Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Har selv en Honda cbr1100xx og 900RR begge disse er fantastiske å kjøre selv i svinger , har kjørt begge på Rudskogen banen og begge er kan brukes der , men bruker nå min 1100xx på tur kjøring da den er mye tyngre en 900RR , 900RR er også helt ok på vanlig vei sitter veldig bra og er ikke så aggressiv som en skulle tro eller ikke tung styrt
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Kommer vel kanskje litt ann på hva man er vant til?nordan skrev:Har selv en Honda cbr1100xx og 900RR begge disse er fantastiske å kjøre selv i svinger , har kjørt begge på Rudskogen banen og begge er kan brukes der , men bruker nå min 1100xx på tur kjøring da den er mye tyngre en 900RR , 900RR er også helt ok på vanlig vei sitter veldig bra og er ikke så aggressiv som en skulle tro eller ikke tung styrt
Sammenlignet med de syklene jeg har hatt (Street Triple R og BMW S1000R) så virket vertfall R6 særdeles tungstyrt i forhold.
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Motorrad testet en ZXR750 på bane, først original, og deretter med såkalt superbike-styre (dvs vanlig, lavt rørstyre for oppreist sittestilling, som blei brukt for 35 år siden... ).
I svingene hadde de større hastighet når man satt mer oppreist, mens i original, var den raskest på rettstrekkene.
I svingene hadde de større hastighet når man satt mer oppreist, mens i original, var den raskest på rettstrekkene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Jada, jeg ser den45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.

Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...

- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Bjerknez skrev:Jada, jeg ser den45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.![]()
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...
Du sier du tar poenget, også uttaler du en total skivebom?

den er ikke mer tungstyrt, du må bare sitte annerledes enn du tar utgangspunkt i fra en oppreist sykkel

Nå er det jo en godt kjent sak at 600 R-sykkel er veldig jag å kjøre på vei. På bane, derimot, så er det mer på sin plass. Du burde heller prøve en 1000cc R-sykkel på vei, der har du de kreftene du trenger. Også burde du prøve en GSX-R, sittestillinga der er mykje bedre enn på R6(synes jeg). Såklart bare for moroskyld, jeg er godt inneforstått med at du ikke har tenkt deg noen R-sykkel!

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Ditt grunnlag for å påstå at en R sykkel bare er for å imponere konfirmantene er totalt på bærtur.Bjerknez skrev:Jada, jeg ser den45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.![]()
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...
Du har kjørt en moped av en R sykkel, og det gjør at du konkluderer for en hel sykkelklasse.
Jeg har kjørt Honda 6oo Hornet. Den er en "streetfighter" og går som den dass, så derfor avskriver jeg alle andre streetfightere som søppel. BATSA.
Det finne folk som tror at en streetfighter er en R sykkel med oppreist kjørestilling.
At de har bedre kjøreegenskaper, går bedre, ja det folk som til og med tror at Adventursykler har bedre asfaltegenskaper enn R sykler.
R sykler har best asfaltegenskaper av alle sykkeltyper, de har mest effekt, det ypperste av demper og bremsekomponenter, de er mye lettere en andre sykler.
De knuser alt av sykler når det gjelder å kjøre fortest på asfalt.
Du har ikke peiling på hva du prater om eller på er nær å ha den erfaringen du trenger for å prate som du gjør.
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Han sier "JEG MENER" ... det må han vel få lov til uten at du æresskjeller han???simpson skrev:Ditt grunnlag for å påstå at en R sykkel bare er for å imponere konfirmantene er totalt på bærtur.Bjerknez skrev:Jada, jeg ser den45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.![]()
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...
Du har kjørt en moped av en R sykkel, og det gjør at du konkluderer for en hel sykkelklasse.
Jeg har kjørt Honda 6oo Hornet. Den er en "streetfighter" og går som den dass, så derfor avskriver jeg alle andre streetfightere som søppel. BATSA.
Det finne folk som tror at en streetfighter er en R sykkel med oppreist kjørestilling.
At de har bedre kjøreegenskaper, går bedre, ja det folk som til og med tror at Adventursykler har bedre asfaltegenskaper enn R sykler.
R sykler har best asfaltegenskaper av alle sykkeltyper, de har mest effekt, det ypperste av demper og bremsekomponenter, de er mye lettere en andre sykler.
De knuser alt av sykler når det gjelder å kjøre fortest på asfalt.
Du har ikke peiling på hva du prater om eller på er nær å ha den erfaringen du trenger for å prate som du gjør.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Han sier, sitat:Jada, jeg ser denZadnez skrev:Han sier "JEG MENER" ... det må han vel få lov til uten at du æresskjeller han???simpson skrev:Ditt grunnlag for å påstå at en R sykkel bare er for å imponere konfirmantene er totalt på bærtur.Bjerknez skrev:Jada, jeg ser den45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.![]()
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...
Du har kjørt en moped av en R sykkel, og det gjør at du konkluderer for en hel sykkelklasse.
Jeg har kjørt Honda 6oo Hornet. Den er en "streetfighter" og går som den dass, så derfor avskriver jeg alle andre streetfightere som søppel. BATSA.
Det finne folk som tror at en streetfighter er en R sykkel med oppreist kjørestilling.
At de har bedre kjøreegenskaper, går bedre, ja det folk som til og med tror at Adventursykler har bedre asfaltegenskaper enn R sykler.
R sykler har best asfaltegenskaper av alle sykkeltyper, de har mest effekt, det ypperste av demper og bremsekomponenter, de er mye lettere en andre sykler.
De knuser alt av sykler når det gjelder å kjøre fortest på asfalt.
Du har ikke peiling på hva du prater om eller på er nær å ha den erfaringen du trenger for å prate som du gjør.

Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...

Han mener ikke en dritt, men ser.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
"Lettsvingt" har vel lite med hvor hardt man ska trykke på styret. Dette har med hvorvidt sykkelen tar turn-in, hvordan man får den med gjennom svingen og hvordan man treffer utganger. Og dette kan vel strengt tatt bare vurderes under like forhold og med relativt høy fart. En r6 kan sikkert vurderes som "tungstyrt" på landeveien, men jeg vil påstå at den har svingegenskaper som slår det aller meste når svingegenskaper blir utfordret. Og det er dette den er bygd for. Andre moderne r-sykkler har stort sett de samme egenskapene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Mulig jeg ordla meg feil her. Jeg mener så klart den sykkelen jeg kjørte og meningen var ikke å dra ALLE R-sykler over samme kam. Men jeg mener at til "vanlig" kjøring utenfor bane så opplevde vertfall ikke jeg R6'en som spesielt presis og lettkjørt. Men det kan hende jeg hadde ment noe annet hvis jeg hadde kjørt den på bane.simpson skrev:Ditt grunnlag for å påstå at en R sykkel bare er for å imponere konfirmantene er totalt på bærtur.Bjerknez skrev:Jada, jeg ser den45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.![]()
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...
Du har kjørt en moped av en R sykkel, og det gjør at du konkluderer for en hel sykkelklasse.
Jeg har kjørt Honda 6oo Hornet. Den er en "streetfighter" og går som den dass, så derfor avskriver jeg alle andre streetfightere som søppel. BATSA.
Det finne folk som tror at en streetfighter er en R sykkel med oppreist kjørestilling.
At de har bedre kjøreegenskaper, går bedre, ja det folk som til og med tror at Adventursykler har bedre asfaltegenskaper enn R sykler.
R sykler har best asfaltegenskaper av alle sykkeltyper, de har mest effekt, det ypperste av demper og bremsekomponenter, de er mye lettere en andre sykler.
De knuser alt av sykler når det gjelder å kjøre fortest på asfalt.
Du har ikke peiling på hva du prater om eller på er nær å ha den erfaringen du trenger for å prate som du gjør.

- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Det er ikke skivebom i ordets rette forstand, fordi den er jo mer tungstyrt til vanlig kjøring utenfor bane når man ikke ligger med trynet bak vindskjermen og med stussen i været. Men som sagt, på bane er dne sikkert gull, men det vet jeg svært lite ommortenolb skrev:Bjerknez skrev:Jada, jeg ser den45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.![]()
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...
Du sier du tar poenget, også uttaler du en total skivebom?
den er ikke mer tungstyrt, du må bare sitte annerledes enn du tar utgangspunkt i fra en oppreist sykkel
Nå er det jo en godt kjent sak at 600 R-sykkel er veldig jag å kjøre på vei. På bane, derimot, så er det mer på sin plass. Du burde heller prøve en 1000cc R-sykkel på vei, der har du de kreftene du trenger. Også burde du prøve en GSX-R, sittestillinga der er mykje bedre enn på R6(synes jeg). Såklart bare for moroskyld, jeg er godt inneforstått med at du ikke har tenkt deg noen R-sykkel!

-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Problemet med hakk i plata er at det etterhvert blir tatt for å være sant av enkelte.simpson skrev:Han sier, sitat:Jada, jeg ser denZadnez skrev:Han sier "JEG MENER" ... det må han vel få lov til uten at du æresskjeller han???simpson skrev:Ditt grunnlag for å påstå at en R sykkel bare er for å imponere konfirmantene er totalt på bærtur.Bjerknez skrev:Jada, jeg ser den45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.![]()
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene...
Du har kjørt en moped av en R sykkel, og det gjør at du konkluderer for en hel sykkelklasse.
Jeg har kjørt Honda 6oo Hornet. Den er en "streetfighter" og går som den dass, så derfor avskriver jeg alle andre streetfightere som søppel. BATSA.
Det finne folk som tror at en streetfighter er en R sykkel med oppreist kjørestilling.
At de har bedre kjøreegenskaper, går bedre, ja det folk som til og med tror at Adventursykler har bedre asfaltegenskaper enn R sykler.
R sykler har best asfaltegenskaper av alle sykkeltyper, de har mest effekt, det ypperste av demper og bremsekomponenter, de er mye lettere en andre sykler.
De knuser alt av sykler når det gjelder å kjøre fortest på asfalt.
Du har ikke peiling på hva du prater om eller på er nær å ha den erfaringen du trenger for å prate som du gjør.![]()
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.
Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene..., sitat slutt.
Han mener ikke en dritt, men ser.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Tror kanskje ikke vi skal undervurdere andre her. Jeg har aldri tatt noe for gitt av noe som kommer fra kun en person. Man søker informasjon, leser flere erfaringer og danner seg et bilde selv. 
Finer man kun EN som skriver noe negativt om gjenstanden man søker informasjo om, så bør man jo ikke vektlegge dette veldig tungt.
Dette var MINE erfaringer angående min første tur på en R-sykkel. Ikke noe annet. Andre har jo også her opplyst grunnen til mine erfaringer.

Finer man kun EN som skriver noe negativt om gjenstanden man søker informasjo om, så bør man jo ikke vektlegge dette veldig tungt.
Dette var MINE erfaringer angående min første tur på en R-sykkel. Ikke noe annet. Andre har jo også her opplyst grunnen til mine erfaringer.
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?
Samme greia er jo med adventuresykler, hvis det ser ut som kåpa er bygd av kryssfiner så er den bedre enn R på alt som ligner på svinger