Kawasakien min en tosylindret luftkjølt 83 model på 400 kubikk trenger nye plugger men klarer ikke helt å lese på hva der står men tror det er B8ES. Nå er det jo slik at det også finnes andre plugger f.eks B7ES som jeg ser er brukt på slike motorer når man googler litt rundt.
Men hva er egentlig forskjellen på numrene som pluggene er kodet med og hva bør jeg bruke..?
Tennplugger
- Salaren
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 nov 2015, 17:03
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
- Bosted: Vest-Agder
Tennplugger
Salaren
Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)
Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982
Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)
Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982
Re: Tennplugger
Heat range er forskjellen.
Dvs det er ønskelig med en bestemt temperatur på tennpluggen for optimal ytelse.
Dette reguleres med isolasjon på tennpluggen i forhold til motoren.
Produsenten av motoren angir hva som er best.
INGEN ytelsesøkning eller lignende med å velge noe annet - bare potensiale for at tennpluggens temperatur blir for høy eller lav og problemer som det kan forårsake.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=LbR75wq9nmM[/video]
Materiale (iridium f.eks. er en oppgradering ) og utforming (f.eks. twin-spark) kan gi lengre levetid og bedre gnist.
Dvs det er ønskelig med en bestemt temperatur på tennpluggen for optimal ytelse.
Dette reguleres med isolasjon på tennpluggen i forhold til motoren.
Produsenten av motoren angir hva som er best.
INGEN ytelsesøkning eller lignende med å velge noe annet - bare potensiale for at tennpluggens temperatur blir for høy eller lav og problemer som det kan forårsake.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=LbR75wq9nmM[/video]
Materiale (iridium f.eks. er en oppgradering ) og utforming (f.eks. twin-spark) kan gi lengre levetid og bedre gnist.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Tennplugger
Bruk det som er std.
http://www.ngksparkplugs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngksparkplugs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Tennplugger
Kan se ut som B7ES er originalt på Z400, så i utgangspunktet, bruk den.
Dog har jeg erfart at en BP7ES kan fungere bedre, da P'en betyr prolonged electrode, lengre elektrode, dvs gnisten kommer lengre inn i forbrenningsrommet, og gir litt bedre forbrenning. Det funker ihvertfall bedre på min gamle Kawa, har litt bedre gassrespons :)
Dog har jeg erfart at en BP7ES kan fungere bedre, da P'en betyr prolonged electrode, lengre elektrode, dvs gnisten kommer lengre inn i forbrenningsrommet, og gir litt bedre forbrenning. Det funker ihvertfall bedre på min gamle Kawa, har litt bedre gassrespons :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Tennplugger
Eller Denso!ZZR-Erling skrev:Bruk ihvertfall NGK!

Har lest at Denso tåler litt mer juling (les feitere blanding) enn NGK, på gamle Kawa'er.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.