mye å produsere som den bruker av drivstoff i hele levetida, så om man så tar taxi to ganger hver eneste dag, vil man være mer klimavennlig enn om man kjøper en bil og bruker den en gang i uka. Dessuten er det ingen som sier at ikke taxier skal få kjøre der det trengs.
3. Marienlyst og Majorstua er ikke innafor ring 1. Dessuten sier de heller ikke at det ikke er "behov for biler", men at det ikke er behov for privatbiler. Som er noe ganske annet. Se forøvrig punkt 1.Fjeldern skrev:Nå går jo MDG politikkere fra diskusjoner hvor dem påstår at det ikke er behov for biler i Oslo sentrum og rett inn i en taxi, så hvor seriøst dem tar sin egen politikk vet nå ikke jeg. Spesielt da unnskyldningen etterpå var at "noen få ganger da hun har dårlig tid tar hun taxi". Som da poengterer at hun faktisk er avhengig av bil i Oslo sentrum alikevel, hvis dem da ikke mener at politikkere eller folk med hastverk skal være fritatt.
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Nei, jeg ligger mellom 0.55 og 0.8 avhengig av last og høyrehånda. Det er i beste fall litt mere enn det jeg bruker på bilen. Men det er andre gode ting med MC da, som smidighet i trafikken og dermed mindre kø, f.eks. Og en million mere sjarm og kos. Jeg har ingen illusjon om at jeg er spesielt klimavennlig når jeg kjører MC.hakhap skrev:Har ikke følgt tråden men er det noen forskjell I forurensning på en bil som bruker 0.7 på milen mot en mc med samme forbruk?
mispelled with autocorrect
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Eneste måten jeg kan se på det som mer klimavennlig er vel at hvis det hadde vært betydelig flere mc'er hadde det vært mindre kø, så du står ikke og stamper et sted og bruker unødvendig drivstoff på den måten.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Vi kjører jo så miljøvennlig at vi har fått innvilget halv årsavgift jo
Jeg ser ingen grunn til å protestere på dette

Jeg ser ingen grunn til å protestere på dette

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Min 650 bruker 0,4 - men så er drivstoffforbruk også et kriterie jeg ser etter når jeg kjøper.
Vi sliter ikke på veien i det hele tatt pga lav vekt, vi bruker bare halve vegbanen og vi kjører bare halve året. Så egentlig burde vi vel hatt kvart årsavgift (!)
I bytrafikken i sentrum er det ofte populært med scootere - og de havner fort ned på 0,2-0,3
Ad dieselbiler så merker jeg luftkvaliteten er blitt dårligere selv på det lille tettstedet jeg er langt utenfor byen - dvs når dieselbilene står på tomgang på togstasjonen så forpester det luften på veien ved siden av. Langt mer markant enn når bensinbilene var dominerende. Men dette med luftkvalitet og at dieselbil-produsentene jukser med utslippstall, nei se det driter den jevne bilkjøper langt i.
Elbiler er bedre men fordrer gjerne at man har økonomi til bil nr2 fordi elbilene p.t. ikke klarer langturene (om man ser bort ifra Tesla som er i en altfor høy prisklasse for de fleste). Derfor hadde det totalt sett vært gunstigere å gi større fordeler til hybrider, ettersom de fleste har nok rekkevidde til å kunne kjøre gjennom sentrum av Oslo på kun elektrisitet, samtidig som de kan fungere som primærbil med lang rekkevidde for hytteturene osv.
MC i byen er fremst gunstig pga lite plassbehov, og (påstanden) om at hvis 10% av bilistene kjører MC vil det gi 40% mindre kø. Det kan nok være noe i denne påstanden, ref medienes skriverier i sommer om at forskjellen på stillestående kø og fin flyt på E18 i praksis er noen få hundre biler pr time.
Tror det beste egentlig bare er å vente å se og ikke gjøre så mye av seg og satse på at det blir noen kollektivfelt i en "bilfri" bykjerne også.
Vi sliter ikke på veien i det hele tatt pga lav vekt, vi bruker bare halve vegbanen og vi kjører bare halve året. Så egentlig burde vi vel hatt kvart årsavgift (!)
I bytrafikken i sentrum er det ofte populært med scootere - og de havner fort ned på 0,2-0,3
Ad dieselbiler så merker jeg luftkvaliteten er blitt dårligere selv på det lille tettstedet jeg er langt utenfor byen - dvs når dieselbilene står på tomgang på togstasjonen så forpester det luften på veien ved siden av. Langt mer markant enn når bensinbilene var dominerende. Men dette med luftkvalitet og at dieselbil-produsentene jukser med utslippstall, nei se det driter den jevne bilkjøper langt i.
Elbiler er bedre men fordrer gjerne at man har økonomi til bil nr2 fordi elbilene p.t. ikke klarer langturene (om man ser bort ifra Tesla som er i en altfor høy prisklasse for de fleste). Derfor hadde det totalt sett vært gunstigere å gi større fordeler til hybrider, ettersom de fleste har nok rekkevidde til å kunne kjøre gjennom sentrum av Oslo på kun elektrisitet, samtidig som de kan fungere som primærbil med lang rekkevidde for hytteturene osv.
MC i byen er fremst gunstig pga lite plassbehov, og (påstanden) om at hvis 10% av bilistene kjører MC vil det gi 40% mindre kø. Det kan nok være noe i denne påstanden, ref medienes skriverier i sommer om at forskjellen på stillestående kø og fin flyt på E18 i praksis er noen få hundre biler pr time.
Tror det beste egentlig bare er å vente å se og ikke gjøre så mye av seg og satse på at det blir noen kollektivfelt i en "bilfri" bykjerne også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
1. Mye av poenget ligger i at MDG sitt svar på kritikken til det var at hun hadde hastverk, og at det da var OK, som er samme argument som absolutt alle som kjører i byene som oftest bruker. Og Da vil jeg ikke påstå det er mye forskjell, selv om taxi er et bedre alternativ for de som bor i byene, og da generelt ikke trenger biler.evergud skrev:Et par ting:
1. Oslo sentrum er i denne sammenhengen her innafor ring 1. Det bor under 1000 personer der, og området er noen hundre meter bredt/langt. Svært få privatbiler har grunn til å kjøre her i utgangspunktet.
2. Taxi er ikke privatbil. En bil "koster" like mye å produsere som den bruker av drivstoff i hele levetida, så om man så tar taxi to ganger hver eneste dag, vil man være mer klimavennlig enn om man kjøper en bil og bruker den en gang i uka. Dessuten er det ingen som sier at ikke taxier skal få kjøre der det trengs.
3. Marienlyst og Majorstua er ikke innafor ring 1. Dessuten sier de heller ikke at det ikke er "behov for biler", men at det ikke er behov for privatbiler. Som er noe ganske annet. Se forøvrig punkt 1.Fjeldern skrev:Nå går jo MDG politikkere fra diskusjoner hvor dem påstår at det ikke er behov for biler i Oslo sentrum og rett inn i en taxi, så hvor seriøst dem tar sin egen politikk vet nå ikke jeg. Spesielt da unnskyldningen etterpå var at "noen få ganger da hun har dårlig tid tar hun taxi". Som da poengterer at hun faktisk er avhengig av bil i Oslo sentrum alikevel, hvis dem da ikke mener at politikkere eller folk med hastverk skal være fritatt.
2. Så hvis man kjøper en gammel taxi, så er da bilkjøpet OK. Eller at man da kjører bilen minimum 400 000 (ser ut til å være en gjennomsnitt på mellom 300 og 500k på finn på brukte taxier), som vil være en god del mer miljøvennlig enn en taxi som har gått samme lengden. Poenget ligger uansett ikke i dette, men bak krikken som mange poengterte, og som MDG skrev et svar på. Nemlig at det var kollektivt rett i nærheten. Hastverk er greit, men i forhold til å fremme sitt eget poeng, så burde dem ikke legge frem samme unnskyldning som de som mener det motsatte av dem selv bruker.
3. Problemet der ligger i måten det ble fremlagt av aviser, siden jeg ikke har søkt opp hva selve partiprogrammet demmes sier der. Jeg har lest nok av partiprogrammet demmes fra før til å kunne tro MDG mener det mest utrolige.
Poenget gjelder fortsatt. Og første posten min skrev mye av det som var argumentasjonen mot MDG av denne taxi-turen. Men for å fremme sin egen politikk, så burde dem uansett, ihvertfall i en diskusjon der bilbruk i byene blir nevnt, bruke kollektivt, og heller ikke bruke argumentene til de som har motsatt mening som seg selv, for seg selv.
Edit: Jeg er på ingen måte i mot bilfrie områder, men man fikser ikke et problem med forbud. Forbudet kan i så fall komme da ting allerede er tilrettelagt så bruken er unødvendig. Se forsåvidt forrige post.
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Så kriteriet for å kunne mene noe, er å bo i Oslo?evergud skrev:Beklager, men dette her ser jeg altfor ofte til at jeg klarer å holde kjeft nå. En som selv ikke bor i Oslo og tror at alle reguleringer er til for å gjøre livet surt for folk og dermed kaster om seg med negative uttrykk og ikke ett eneste argument. Altså: Det gode med bilfritt sentrum er altså ikke i første rekke reduserte utslipp (selv om det er en fin bonus, spesielt lokalt og på vinteren), men å gjøre det fint for folk å gå, sykle og rett og slett være i byen. Hva i all verden skulle være så stormannsgalt, tullegrønt og mot alt som forbedrer tilværelsen i Oslo med det?The Cowboy skrev:tullegrønne ... truer med ett bilfritt sentrum ... Er vel bare hybrider og el kjøretøy som kommer inn til slutt ... stormannsgalskapen til de folka ... de er imot det meste som kan forbedre tilværelsen i Oslo ... (rart Oslo folket ikke har sett dette før men..)
Men dette er en politisk avsporing, er jeg redd.
Angående MC i sentrum, så vet jeg ikke helt hva som tenkes. Vet ikke helt selv hva som er lurt heller, men egne MC-parkeringer i nærheten er uansett bra.
Det at man har jobbet i og rundt byen med LASTEBIL de siste 10 årene teller ikke da eller??
Tror jeg har like stor, om ikke større, rett til å mene noe om dette..
Og joda, jeg skal være den første til å si at ett bilfritt sentrum, ville hvert en drøm for oss som kjører lastebiler rundt i den byen.. Du skal ha tunga rimelig rett i kjeften når du manøvrerer 20 meter vogntog i Oslogatene..
Geit nok, skal være enig at jeg gjerne skrev litt på føleriene fremfor fornuften, men etter at man ha sitte i de siste 2 årene (om man ikke tar med alle år føre) og fått høre brunt meg her og brunt meg der, ispedd litt klovn og tullete angående mitt valg av parti, så mener jeg rett frem, at ett slikt forslag, med påfølgende taxitur, kvalifiserer til slik navnbruk..
Angående stormannsgalskapen, så er det myntet på at de har valgt å kalle seg seg for "ByRegjeringen".. Hallo!

Men selv om bonusen er at luften kan bli litt bedre, så gjør man det vanskeligere jo! For det er jo tydelig at man ikke vil øke antallet parkeringer og busser, for å ta over for den strømmen av folk som nå ikke skal få lov å kjøre til jobben sin lenger..
De som faktisk bor i sentrum, med bil, må jo enten begynne å parkere utenfor sentrum, eller selge bilen!
Greit nok, jeg er enig i at de som bor i sentrum, ikke trenger bil.. Hadde jeg bodd der selv, ville jeg neppe hatt bil (ikke at jeg har det nå heller men..) Men det er en del av de som bor i sentrum, som enten jobber utenfor sentrum, eller er ofte på turer til andre deler av landet, med bil..
Så ja, det er mot det som gjør tilværelsen lettere, bedre veier, flere parkeringsplasser og mer kollektiv (face it, bussen går på veien den og!) Det er for det som gjør tilværelsen vanskeligere, dårligere vei, dyrere biler, dyrere drivstoff osv..
Så selv om jeg gjerne skrev litt tåpelig, og det innrømmer jeg.. Så var det en mening bak tanken!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Vel, siden du ikke står og stamper i kø, så forurenser du mindre. Siden du ikke står og stamper i kø, forbruker du mindre og sist men ikke minst, siden du ikke står og stamper i kø, bruker du kortere tid.mortenolb skrev:Er MC så mye grønnere enn bil da? Bruker jo strengt tatt omtrent samme mengde drivstoff.
Så ja, en MC er grønnere enn en bil..


|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Den søte lille taxipassasjeren var nok betydelig flau for sin fadese morgenen etter. Hun skulle nemlig til TV2 og God Morgen Norge tidlig neste morgen. Dette var antakelig før hun hadde rukket å prate med sine rådgivere. Programlederne måtte melde at deres gjest hadde meldt avbud, begrunnet med at hun satt fast i kollektivtrafikken.Fjeldern skrev:Nå går jo MDG politikkere fra diskusjoner hvor dem påstår at det ikke er behov for biler i Oslo sentrum og rett inn i en taxi, så hvor seriøst dem tar sin egen politikk vet nå ikke jeg. Spesielt da unnskyldningen etterpå var at "noen få ganger da hun har dårlig tid tar hun taxi". Som da poengterer at hun faktisk er avhengig av bil i Oslo sentrum alikevel, hvis dem da ikke mener at politikkere eller folk med hastverk skal være fritatt.
Jeg synes ellers det er komisk å se Raymond Johansen som sitter ved hennes side og gliser bredt mens han forsøker å forsvare den lille søte... Jeg tror nok Raymond etter hvert skal få hendene full av problemer som denne samarbeidsavtalen vil medføre for ham og hans parti.
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Som nevnt, hadde jeg bodd i Oslo og ikke hatt noen behov for å ferdes lengre strekker utenfor Oslo, hadde neppe jeg heller hatt bil..jongsanim skrev:Har bodd 2 år i sentrum og 7 år på Torshov (nå 5 år på Holmlia). Har aldri hatt behov for å kjøre bil til byen.
(Og når det gjelder taxi-politikern tok hun taxi utenfor ring 1, ikke privatbil innenfor ring 1. Hvor er logikken å bruke dette som argument mot dem?)
Når det gjelder den famøse taxi turen, så går det mest på at man er politiker i ett parti som mener at biler er fyfy, og de mener man skal se på bil som med røyking..
Man snakker stort om grønt skifte og grønn politikk, og går rett ut og setter seg i en diesel drosje 10 min etter man sier at biler i sentrum burde forbys, og ingen trenger egentlig bil..
Og rett rundt hjørnet ligger T-banen!! Hadde brukt mindre tid på å komme dit hun skulle (har jeg hørt fra litt mer lokalkjente folk) og betalt mindre, hadde hun brukt T-banen! Men siden det er skattebetalerne som betaler drosja var vel ikke det så nøye..
Poenget er : Hvorfor ikke gjøre som hun selv, og partiet, oppfordrer til.. Bruk kollektivt..
Vet ikke om alle 3 som kjørte avsted, skulle på samme festen, men det hadde uansett ikke hvert noen kris om hun skulle kommet 5 min for seint! (noe hun igjen ikke hadde gjort om jeg skal stole på de lokalkjente jeg har snakket med!)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?
Det er vel strengt tatt dieselbiler de vil til livs.
En dieselbil uten katalysator og partikkelfilter forurenser ganske mye. Dessuten vil en dieselbil også skape endel svevestøv, noe bensinbiler også gjør om de er private. Svevestøv er forbeholdt de rike forøvrig.
En dieselbil uten katalysator og partikkelfilter forurenser ganske mye. Dessuten vil en dieselbil også skape endel svevestøv, noe bensinbiler også gjør om de er private. Svevestøv er forbeholdt de rike forøvrig.