Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas juleverksted
Ettersom jeg har skjønt er det mange her som er opptatt av lyd, gjerne mye lyd.
Jeg bodde 200 meter fra flyplassen i fem år, på loftet hos svigers.
Det var fra 85 til 90, mens MD 80 enda var i trafikk innenlands.
For å si det sånn, så visste man om flyene var i rute eller ikke.
Det mektige hvinet når de tok av og steg bratt til værs gikk gjennom marg og bein, også tordenet etterpå da...
Vet ikke sikkert om jeg hadde vært like begeistret for lyden i dag.
Her er etpar filmer fra youtube, må spilles med høyt volum
https://www.youtube.com/watch?v=mmx8rb2CIFI
https://www.youtube.com/watch?v=NJPR84NiECk
Jeg bodde 200 meter fra flyplassen i fem år, på loftet hos svigers.
Det var fra 85 til 90, mens MD 80 enda var i trafikk innenlands.
For å si det sånn, så visste man om flyene var i rute eller ikke.
Det mektige hvinet når de tok av og steg bratt til værs gikk gjennom marg og bein, også tordenet etterpå da...
Vet ikke sikkert om jeg hadde vært like begeistret for lyden i dag.
Her er etpar filmer fra youtube, må spilles med høyt volum
https://www.youtube.com/watch?v=mmx8rb2CIFI
https://www.youtube.com/watch?v=NJPR84NiECk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas juleverksted
Tenk deg at det kom en nyinnspilling av The julekalender.
Olaf Sand har kjøpt seg en gammel sykkel som han fikser litt på sånn pø om pø.
Det nærmer seg jul og Olaf prøver å konsentrere seg litt om en liten lakkjobb han skulle fått unna før jul,
bare i tilfelle han får lyst til å skru litt mellom helgene........
Samtidig som han funderer litt på hva han skal finne på neste sesong.
Trur du at gubben får fred til sine viktige sysler ?
Nei, Gjertrud renner rundt å maser om hverdagslige ting som husvask, matter som må ristes, surkål på tilbud og Gud vet hva
hele tida.
Og enda har vi ikke sett noe som helst av nåsåen.
På tross av livsviktige juleforberedelser fikk jeg både grunna og lakka noen deler i helga.
Hovedstøtte ferdig grunna
Og ett av hornene ferdig og til tørk på fyrrommet
Og da har jeg litt å pusle med i romjula, bare i tilfelle det skulle bli noe ledig tid
Olaf Sand har kjøpt seg en gammel sykkel som han fikser litt på sånn pø om pø.
Det nærmer seg jul og Olaf prøver å konsentrere seg litt om en liten lakkjobb han skulle fått unna før jul,
bare i tilfelle han får lyst til å skru litt mellom helgene........
Samtidig som han funderer litt på hva han skal finne på neste sesong.
Trur du at gubben får fred til sine viktige sysler ?
Nei, Gjertrud renner rundt å maser om hverdagslige ting som husvask, matter som må ristes, surkål på tilbud og Gud vet hva
hele tida.
Og enda har vi ikke sett noe som helst av nåsåen.
På tross av livsviktige juleforberedelser fikk jeg både grunna og lakka noen deler i helga.
Hovedstøtte ferdig grunna
Og ett av hornene ferdig og til tørk på fyrrommet
Og da har jeg litt å pusle med i romjula, bare i tilfelle det skulle bli noe ledig tid
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Bosted: Karmøy
Re: Jompas juleverksted
Ser bra ut dette. Kjekt med noe og gjøre på. 

SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas juleverksted
Så langt har det ikke vært den helt store aktiviteten på "juleverkstedet".
Litt skjer det uansett.
Julaften kom en pakke fra Bergen, ingen overraskelse bortstett fra at den kom akkjrat den dagen.
Det var litt hektisk om ettermiddagen, så æ fikk ikke pakka ut alt.
Bare lyddemperen, og den e bærre lækker.
Vet ikk helt hvordan jeg skal forklare det, men finishen er både matt og blank på en gang. Skikkelig stilig
Skal komme med noen bilder når resren er pakka ut.
I dag, nei, i går blir det, var det litt skruing i garagen. På scootern denne gangen.
Batteriet var stein dødt, og nytt ble kjøpt inn lillejulaften.
Trur nesten æ har brukt mere penger på mc og scooter i det siste enn på julegaver.
Nok om det.
Å bytte batteri var mere pjask enn æ hadde trudd. Kunne nesten laga en liten prosjekttråd om det.
Først av med vindskjermen, kun ti skruer å løsne.
Så bort med panser og sidedeksler.
Bakom venstre deksel finner man variatoren.
Og under det høyre er skivebremsa, oljetanken og ekspansjonstanken til kjølevæska. ( den siste vises ikke på bildet)
Den lille bremsekaliperen nederst er mekanisk og til park.bremsa.
Lykt...
Og luftfilterboks.
Nå kan batteriet skimtes, under enda ett deksel.
Nytt batteri på plass, strøm ok.
Japanerne har i det minste laget ladekabler så man slipper å demontere halve scootern for å få ladet opp batteriet.
Rød og svart kabel til venstre i bildet, man kommer til dem med å ta bort panseret.
Og villdyret våkner...........
Skru sammen resten i omvendt rekkefølge, vri om nøkkelen, vent til rød lampe slokner og ut på prøvekjøring.
Og fremdeles trenger ingen å fortelle meg at lyden av en trippelmotor er fin...
Trapptrapptrapptrapptrapp høres vel ikke bra ut , eller hva ?
Litt skjer det uansett.
Julaften kom en pakke fra Bergen, ingen overraskelse bortstett fra at den kom akkjrat den dagen.
Det var litt hektisk om ettermiddagen, så æ fikk ikke pakka ut alt.
Bare lyddemperen, og den e bærre lækker.
Vet ikk helt hvordan jeg skal forklare det, men finishen er både matt og blank på en gang. Skikkelig stilig

Skal komme med noen bilder når resren er pakka ut.
I dag, nei, i går blir det, var det litt skruing i garagen. På scootern denne gangen.
Batteriet var stein dødt, og nytt ble kjøpt inn lillejulaften.
Trur nesten æ har brukt mere penger på mc og scooter i det siste enn på julegaver.
Nok om det.
Å bytte batteri var mere pjask enn æ hadde trudd. Kunne nesten laga en liten prosjekttråd om det.
Først av med vindskjermen, kun ti skruer å løsne.
Så bort med panser og sidedeksler.
Bakom venstre deksel finner man variatoren.
Og under det høyre er skivebremsa, oljetanken og ekspansjonstanken til kjølevæska. ( den siste vises ikke på bildet)
Den lille bremsekaliperen nederst er mekanisk og til park.bremsa.
Lykt...
Og luftfilterboks.
Nå kan batteriet skimtes, under enda ett deksel.
Nytt batteri på plass, strøm ok.
Japanerne har i det minste laget ladekabler så man slipper å demontere halve scootern for å få ladet opp batteriet.
Rød og svart kabel til venstre i bildet, man kommer til dem med å ta bort panseret.
Og villdyret våkner...........
Skru sammen resten i omvendt rekkefølge, vri om nøkkelen, vent til rød lampe slokner og ut på prøvekjøring.
Og fremdeles trenger ingen å fortelle meg at lyden av en trippelmotor er fin...
Trapptrapptrapptrapptrapp høres vel ikke bra ut , eller hva ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Jompas juleverksted
Jeg synes ikke det høres så ille ut, den beskrivelsen der Jompa. Alle gode ting er jo tre, sies det :-D
Men et lite filmklipp med lyd ville jo være myye bedre da :)
Misunner deg scooterføre rett utafor døra :)
Men et lite filmklipp med lyd ville jo være myye bedre da :)
Misunner deg scooterføre rett utafor døra :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas juleverksted
Jeg kan godt være enig i at alle gode ting er tre, en 120 graders motor vibrerer veldig lite i forhold til en 180 graders.
Og trippellyden hører man stort sett bare på tomgang, med turtall jevnes den ut.
Lygjengivelsen min var forresten ikke riktig.
Det er mere promprompromprom enn trapptrapptrapp.
Mykere og dypere lyd, hvis du skjønner ? 1050 cc 4-takt skal høres "voksen" ut, ikke som en liten to-takter.
Og trippellyden hører man stort sett bare på tomgang, med turtall jevnes den ut.
Lygjengivelsen min var forresten ikke riktig.
Det er mere promprompromprom enn trapptrapptrapp.
Mykere og dypere lyd, hvis du skjønner ? 1050 cc 4-takt skal høres "voksen" ut, ikke som en liten to-takter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Jompas juleverksted
Ikke helt riktig. En tresylinderet vibrerer som regel mer enn en 4sylinderet desverre. Derfor er de fleste tresylindere motorer (inkludert scooteren din) utstyrt med balanseaksel som gjør at de vibrerer mindre enn en firesylinderet uten balanseaksel. :-)Jompa skrev:Jeg kan godt være enig i at alle gode ting er tre, en 120 graders motor vibrerer veldig lite i forhold til en 180 graders.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas juleverksted
Du har selvsagt rett i det du sier.
En trecylindret, 120 graders motor uten balanseaksling vibrerer for at det alltid er ulikt antall stempler på vei opp og ned,
mens det meste av vibrasjonene i en firecylindret skyldes at alle stemplene snur samtidig.
En trecylindret, 120 graders motor uten balanseaksling vibrerer for at det alltid er ulikt antall stempler på vei opp og ned,
mens det meste av vibrasjonene i en firecylindret skyldes at alle stemplene snur samtidig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Jompas juleverksted

Crossplane 4 sylinder rekke har ett og ett stempel på topp. Eksempel stempel 1342.

If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas juleverksted
I dag har æ bedrevet litt løsgjengeri.
Ikke blitt kasta ut av huset eller noe annet dramatisk, bare satt inn løsgjenger på ett passasjerhandtak som manglet gjenger i det ene
festehullet.
Kjøpte ett løsgjengesett hos Biltema for flere år siden, sikkert ikke verdens beste men uansett bedre enn sprengte gjenger i gamle
alu-deler.
Her er settet:
Det går fint an å bore opp hullet med drill, man får styring i de gamle gjengene, da er det bare og være litt lett på handa så
går boret bent nok.
Ferdigboret hull.
Det følger med passende bor og gjengetapper til de forskjellige gjengeinnsatsene.
Tappen på vei inn
Og den nye gjengen. I dette tilfellet M5 X 0,8.
Skru gjengen så langt ned du vil ha den, ut med skruverktøyet, ta frem doren som hører til den aktuelle gjengen og gi
tverrpinnen i bunnen ett kakk med en høvelig hammer. Ferdig !!
Her er verktøyet til en gjengedim.
Bor, gjengetapp, skruverktøy og dor.
Ikke blitt kasta ut av huset eller noe annet dramatisk, bare satt inn løsgjenger på ett passasjerhandtak som manglet gjenger i det ene
festehullet.
Kjøpte ett løsgjengesett hos Biltema for flere år siden, sikkert ikke verdens beste men uansett bedre enn sprengte gjenger i gamle
alu-deler.
Her er settet:
Det går fint an å bore opp hullet med drill, man får styring i de gamle gjengene, da er det bare og være litt lett på handa så
går boret bent nok.
Ferdigboret hull.
Det følger med passende bor og gjengetapper til de forskjellige gjengeinnsatsene.
Tappen på vei inn
Og den nye gjengen. I dette tilfellet M5 X 0,8.
Skru gjengen så langt ned du vil ha den, ut med skruverktøyet, ta frem doren som hører til den aktuelle gjengen og gi
tverrpinnen i bunnen ett kakk med en høvelig hammer. Ferdig !!
Her er verktøyet til en gjengedim.
Bor, gjengetapp, skruverktøy og dor.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas juleverksted
Stille i juleverkstedet i dag.
Æ har vaktuke denne uka og måtte en tur til Nordtroms på utrykning, feil på en melkerobot. 38 mil t/r.
Det er ganske stilt på forumet også, regner med at det er romjulssløvheten som har senket seg over de fleste.
Vanligvis skulle et innlegg der man skryter av Biltemaverktøy, enda med fargebilder, påkalle oppmerksomhet og reaksjoner.
Men nei.
Æ har ellers hadd ei rolig jul på alle måter.
Familie og barnebarn på overnatting, bare en liten akevitt til juleribba.
Helt avholden kan man ikke bli, for selv om det sikkert har sine fordeler,
har det tydeligvis sine ulemper også.
Se bare her:
Æ har vaktuke denne uka og måtte en tur til Nordtroms på utrykning, feil på en melkerobot. 38 mil t/r.
Det er ganske stilt på forumet også, regner med at det er romjulssløvheten som har senket seg over de fleste.
Vanligvis skulle et innlegg der man skryter av Biltemaverktøy, enda med fargebilder, påkalle oppmerksomhet og reaksjoner.
Men nei.
Æ har ellers hadd ei rolig jul på alle måter.
Familie og barnebarn på overnatting, bare en liten akevitt til juleribba.
Helt avholden kan man ikke bli, for selv om det sikkert har sine fordeler,
har det tydeligvis sine ulemper også.
Se bare her:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompas juleverksted
Næmmen svarten da, gjengesett fra BT? Det der kommer aldri til å gå bra!
Lykke til med melkeroboten. Får du den ikke til må du vel håndmelke hele nyttårshelga?
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Lykke til med melkeroboten. Får du den ikke til må du vel håndmelke hele nyttårshelga?
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Jompas juleverksted
Det gjenesettet frå Biltema, trur jeg at må på plass i Garasjen. Men mer skremmende det bildet der
Hadde jeg truffet en av de Damene er jeg redd jeg aldri mer hadde turt å bli edru
Godt Nyttår

Hadde jeg truffet en av de Damene er jeg redd jeg aldri mer hadde turt å bli edru

Godt Nyttår

- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Jompas juleverksted
Kanskje du nettopp avslørte hvor mange som egentlig - av og til - og bare litt - og helst inkognito - og kun kontant, handler på Biltema av og til...Jompa skrev:...Vanligvis skulle et innlegg der man skryter av Biltemaverktøy, enda med fargebilder, påkalle oppmerksomhet og reaksjoner.
Men nei...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompas juleverksted
Vel, tja... Jeg skal innrømme at jeg på TDMen hadde en BT artikkel som jeg var fornøyd med, og som jeg også har kjøpt inn og skal montere på FJRen. Det er et marine 12V uttak. Med gummihette til å lukke med når det ikke er i bruk. Dette var veldig bra.
Men jeg må legge til at jeg ikke stoler mer på den enn at det er uaktuelt å montere den uten oppkobling via relè. Da et relè som ikke er kjøpt hos BT!
Slike innrømmelser sitter langt inne hos meg. Jeg får nesten pustebesvær i den butikken av lukten fra Kinaplastikk...
Men jeg må legge til at jeg ikke stoler mer på den enn at det er uaktuelt å montere den uten oppkobling via relè. Da et relè som ikke er kjøpt hos BT!
Slike innrømmelser sitter langt inne hos meg. Jeg får nesten pustebesvær i den butikken av lukten fra Kinaplastikk...