Dette er kanonfeil!Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. .......

Bremseklave eller caliper er enkel i sin oppbygging uavhengig av om den står på bil eller motorsykkel. Den består av en bremsesylinder, et stempel, en tettering og en støvbelg. På eldre motorsykler var det en støvbelg ála de du finner på biler mens på nyere er det en tette-o-ring. Støvbelgen/o-ringen har kun en funksjon: å hindre fukt og støv å trenge inn og ned til tetteringen.
Tetteringen er viktig der den ligger i sitt spor i sylinderveggen. Tetteringen er sirkulær, men avviker fra en o-ring ved at dens vegger ut, inn, opp, ned er flat. Stempelet ligger tett-tett mot tetteringen. Når du bremser så øver du et væsketrykk og en væskeforflytning mot stempelet. Stempelet beveger seg ut OG VRIR samtidig ørlite på tetteringen. Tetteringen har nå en vridning og griper hardt fast omkring stempelet. Når væsketrykket opphører så VRIR tetteringen seg tilbake til utgangsposisjonen. I denne bevegelsen tar tetteringen stempelet tilbake og dyttekraft mot bremseklossene opphører. Hjulet ruller fritt.
Korrekt svar er at det er tetteringens returbevegelse, som trekke bremsestempelet de nødvendige millimetre.
Hverken bremseskive (begrepet flytende skiver gir grobunn til misforståelse) eller bremseklosser har noen funksjon i denne operasjonen.
Mulig årsak
- til trådstarters problem kan være at ved montering av bremsestempelet så kom tetteringen i klemme.
Trådstarter skrev ikke hva han brukte som glidemiddel mellom stempel og tettering ved montering. Bremsevæske i seg selv er ikke et godt glidemiddel. Vi som er bremsekonger bruker bremsepasta (gjerne Biltemas i små hvite tuber) og smører tetteringen inn med dette. Du skal, ved monteringen, kunne lett presse stempelet på plass med tommeltottene. Bremsepastaen skvises bort fra tetteringen når du dytter.
