Skal jeg i ett svakt øyeblikk gjøre ett lite forsøk på å si noe seriøst i denne sammenhengen, så handler alt dette om kompromiss. En R sykkel er selfølgelig ikke tung å styre, men med bakgrunn av at den skal he egenskaper som gjør at den også er retningstabil i hastigheter opp mot 300km, så kan dette gå litt på bekostning av hvor "sving villig" en slik sykkel er ved lave hastigheter, og (ofte) feil lastet tur sykkel.
En RR utsettes også for usansynilg store krefter når den fra høye hastigheter skal bremse ned, for så å igjennomføre en sving. Og da fortsatt i en maximal hastighet, med tanke på max nedlegg, veigrep, balanse, fjæring, rake, trail, bremser, fører, osv.alt må klaffe 100%, under enorme påkjenninger.....
Også driver vi å sammenligner dette med en ADV som skal tusle oppover noen hårnålsvinger med en 100kg Gubbe, Kone, full pakkede vesker, telt... Himmel`n er blå, og choken er på.
Bare elske sike diskusjoner
Selvfølgelig passer ikke dette en RR sykkel. Den er bygget for å kjøre fort på strøken Asfalt som du finner på Bane...og "thats it"...
så kommer alle kompromissene...vanlig R, Sports turer, Touring....og så Turing tilpasset litt grus, samt dårlig vei (neida ADV er ingen tereng sykkel).....så har vi tereng sykkler. osv.osv.
Til tråd starter. En RR sykkel er ikke tung å styre. Men tyngre en mange andre under visse forrhold. Under forrhold som en RR sykkel er bygget for, er den nok fortsatt tung å styre, (jeg har aldri prøvd) men da snakker vi om forrhold som ingen andre sykkler ville komt i nærheten av...og det fleste ADVèr ville forsvinne ut i pereferien lenge før slike hastigheter ville vert oppnåd...Feil Rake& trail, feil fjæring system, feil balanse.....og feil sykkel :-)
Slik er det bare med den saken.....
