Dual sport i norge?
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 30 okt 2015, 22:44
- Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015
Dual sport i norge?
Skal starte med lappen nå i vinter så den er klar til sommeren, da driver jeg å ser etter dual sport sykler da jeg gjerne vil dra de litt ut i grusen samtidig som jeg kan kjøre på veien til jobben(10mil)
Ser jeg i feil årstid etter sykkel eller er det ikke så mange å velge mellom i 400-650cc klassen?
Jeg lurer veldig på Suzuki Drz 400, men tenker også på noen 650 feks Honda XR650L(1stk på finn), evnt KLR650 men lurer på om denne blir veeldig tung i sand/grus.
Vil heller ikke ha en full motorcrosser da disse trenger oljeskift hver 10 time, dvs hver uke hvis jeg skal pendle.
Ser jeg i feil årstid etter sykkel eller er det ikke så mange å velge mellom i 400-650cc klassen?
Jeg lurer veldig på Suzuki Drz 400, men tenker også på noen 650 feks Honda XR650L(1stk på finn), evnt KLR650 men lurer på om denne blir veeldig tung i sand/grus.
Vil heller ikke ha en full motorcrosser da disse trenger oljeskift hver 10 time, dvs hver uke hvis jeg skal pendle.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dual sport i norge?
Velkommen hit til MCsiden.no, Icedragon520
Er ikke helt siker på hva du legger i dual sport begrepet, men regner med at det er sykler som dette du kikker nærmere på?



Imponerende egenskaper på grus alle sammen.
Har selv mest erfaring med Husaberg og synes 570'en er helt fantastisk på mange måter. Jevn fin motorgange til å være endunker og et solid drag.
Har kjørt denne en del på grus og vinterføre. Kjempesykkel på vinterføre!
Ulempen med den er høy salhøyde og hard sal som minner mest om en 2" 4...
.
Ingen sykkel å pendle med...
Da er nok denne bedre, en sykkel mange skryter mye av. Stort sett en problemfri og slitesterk sykkel med bra motor og kjørekomfort, også på grusvei:

Tror ikke det er så gæernt å tenke at høsten og resten av vinteren er rette tid å gjøre en god handel.
Lykke til med lappen og godt sykkelvalg når tiden er inne
.
Edit:
Du er mellomklasse kandidat, eller?
Da faller vel V-Strom'en bort...

Er ikke helt siker på hva du legger i dual sport begrepet, men regner med at det er sykler som dette du kikker nærmere på?



Imponerende egenskaper på grus alle sammen.
Har selv mest erfaring med Husaberg og synes 570'en er helt fantastisk på mange måter. Jevn fin motorgange til å være endunker og et solid drag.
Har kjørt denne en del på grus og vinterføre. Kjempesykkel på vinterføre!
Ulempen med den er høy salhøyde og hard sal som minner mest om en 2" 4...

Ingen sykkel å pendle med...
Da er nok denne bedre, en sykkel mange skryter mye av. Stort sett en problemfri og slitesterk sykkel med bra motor og kjørekomfort, også på grusvei:

Tror ikke det er så gæernt å tenke at høsten og resten av vinteren er rette tid å gjøre en god handel.
Lykke til med lappen og godt sykkelvalg når tiden er inne

Edit:

Du er mellomklasse kandidat, eller?
Da faller vel V-Strom'en bort...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 30 okt 2015, 22:44
- Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015
Re: Dual sport i norge?
Kjapt og bra svarAJ skrev:Velkommen hit til MCsiden.no, Icedragon520![]()
Er ikke helt siker på hva du legger i dual sport begrepet, men regner med at det er sykler som dette du kikker nærmere på?
Imponerende egenskaper på grus alle sammen.
Har selv mest erfaring med Husaberg og synes 570'en er helt fantastisk på mange måter. Jevn fin motorgange til å være endunker og et solid drag.
Har kjørt denne en del på grus og vinterføre. Kjempesykkel på vinterføre!
Ulempen med den er høy salhøyde og hard sal som minner mest om en 2" 4....
Ingen sykkel å pendle med...
Da er nok denne bedre, en sykkel mange skryter mye av. Stort sett en problemfri og slitesterk sykkel med bra motor og kjørekomfort, også på grusvei:
Tror ikke det er så gæernt å tenke at høsten og resten av vinteren er rette tid å gjøre en god handel.
Lykke til med lappen og godt sykkelvalg når tiden er inne.
Edit:
![]()
Du er mellomklasse kandidat, eller?
Da faller vel V-Strom'en bort...

Neida jeg skal ta klasse A, tenker bare på å starte med mellomklasse pga vekt og at jeg ikke har kjørt på over 7 år. (Moped/125cc Cross)
Ja jeg tenker på sykler med samme form som xr400.
Husberg skal jeg sjekke nærmere på!
Re: Dual sport i norge?
Hvis du skal kjøre 10 mil hver vei 5 dager i uken så ville jeg vel hatt noe litt mer sykkel enn Husabergen eller XR400. Har KTM530 og er slitsom å kjøre på asfalten med (går riktignok å avbalansere hjula så rister det litt mindre). IKKE pendlersykkel.
V-strom er vel mest en gatesykkel tross alt.
Hva med Yamaha XT600/XT660, så ny du har råd til? Eller KTM 690 Enduro om du har råd, hatt det og himla morsom sykkel som fikser alt utenom motorvei. Også hatt XT600 og veldig grei sykkel selv om mangler litt fun-faktoren til 690en og heller ikke like bra på grus. Men solid arbeidshest til grei pris.
Men for all del, alt nevnt funker hvis du vil, lykke til uansett
V-strom er vel mest en gatesykkel tross alt.
Hva med Yamaha XT600/XT660, så ny du har råd til? Eller KTM 690 Enduro om du har råd, hatt det og himla morsom sykkel som fikser alt utenom motorvei. Også hatt XT600 og veldig grei sykkel selv om mangler litt fun-faktoren til 690en og heller ikke like bra på grus. Men solid arbeidshest til grei pris.
Men for all del, alt nevnt funker hvis du vil, lykke til uansett

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 30 okt 2015, 22:44
- Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015
Re: Dual sport i norge?
Takk, jeg tenkte å bruke ca 50k på førstesykkel så da er Yamaha XT660 mer aktuel, den så jo fin ut.pingvin skrev:Hvis du skal kjøre 10 mil hver vei 5 dager i uken så ville jeg vel hatt noe litt mer sykkel enn Husabergen eller XR400. Har KTM530 og er slitsom å kjøre på asfalten med (går riktignok å avbalansere hjula så rister det litt mindre). IKKE pendlersykkel.
V-strom er vel mest en gatesykkel tross alt.
Hva med Yamaha XT600/XT660, så ny du har råd til? Eller KTM 690 Enduro om du har råd, hatt det og himla morsom sykkel som fikser alt utenom motorvei. Også hatt XT600 og veldig grei sykkel selv om mangler litt fun-faktoren til 690en og heller ikke like bra på grus. Men solid arbeidshest til grei pris.
Men for all del, alt nevnt funker hvis du vil, lykke til uansett
Kmt er jo dobbel så dyr som alt annet jeg ser på.
Re: Dual sport i norge?
10 mil hver vei eller tur/retur jobben?
Er det tur/retur kan du godt satse på noe i 400-klassen - da har ikke sykkeltype så mye å si. Spesielt hvis det er alternative veier via grus, så er en relativt lett sykkel gunstig.
10 mil en vei så ville jeg satset på noe med vindskjerm og noe med 600+ motor pga mindre vedlikehold.
V-Strom'en er ikke noen utpreget grusracer, men spesielt modeller fra siste 3 årene er vel blitt mer balanserte og med mindre turbulens i vindbeskyttelsen. Påliteligheten scorer den høyt på - ikke uviktig til jobbpendling.
BMW F650GS / R1200GS og KTM 690 er også sykler som absolutt bør med i vurderingen.
Er det tur/retur kan du godt satse på noe i 400-klassen - da har ikke sykkeltype så mye å si. Spesielt hvis det er alternative veier via grus, så er en relativt lett sykkel gunstig.
10 mil en vei så ville jeg satset på noe med vindskjerm og noe med 600+ motor pga mindre vedlikehold.
V-Strom'en er ikke noen utpreget grusracer, men spesielt modeller fra siste 3 årene er vel blitt mer balanserte og med mindre turbulens i vindbeskyttelsen. Påliteligheten scorer den høyt på - ikke uviktig til jobbpendling.
BMW F650GS / R1200GS og KTM 690 er også sykler som absolutt bør med i vurderingen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 30 okt 2015, 22:44
- Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015
Re: Dual sport i norge?
10mil tur/retur.RuneMC skrev:10 mil hver vei eller tur/retur jobben?
Er det tur/retur kan du godt satse på noe i 400-klassen - da har ikke sykkeltype så mye å si. Spesielt hvis det er alternative veier via grus, så er en relativt lett sykkel gunstig.
10 mil en vei så ville jeg satset på noe med vindskjerm og noe med 600+ motor pga mindre vedlikehold.
V-Strom'en er ikke noen utpreget grusracer, men spesielt modeller fra siste 3 årene er vel blitt mer balanserte og med mindre turbulens i vindbeskyttelsen. Påliteligheten scorer den høyt på - ikke uviktig til jobbpendling.
BMW F650GS / R1200GS og KTM 690 er også sykler som absolutt bør med i vurderingen.
Begynner å få en fin liste med sykler å sjekke ut.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dual sport i norge?
Kjenner en som har pendlet fra Oslo til Hønefoss med en slik de siste tre årene.
Han er strålende fornøyd! Fyren er en kraftig plugg og veier 100+, men mener denne dekker hans behov mer enn godt nok:

660 kubikk (omtrent...) og 48 HK.
Problemfri sykkel, god driftsøkonomi og med høytsittende god sittestilling med godt overblikk i trafikken.
Han er strålende fornøyd! Fyren er en kraftig plugg og veier 100+, men mener denne dekker hans behov mer enn godt nok:

660 kubikk (omtrent...) og 48 HK.
Problemfri sykkel, god driftsøkonomi og med høytsittende god sittestilling med godt overblikk i trafikken.
Icedragon520 skrev:10mil tur/retur.RuneMC skrev:10 mil hver vei eller tur/retur jobben?
Er det tur/retur kan du godt satse på noe i 400-klassen - da har ikke sykkeltype så mye å si. Spesielt hvis det er alternative veier via grus, så er en relativt lett sykkel gunstig.
10 mil en vei så ville jeg satset på noe med vindskjerm og noe med 600+ motor pga mindre vedlikehold.
V-Strom'en er ikke noen utpreget grusracer, men spesielt modeller fra siste 3 årene er vel blitt mer balanserte og med mindre turbulens i vindbeskyttelsen. Påliteligheten scorer den høyt på - ikke uviktig til jobbpendling.
BMW F650GS / R1200GS og KTM 690 er også sykler som absolutt bør med i vurderingen.
Begynner å få en fin liste med sykler å sjekke ut.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Dual sport i norge?
KTM er dobbelt så bra ogsåIcedragon520 skrev:Takk, jeg tenkte å bruke ca 50k på førstesykkel så da er Yamaha XT660 mer aktuel, den så jo fin ut.
Kmt er jo dobbel så dyr som alt annet jeg ser på.

Men denne på finn.no er jo til 62.000,-, litt over budsjett men ser ut som du får med både enduro og motardhjul. Da har du motardhjula til vei/pendling og endurohjul til grus og gøy, kanskje med litt skikkelige knaster så du kan bevege deg på traktorveier og slik også. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanskelig å beskrive hvor bra 690en egentlig er. Den veier 35kg mindre enn XT660 og har 20hk mer. På grusveier er den rå men likevel lettkjørt (lav vekt hjelper her) så ikke noe fare for nybegynnere. Og den går utrolig bra til å være endunker så kan kjøre skarpt også på landeveien. Og på bane for den saks skyld med 17" hjul, her hjelper det at den er helt utrolig lettsvingt.
Som alltid en bakside av medaljen, kort register så skal du kjøre aktivt må du gire mye. Og fort slitsomt på motorvei eller rett fram transport. Mindre, svingete veier den trives best på. Er nok mest for de som liker fart og moro foran koseturer, funker best med dedikert fører

Her med 690en i Pyreneene i fjor, gammel smuglerrute ut av Andorra. Min 690 nærmest, kompis sin bak:

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dual sport i norge?
Kan ikke si meg uenig i KTM påstanden, nei...pingvin skrev:KTM er dobbelt så bra ogsåIcedragon520 skrev:Takk, jeg tenkte å bruke ca 50k på førstesykkel så da er Yamaha XT660 mer aktuel, den så jo fin ut.
Kmt er jo dobbel så dyr som alt annet jeg ser på.![]()
Her med 690en i Pyreneene i fjor, gammel smuglerrute ut av Andorra. Min 690 nærmest, kompis sin bak:

Men en annen ting; den turen med KTM syklene på smuglerrute kan jeg godt tenke meg å høre mer om.
Og ikke minst se flere bilder fra

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Dual sport i norge?
For ikke å hi-jacke tråden her så la jeg heller litt bilder fra Pyrenee turen HERAJ skrev:Men en annen ting; den turen med KTM syklene på smuglerrute kan jeg godt tenke meg å høre mer om.
Og ikke minst se flere bilder fra!

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 30 okt 2015, 22:44
- Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015
Re: Dual sport i norge?
Her er tusenkroner spørsmålet. Hvordan er service intervalene/oljeskift på disse?
Jeg ser at noen av ktm`ene må du jo skifte olje før du har fått den ut av døra. Ser også at du må sjekke ventiler på syklene, er dette noe den vanlige mannen i gata kan gjøre eller må den inn på et dyrt verkstedbesøk?
Det er et stort poeng da jeg vil bruke den til og fra jobb og evnt litt i skog/grusveier.
Jeg ser at noen av ktm`ene må du jo skifte olje før du har fått den ut av døra. Ser også at du må sjekke ventiler på syklene, er dette noe den vanlige mannen i gata kan gjøre eller må den inn på et dyrt verkstedbesøk?
Det er et stort poeng da jeg vil bruke den til og fra jobb og evnt litt i skog/grusveier.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Dual sport i norge?
Yamaha XT660R og X har serviceintervall hver 10 000. ca 3500 kr for 10 000, og 5500 kr for 20 000 service med ventil og styrelagerkontroll
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dual sport i norge?
Her svarer jeg muligens mot bedre vitende, men gjør et forsøk likevel...Icedragon520 skrev:Her er tusenkroner spørsmålet. Hvordan er service intervalene/oljeskift på disse?
Jeg ser at noen av ktm`ene må du jo skifte olje før du har fått den ut av døra. Ser også at du må sjekke ventiler på syklene, er dette noe den vanlige mannen i gata kan gjøre eller må den inn på et dyrt verkstedbesøk?
Det er et stort poeng da jeg vil bruke den til og fra jobb og evnt litt i skog/grusveier.

Disse småkubikkerne (250, 350, 450...) fra KTM og Husaqvarna, for å ta med denne nære KTM slektningen også, var i hvert fall tidligere, så vidt meg bekjent, nærmest beryktet for nettopp det du nevner, at olja måtte byttes nesten før sykkelen kom ut av forhandlerporten.
På de fleste av disse enduro og cross syklene skulle det vel byttes olje og filter etter at visst antall kjørte timer og ikke kjørte kilometere.
Hvilket betydde hyppige olje og filterbytter.
Men på endunkeren 690 fra KTM skal olje og filter byttes hver 10000 kjørte kilometere, noe som er på høyden med det som er vanlig på nye sykler i dag.
Størrre KTM'er, som den jeg skal ha olje og filter byttet hver 15000 km, eller en gang i året. Jeg bytter olje og filter en gang mellom disse skiftintervallene og tenker at dette er en god forholdsregel forholdsvis rimelig utgift som en forsikring om at motoren til enhver tid har olje med gode smøre, kjøle og renseegenskaper.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Dual sport i norge?
Bytter hver 15. time på 530en, det fått anbefalt for min kjøring (IKKE elitefører). 250 bør nok byttes betydelig oftere.
Nå er det ganske kjapt å ta oljeskift på "små-enduroer" så det hjelper.
Nå er det ganske kjapt å ta oljeskift på "små-enduroer" så det hjelper.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days