Jeg lurer litt på å selge en 2014 GSX650FA og kjøpe en GSXR750 (eller 1000) til ca. samme pris. Det betyr at jeg nok lander på rundt en 2009 modell (2005-2006, hvis det er en 1000 antagelig).
Kommer til å se etter sykler med lav km., men hva er typiske fallgruver ved å bytte til såpass mye eldre? Generelt vedlikehold er greit - det maste kan jeg klare selv, men:
* Generell slitasje og ditto totalfølelsen av at sykkelen er gammel?
* Tikkende bombe i.f.t. fast/stor/dyr service?
* Noe dyrt som pleier å måtte byttes etter såpass mange år?
* Annet?
Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
Bruken og vedlikeholdet avgjør vel tilstanden, i stor grad.vim skrev:Jeg lurer litt på å selge en 2014 GSX650FA og kjøpe en GSXR750 (eller 1000) til ca. samme pris. Det betyr at jeg nok lander på rundt en 2009 modell (2005-2006, hvis det er en 1000 antagelig).
Kommer til å se etter sykler med lav km., men hva er typiske fallgruver ved å bytte til såpass mye eldre? Generelt vedlikehold er greit - det maste kan jeg klare selv, men:
* Generell slitasje og ditto totalfølelsen av at sykkelen er gammel?
* Tikkende bombe i.f.t. fast/stor/dyr service?
* Noe dyrt som pleier å måtte byttes etter såpass mange år?
* Annet?
Noen synspunkter om '09 750:
http://www.motorcycle.com/specs/suzuki/ ... r/750.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclenews.com/bike-revi ... r750/2008/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSX R 1000:
http://www.motorcyclenews.com/bike-revi ... 1000/2005/" onclick="window.open(this.href);return false;
2006 vs 2010 modell:
http://www.gixxer.com/forums/295-12-pre ... 000-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
2009 er ikke gammelt, 2006 trenger heller ikke være gammelt. Suzuki har omtrent stått stille mesteparten av de siste ti åra så teknisk er det ikke noe voldsomt å se opp for. De fleste har vel ventilsjekk/justering på 24000km som det dyreste servicepunktet. Alt annet er stort sett olje/filter. Kjører selv 2007 modell men kan ikkje sei eg føler den er hverken gammel eller slitt...
Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
Men, hvor mye er mye, mht. kilometerstand?
Kan velge mellom 2009 GSXR 750 med 7000 km. eller 2005/06 GSXR1000 med 25 000 km. for eksempel?
Kan velge mellom 2009 GSXR 750 med 7000 km. eller 2005/06 GSXR1000 med 25 000 km. for eksempel?
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
Regn ut gjennomsnittkjøringen per år, så kan du tenke deg om det er mye. Kjører man 20k på et år er det en del. Men derimot 20k på 5 år er jo ikke mer enn 4k i året.
Dersom alt av servicer har blitt fulgt kan en sykkel ha kjørt en god del før det er mye i den forstand.
Dersom alt av servicer har blitt fulgt kan en sykkel ha kjørt en god del før det er mye i den forstand.
Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
Tenkte mer på total km. og levetid jeg da. Hjelper jo lite om sykkelen er nydelig og vedlikeholdt, om den allikevel er utslitt pga. mange km.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
25000, er ingen ting på en 1000 cc. Så lenge den er godt holdt, jevnlig olje bytte ++ osv. på 25k, så er det vel tide med ventilsjekk. Drev og kjede er vel begynt å slites, men lite km i mine øyne. Kor mye er mye, ja si det. Syns 50000 er lite og eg, men det er du som skal kjøpe sykkel. Lykke til :-)vim skrev:Men, hvor mye er mye, mht. kilometerstand?
Kan velge mellom 2009 GSXR 750 med 7000 km. eller 2005/06 GSXR1000 med 25 000 km. for eksempel?
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
Ja total km på sykkel er jo selvfølgelig litt annerledes. Da snakker vi om når sykkelen er sliten og moden for en totaloverhaling.
Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?
Sålenge servicer og vedlikehold er fulgt så trenger ikke en med mye km å være dårligere stand enn en med lite. 7000km er veldig lite, 25000er og lite, men som sagt det er rundtomkring der at ventiljustering og kanskje drev/kjede begynner å skal byttes. Motormessig er det ikke noe problem iallefall, 100000 km og oppover så snakker vi mye...
Men det er min mening da
Men det er min mening da