Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Hei. Vurderer å ta med biken ned til Nord Italia neste år. Vi har et "favoritt område" rett utenfor Milano, og planen er å ta ferge enten fra sør Sverige til Rostock, eller Kiel ferga. Jeg har aldri gjort dette før. Er det mye pes å få stroppet sykkelen om bord i fergene? Hva bør en ha tenkt på før en tur? Og hva tar en med ved siden av baggasje? Jeg tenker da på utstr til quick fiks på sykkelen om det skulle være noe.Noen med erfaringer som kan komme med noen tips?
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Er stropper på Kielferga. Er lett å stoppe der. Dekkskum kan være kjekt å ha, og godt kjede og drev og dekk.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Hjemmebrent.gbruaset skrev:Hei. Vurderer å ta med biken ned til Nord Italia neste år. Vi har et "favoritt område" rett utenfor Milano, og planen er å ta ferge enten fra sør Sverige til Rostock, eller Kiel ferga. Jeg har aldri gjort dette før. Er det mye pes å få stroppet sykkelen om bord i fergene? Hva bør en ha tenkt på før en tur? Og hva tar en med ved siden av baggasje? Jeg tenker da på utstr til quick fiks på sykkelen om det skulle være noe.Noen med erfaringer som kan komme med noen tips?

Internasjonalt førerkort, kanskje? Har i alle fall hatt bruk for det i California, ved billeie og senere kjøp. Mener jeg skaffet ett før en europatur på MC for en god del år siden..
Sist redigert av gsx750_80 den 22 okt 2015, 22:15, redigert 1 gang totalt.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Her vil du helt sikkert får mange tips etter hvert.gbruaset skrev:Hei. Vurderer å ta med biken ned til Nord Italia neste år. Vi har et "favoritt område" rett utenfor Milano, og planen er å ta ferge enten fra sør Sverige til Rostock, eller Kiel ferga. Jeg har aldri gjort dette før. Er det mye pes å få stroppet sykkelen om bord i fergene? Hva bør en ha tenkt på før en tur? Og hva tar en med ved siden av baggasje? Jeg tenker da på utstr til quick fiks på sykkelen om det skulle være noe.Noen med erfaringer som kan komme med noen tips?
Vår Europatur til nettopp Nord-Italia i 2013 var også vår første og "alt" var nytt. Også dette med stropping på ferge selv om vi hadde gjort dette her i Norge.
På Kielferga, som vi tok, opplevde jeg nok dette som litt pes. Mange motorsyklister som skulle stroppe og alle var opptatt av å skaffe seg sin. Også er det gjerne slik at alle ikke er i like god forfatning, dessverre.
Derfor har jeg meg min egen som jeg tester på forhånd og vet fungerer. Det veier litt, men er verd å ha med, etter min mening.
Hva annet du bør ha med? Punkteringssett kan være greit. Settet fra Biltema viser seg å være mer enn godt nok. En liten el.pumpe kan også være hendig å ha i bagasjen. Hadde selv ikke behov for noen av disse tingene på vår Italia-tur.
Ellers er det generelle rådet å ha med minst mulig. Og det du tar med deg av klær pakker du i kompresjonsbagger som pakker lite.
Husk at du enkelt kan vaske T-skjorter, sokker og undertøy på hoteller hvor du overnatter.
Kan for øvrig være greit å ta med smertestillende tabletter som du er vant med.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Ikke bruk dekkskum hvis du har dekktrykksensorer. Et punkteringssett og helst en liten 12V pumpe er en bedre løsning. Jeg fikk selv bruk for mitt på sist Europatur.
Internationalt førerkort tror jeg ikke du trenger før du er langt nedi Europa. Det finnes liste over hvem som krever dette. Tror ingen av EU landene krever det.
Grønt forsikringsbevis er og kjekt. Mener å huske at dette kreves i Tyrkia. Sikkert andre land og.
En ledningsstump, tape og noen strips er kjekt å ha. Kan være lurt å ha med et lite verktøysett. Noen sykler trenger man faktisk verktøy for å skru av deksler for å komme til sikringene.
Gps kan jeg ikke anbefale nok hvis man skal nedover Europa. Ellers er det vel bare Visa kort du må ha med :)
Internationalt førerkort tror jeg ikke du trenger før du er langt nedi Europa. Det finnes liste over hvem som krever dette. Tror ingen av EU landene krever det.
Grønt forsikringsbevis er og kjekt. Mener å huske at dette kreves i Tyrkia. Sikkert andre land og.
En ledningsstump, tape og noen strips er kjekt å ha. Kan være lurt å ha med et lite verktøysett. Noen sykler trenger man faktisk verktøy for å skru av deksler for å komme til sikringene.
Gps kan jeg ikke anbefale nok hvis man skal nedover Europa. Ellers er det vel bare Visa kort du må ha med :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Et nettbrett kan være greit å ha i bagasjen i tillegg til tlf.
Å bestille hotellplass neste dag via gratis nett fra hotellet du ligger på er alltid greit.
Synes selv nettbrett er langt mer lesbart enn mob.tlf. Har helt sikkert noe med alderen å gjøre...
Ellers tror jeg det beste generelle rådet er å pakke så lett som mulig og helst i sidevesker. Kun lette ting i toppboksen, hvis den i det hele tatt må være med.
I vårt tilfelle er den alltid med siden passasjeren min liker den tryggheten denne gir.
Å bestille hotellplass neste dag via gratis nett fra hotellet du ligger på er alltid greit.
Synes selv nettbrett er langt mer lesbart enn mob.tlf. Har helt sikkert noe med alderen å gjøre...

Ellers tror jeg det beste generelle rådet er å pakke så lett som mulig og helst i sidevesker. Kun lette ting i toppboksen, hvis den i det hele tatt må være med.
I vårt tilfelle er den alltid med siden passasjeren min liker den tryggheten denne gir.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Gåffertape og eltape! Og reservepærer, i noen land er det påbudt! Refleksvest - om du ikke bruker det når du kjører, får du nå en i ei pakke mindre enn ei sigarettpakke. Også påbudt å ha med.
Ikke tukle med lyddempern i Syd-Tyskland eller Østerrike, det kan bli dyrt! (Ja bør naturligvis ikke gjøre det noen steder, men der kontrolleres det veldig ofte mange strekker som er plaga med mc-støy.)
Har du "nytt" førerkort, altså det om ser ut som bankkort, trenger du ikke internasjonalt i Europa.
Og så har jeg alltid med litt verktøy, liten skiftenøkkel, ei kombi stjerne- og skrutrekker, ei lita knipetang og sikringer.
Pass på at bagsje ligger tørt, sidevesker/kofferter er oftest ikke helt vanntette - men det veit du vel fra kjøring her på berget.
Og "bompenger" gjelder også for mc. I bl.a. Sveits og Østerrike må du ha vignetter om du kjører motorvei. I Sveits koster det nesten 400,- kroner om du bare skal kjøre noen få km! Og så er de mange steder ekstraavgifter for tuneller og alpeoverganger - ha euro eller kort tilgjngelig så slipper du å stresse ved bommene!
Ellers er det meste bedre tilrettelagt for mc enn her hjemme, på nettet finner du både hoteller og campingplasser som ønsker oss spesielt velkommen! Lurt å lese litt mc-reiseskildringer også, f.eks. her i forumet! Eller søk på Google og Youtube!
Ikke tukle med lyddempern i Syd-Tyskland eller Østerrike, det kan bli dyrt! (Ja bør naturligvis ikke gjøre det noen steder, men der kontrolleres det veldig ofte mange strekker som er plaga med mc-støy.)
Har du "nytt" førerkort, altså det om ser ut som bankkort, trenger du ikke internasjonalt i Europa.
Og så har jeg alltid med litt verktøy, liten skiftenøkkel, ei kombi stjerne- og skrutrekker, ei lita knipetang og sikringer.
Pass på at bagsje ligger tørt, sidevesker/kofferter er oftest ikke helt vanntette - men det veit du vel fra kjøring her på berget.
Og "bompenger" gjelder også for mc. I bl.a. Sveits og Østerrike må du ha vignetter om du kjører motorvei. I Sveits koster det nesten 400,- kroner om du bare skal kjøre noen få km! Og så er de mange steder ekstraavgifter for tuneller og alpeoverganger - ha euro eller kort tilgjngelig så slipper du å stresse ved bommene!
Ellers er det meste bedre tilrettelagt for mc enn her hjemme, på nettet finner du både hoteller og campingplasser som ønsker oss spesielt velkommen! Lurt å lese litt mc-reiseskildringer også, f.eks. her i forumet! Eller søk på Google og Youtube!
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Ja, og så har Sveits forbud mot gps med radarvarsling. Nå har jeg tatt sjansen sjøl mange ganger, og har aldri blitt kontrollert på det eller hørt om noen som har det, så jeg veit ikke om det håndheves.
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Så vidt jeg vet er vårt sertifikat gyldig i hele Europa.
Et vell bare Tyrkia man kan bli spurt om internasjonalt sertifikat siden største parten av Tyrkia ligger i Asia.
Jeg har kjørt mc til Tyrkia og har kjørt bil i Tyrkia flere men aldri blitt bedt om å vise noe annet enn det vanlige sertifikatet.
Hverken i Nord Amerika eller her i Mellom Amerika som jeg er nå har de spurt om noe annet enn det vanlige sertifikatet. Mest sannsynlig vet de ikke en gang at det er noe som heter internasjonalt sertifikat.
Pakk minst mulig.
Pakk så alt holder seg tørt.
Alt kan kjøpes hvis det skulle dukke opp ett behov.
God tur :-)
Et vell bare Tyrkia man kan bli spurt om internasjonalt sertifikat siden største parten av Tyrkia ligger i Asia.
Jeg har kjørt mc til Tyrkia og har kjørt bil i Tyrkia flere men aldri blitt bedt om å vise noe annet enn det vanlige sertifikatet.
Hverken i Nord Amerika eller her i Mellom Amerika som jeg er nå har de spurt om noe annet enn det vanlige sertifikatet. Mest sannsynlig vet de ikke en gang at det er noe som heter internasjonalt sertifikat.
Pakk minst mulig.
Pakk så alt holder seg tørt.
Alt kan kjøpes hvis det skulle dukke opp ett behov.
God tur :-)
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
+1 og sjekk bremseklossene også (og skader ikke å bytte bremsevæske hvis lenge siden).ZZR-Erling skrev:Dekkskum kan være kjekt å ha, og godt kjede og drev og dekk.
Greit med papirkart i tillegg til GPS.
Varme klær (ull) selv om sommer, kan snø i fjellene selv i juli...
NAF medlemskap eller veitjeneste gjennom forsikringen (koster ikke mye).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Egentlig..hvis du klarer deg på tur i Skandinavia, klarer du deg like fint utenfor! 

-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Her var det mange gode tips! Tusen takk!
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
-Europeisk helsetrygdekort
-Forsikring for sykkel, fører og passasjer.
-Redningstjeneste for sykkel etc om du får stopp.
- reflexvest for eventuet stopp er lovpålagt i noen land!!
- Sjekk at du har GODE DEKK !!!!!! ( Nesten nye!! )
-ha ganske nye bremseklosser og bremsevæske
- ha ganske ny olje og filter
-ha resten av sykkelen i vanlig GOD stand !!!!!
- ekstra nøkkel på et smart sted!
- førekort og pass, og gjerne noen sett kopier av disse
- noter alle viktige tlf nr på en lapp ( forsikring, redning, kortsperre osv ), om du har passasjer , gi henne en kopi!
-2 kreditt kort , og om mulig legg de på forskjellige steder
-litt vekslepenger til bommer, kaffe, driks osv
- sjekk verktøysettet som følger sykkelen og eventuelt bytt ut samme verktøy i bedre/ mer hendig kvalitet
- eventuelt ta med ekstra bits sett med smart skrutrekker / skralle / piper / tenger/ gaffa tape/Superlim / elektronikk tape / strips / dekk reparasjon på sprayboks
- minst 1 stk stropp for strapping på båt. OG, gjør deg kjent med hvordan den fungerer FØR du reiser
- gjør deg kjent med hvordan du best stropper DIN sykkel FØR du reiser.
Jeg anbefaler GPS og på forhånd , gjøre seg kjent med den! Også med hensyn til hoteller, fergeleier , verksteder og annet.
( Bruk den på noen turer i Norge / nærområdet før du reiser!)
Vedr Klær
,,,, på lengre tur i Norge trenger jeg alltid alle klærne jeg har med ( Vi kjører på alle døgnets tider ) ...på lang tur nedover Europa har jeg aldri treng halvparten av klærne jeg har hatt med
Et regnskur i 28 C er bare forfriskende:) ...og T skjorter/ undertøy kjøpes alle veier.
Skal man langt syd..dvs vesentlig varmere strøk , så kan tynner , luftige bukse og jakke vurderes for turen!!!
Ut over dette....så kan en lommelerke vurderes
God tur!!
-Forsikring for sykkel, fører og passasjer.
-Redningstjeneste for sykkel etc om du får stopp.
- reflexvest for eventuet stopp er lovpålagt i noen land!!
- Sjekk at du har GODE DEKK !!!!!! ( Nesten nye!! )
-ha ganske nye bremseklosser og bremsevæske
- ha ganske ny olje og filter
-ha resten av sykkelen i vanlig GOD stand !!!!!
- ekstra nøkkel på et smart sted!
- førekort og pass, og gjerne noen sett kopier av disse
- noter alle viktige tlf nr på en lapp ( forsikring, redning, kortsperre osv ), om du har passasjer , gi henne en kopi!
-2 kreditt kort , og om mulig legg de på forskjellige steder

-litt vekslepenger til bommer, kaffe, driks osv
- sjekk verktøysettet som følger sykkelen og eventuelt bytt ut samme verktøy i bedre/ mer hendig kvalitet
- eventuelt ta med ekstra bits sett med smart skrutrekker / skralle / piper / tenger/ gaffa tape/Superlim / elektronikk tape / strips / dekk reparasjon på sprayboks
- minst 1 stk stropp for strapping på båt. OG, gjør deg kjent med hvordan den fungerer FØR du reiser

- gjør deg kjent med hvordan du best stropper DIN sykkel FØR du reiser.
Jeg anbefaler GPS og på forhånd , gjøre seg kjent med den! Også med hensyn til hoteller, fergeleier , verksteder og annet.
( Bruk den på noen turer i Norge / nærområdet før du reiser!)
Vedr Klær
,,,, på lengre tur i Norge trenger jeg alltid alle klærne jeg har med ( Vi kjører på alle døgnets tider ) ...på lang tur nedover Europa har jeg aldri treng halvparten av klærne jeg har hatt med

Skal man langt syd..dvs vesentlig varmere strøk , så kan tynner , luftige bukse og jakke vurderes for turen!!!
Ut over dette....så kan en lommelerke vurderes

God tur!!
Sist redigert av Relax den 23 okt 2015, 19:29, redigert 1 gang totalt.
"Do the right thing"
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Huskeliste for tur utenfor Skandinavia
Har du lite annet å gjøre en dag kan du også gjennom denne tråden --> Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!gbruaset skrev:Her var det mange gode tips! Tusen takk!

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.