Valg av ny MC - KJØPT: Aprilia Tuono V4R

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av hakhap »

Leffy skrev:Se her ja. Her er det muligheter. Jeg trenger jo ikke særlig mye mer, få på en tanktveske så kommer jeg langt. Var jo på finn.no asap og der sto det jo en i drømmefargen. Riktig nok pent brukt, men om jeg sparer 50k så griner jeg ikke over det, myyye sykkel igjen der. 2014 overligger fra monsterbike også. Nå fikk jeg litt og tenke på, igjen... :)

Ja, det er en nydelig sykkel, husk at ABS kom på 14 mod så de eldre er uten det.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Juicebox »

Har kjørt monster 696. Om de er på samme størrelse så er de ganske lave. Da får du begge beina plantet på bakken.

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Leffy »

hakhap skrev:
Leffy skrev:Se her ja. Her er det muligheter. Jeg trenger jo ikke særlig mye mer, få på en tanktveske så kommer jeg langt. Var jo på finn.no asap og der sto det jo en i drømmefargen. Riktig nok pent brukt, men om jeg sparer 50k så griner jeg ikke over det, myyye sykkel igjen der. 2014 overligger fra monsterbike også. Nå fikk jeg litt og tenke på, igjen... :)

Ja, det er en nydelig sykkel, husk at ABS kom på 14 mod så de eldre er uten det.
Det er den eneste forskjellen fra 2013? Ellers så er det den samme sykkelen i bunn og grunn? Er 2 års garanti på Aprilia?
Juicebox skrev:Har kjørt monster 696. Om de er på samme størrelse så er de ganske lave. Da får du begge beina plantet på bakken.
Supert :thumleft
Sist redigert av Leffy den 11 des 2015, 03:55, redigert 1 gang totalt.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

ivavi
Innlegg: 9
Registrert: 05 mai 2014, 14:34
Motorsykkelen din: KTM Superduke 1290R 2014
Sted: Kristiansand

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av ivavi »

Kan virkelig anbefale Superduke 1290 R, både som hverdagsracer og langturscruiser.
Den har enkelte ting som hever den frem i mine øyne:

- Stor tank (21? liter)
- De 3 øverste girene er relativt høye, spesielt 6. gir. Strålende til lange etapper og lavt forbruk.
- Sjelden serviceintervall på hver 15 000 km (Selv om jeg skifter olje og filter hver 7500 i mellom servicene selv :)
- Et ekstremt dreiemoment, men alikevel veldig snill og lettkjørt.
- Får tak i alt man vil som powerparts (ekstrautstyr). Som f.eks varmeholker, som man skrur på i menyen på styret. 3 moduser, der den varmeste kan du nærmest steike egg på.
- Rain mode, Street mode og sport mode. Gøye moduser som fungerer svært godt.
- Rain mode justerer ned til ca 100 hk og veldig snill på både effektkurve og traction.
- Kan skru av all traction control hvis man vil. Bakhjulsmonster i sport modus med traction av :D
- Kan også bestemme hvordan du vil ha ABS'en. (Alt på, Alt av, eller på foran og av bak)
- Komfortabel sykkel, både sittestilling og setet. Spesielt setet du får som powerpart.
- Du har også kjørekomputer der du ser hvor mange km du har igjen på tank, forbruk pr/km osv. Samt utetemperatur.

Er noen sykler du kan velge mellom. Tror du blir veldig fornøyd uansett valg :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Her er mine personlige meninger om disse punktene. Ikke ment som kritikk over hodet hvis mine tillsvar fremstår som negative, men bare en annen persons meninger om punktene :thumleft Mine svar i grønt.

- Stor tank (21? liter)
Er ikke denne på 17-liter?

- De 3 øverste girene er relativt høye, spesielt 6. gir. Strålende til lange etapper og lavt forbruk.
I mine øyne ser jeg ikke dette som spesielt positivt. Sier ikke at det er direkte negativt heller, men følte sjette giret var der på pynt...

- Sjelden serviceintervall på hver 15 000 km (Selv om jeg skifter olje og filter hver 7500 i mellom servicene selv :)
Der er jeg enig med deg.

- Et ekstremt dreiemoment, men alikevel veldig snill og lettkjørt.
Også enig med deg.

- Får tak i alt man vil som powerparts (ekstrautstyr). Som f.eks varmeholker, som man skrur på i menyen på styret. 3 moduser, der den varmeste kan du nærmest steike egg på.
Dette får man også på S1000R'en

- Rain mode, Street mode og sport mode. Gøye moduser som fungerer svært godt.
Også på S1000R'en.

- Rain mode justerer ned til ca 100 hk og veldig snill på både effektkurve og traction.
Også på BMW S100R. Men denen reduserer kraften til rundt 130-140 HK'er. Den viktigste forskjellen i regnmodus er at gassresponsen endres og at traction control etc. blir mer følsom. Vertfall skjer dette på BMW'en.

- Kan skru av all traction control hvis man vil. Bakhjulsmonster i sport modus med traction av :D
Dette kan man også på S1000R. Men så vidt meg bekjent så kan man gjore dette mens man kjører med BMW'en. Med SuperDuke'n må man stoppe sykkelen for å utføre dette.

- Kan også bestemme hvordan du vil ha ABS'en. (Alt på, Alt av, eller på foran og av bak)
Hvis detet stemmer så tror jeg SuperDuke'n har et mer avansert ABS system. Man kan slå av og på ABS på BMW'en men usikker på om man kan slå av og på for hvert hjul...?

- Komfortabel sykkel, både sittestilling og setet. Spesielt setet du får som powerpart.
Helt enig. Man sitter faktisk (vertfall jeg) veldig godt på SUperDuke'n.

- Du har også kjørekomputer der du ser hvor mange km du har igjen på tank, forbruk pr/km osv. Samt utetemperatur.
Det har man også på BMW'en.

ivavi
Innlegg: 9
Registrert: 05 mai 2014, 14:34
Motorsykkelen din: KTM Superduke 1290R 2014
Sted: Kristiansand

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av ivavi »

Ja, som du kommer frem til er det to meget jevne og gode sykler :)
Vanskelig å si hvilken som har det beste utstyret, men begge har mye utstyr. Tipper man smiler fra øre til øre uansett!

Mulig jeg var litt rask på avtrekkeren med 21 liter. Etter et kjapt søk på nettet ser jeg at det står 18 liter.

Og ja, litt minus at man må "stoppe" (0 km/t) Superduken for å skru av traction control. Men man kan heldigvis switce kjøremoduser i farten.

Men ja, man kan faktisk justere ABS til de tre innstillingene. Den innstillingen da man har ABS foran, men av bak, heter noe så kult som Supermotard mode :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

ivavi skrev:Ja, som du kommer frem til er det to meget jevne og gode sykler :)
Vanskelig å si hvilken som har det beste utstyret, men begge har mye utstyr. Tipper man smiler fra øre til øre uansett!

Mulig jeg var litt rask på avtrekkeren med 21 liter. Etter et kjapt søk på nettet ser jeg at det står 18 liter.

Og ja, litt minus at man må "stoppe" (0 km/t) Superduken for å skru av traction control. Men man kan heldigvis switce kjøremoduser i farten.

Men ja, man kan faktisk justere ABS til de tre innstillingene. Den innstillingen da man har ABS foran, men av bak, heter noe så kult som Supermotard mode :D
Der BMW'en evt. skiller seg mest ut i positiv grad er de elektroniske demperene. Er så vidt meg bekjent ikke mange (om noen) andre som har det. Man setter den i "soft"-modus for komfort og "medium" eller "hard" for litt mer aktiv kjøring hvor man ønsker mer respons fra underlaget. Demperne justerer seg automatisk etter underlaget og dette gjøres ved at fart/krengningsvinkel/underlag etc. legges til grunn for hvordan demperne skal respondere. Fantastisk system i mine øyne.

Dem er like raske (på hver sin måte), BMW'en har nok hakket mer elektronikk, BMW'en koster 20-30.000,- mindre. Men SuperDuke'n er i mine øyne litt bedre på sittekomfort og lyden er jo også bedre hvis du liker litt "bråk". Utseendemessig så blir det jo en smakssak, men jeg skal inrømme at SUperDuk'en er råtøff.

Nå sitter ikke jeg å skifter kjøremodus i hytt og pine under fart (eller i det hele tatt...egentlig). Den står i "Road"-modus stort sett hele tiden som er den vanlige modusen uten at man mister noe effekt. Det eneste som er forskjellen fra "Road" til "Dynamic" som er hakket vassere på BMW'en er at traction control blir mindre følsom og gir deg mer slingringsmonn før den griper inn samt at gassresponsen er mer følsom. Altså at du bare må vri litt mer på rulla. De få gangene jeg kjører på grus så setter jeg den i Rain mode. Da blir den langt snillere og føles mer trygg for en som ikke er så alt for happy med gruskjøring, hehe.

Så jeg hadde nok ikke lagt veldig stor vekt på om disse modusene kan endres under fart eller ikke. Men det er jo så klart artig å eksperimentere litt :)

Alt i alt, to skikkelig tøffe sykler på hver sin måte. Velg med magan og ikke fornuften :thumleft

EDIT:
Glemte og nevne at man får med en slik rød "USB"-pinne når man kjøper BMW'en. Denne plugger du inn i en kontakt under salen og lar stå der. Da får du en motormodus til som heter "Dynamic pro". Da er alle hjelpesystemer avslått og du er prisgitt deg selv :-)å

Ta en titt på min Youtube kannal som du finner i signaturen min under her så kan du jo se noen kjørevideoer med BMW'en. Hvis du ikek allerede har vert å kikket ;-)

I denne videoen så er også Tommas med med sin nye SuperDuke 1290:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=2qcrdBHVktE[/video]

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av hakhap »

Leffy skrev: Det er den eneste forskjellen fra 2013? Ellers så er det den samme sykkelen i bunn og grunn? Er 2 års garanti på Aprilia?
Hvis der er noen andre forskjell så er de av mindre ting. Kan ikke huske noen andre store endringe mellom 13 og 14.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev:[
Der BMW'en evt. skiller seg mest ut i positiv grad er de elektroniske demperene. Er så vidt meg bekjent ikke mange (om noen) andre som har det. Man setter den i "soft"-modus for komfort og "medium" eller "hard" for litt mer aktiv kjøring hvor man ønsker mer respons fra underlaget. Demperne justerer seg automatisk etter underlaget og dette gjøres ved at fart/krengningsvinkel/underlag etc. legges til grunn
]
Kanskje på streetfighter, men elektroniske dempere er det mange som har.
Men vet at BMW har fått mye dårlig omtale på sine dempere sammenlignet med andre, spesielt på S1000RR.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Det jeg mente med "elektroniske dempere" var at dem også er "adaptive", slik at dem justerer seg automatisk etter underlaget. Bare sånn at jeg ikke skal bli missforstått. Er vel noen hardcore banekjørere som mener de elektroniske demperne blander seg inn for mye(?)

Uansett... til mitt bruk som til tider kan kjøre ganske aktivt (men som ikke er noen proff kjører) så synes jeg de elektroniske demperne er supre. Det mener nok Tommas her inne også som har hatt samme sykkelen (hvis jeg husker rett). Zadnez kan jo kanskje også komme med noen innspill om S1000R siden han også har en slik. Men han har ikke vert så veldig aktiv i det siste...

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Tommas »

Jeg har også lest at folk gjerne ville skrudd de av på bane etc, men til mitt hverdagsbruk var fjæringen på S1000R klar sekser på terningen. "På skinner", selv på ruglete underlag, er det som best beskriver det. Nå skal det sies at jeg ikke har lagt sjela i å stille inne dempere på Super Duke'n (uten en kjapp justering), tenkte jeg skulle kjøre litt først for å gjøre meg opp en mening. Skal ta en session på det til våren, da kan det hende forskjellen ikke blir så stor.

Blir vel mye repetisjon, men om jeg kort skulle summere opp ville jeg sagt:

BMW - bedre pris og mer elektronikk for prisen. Dempere er i mine øyne et meget stor pluss. Motoren er fantastisk, og bremsene matcher den! Rett og slett en fantastisk pakke, hvor du kan kjøre kosetur men også leke Rossi hvorsomhelst og nårsomhelst ;-)

KTM - helt klart en hysterisk motor, men på en helt annen måte enn S1000R. Hovedgrunnen til at jeg byttet, savnet lyd og karakter fra Vtwin! Sitter også bedre på KTM, det er snillere vinkeler og bedre "plass". Ellers er bremser, elektronikk etc gode selv om jeg savner aktive fjærer og quickshifter. Men fortsatt happy med byttet ;-)

Har ikke kjørt de, men vil tippe Monster lander mer i retning KTM (lyd/karakter/utstyr), mens Tuono (som tross alt er testvinner mange mange ganger i denne klassen) nok ligger mer opp til S1000R men med litt annen motorkarakter.


Kan jo ikke bli feil noen av de ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Så enkelt kan det sies Tommas :twothumbs:

Mer om dette i kveld over noen pils :knegg

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Leffy »

Bilde

Da ble det heller ikke noen fabrikkny sykkel denne gangen og jeg må takke hakhap og hans første innlegg for at jeg tappet kontoen min for 150.000,- Gikk jo ikke ett døgn en gang :lol Kan kanskje få ett takk for at jeg sparte 50lapper og ;) Hehe. Sykkel nr 4 på mitt fjerde år med lappen, faktisk tredje, ettersom vi ikke har passert nyttår enda. Denne ble også kjøpt "usett" og uten prøvekjøring. Men det er vel kanskje mye med moroa. Får iallefall prøvd det meste :twothumbs:

Sykkelen er 100% strøken, eid av en Aprilia entusiast i 50årene. Han hadde vist kjørt flere generasjoner fra Aprilia. Solgt ny fra Alf Graarud, tatt inn i innbytte og solgt videre til meg.

Info om sykkelen:

2013 Aprilia Tuono V4R APRC
KM: 10.171.

- Quickshift
- Launch control
- Traction control
- Wheelie control
- 3 kjøremoduser
- Varmehåndtak
- Kort skiltbrakett
- Velteklosser

Blir ett nytt kapittel i min sykkelhistorie. Kommer med lastebil på døra neste uke. Snakk om at PMS'n blir enda værre :sk?
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av hakhap »

Gartulerer med drit tøff sykkel. Og velkommen i Aprilia verlden :) :biker: :thumleft :prf :prop: :twisted
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
quattrokim
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2015, 21:12
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2012
Sted: Frekhaug, Hordaland

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av quattrokim »

AGM er ein fin plass å handle sykkel ifra, kjøpte min andre derifra denne veka sjølv om eg holder til på vestlandet. Hyggelige folk og god service hvertfall;)
Nåværende sykkel: Kawasaki Versys 650 2012
Tidligere sykler: Kawasaki ZX6R 2008, Kawasaki ZX10R MotoGP Edition 2010 (stjelt)

Svar