Leser på flere MC nyhetssider, bla. MC-Avisa, at et firma har laget et system for tohjulsdrift på BMW R1200GS:
Mer å lese på gizmag
Men er dette egentlig noe vi trenger? Eller for den saks skyld, noe vi som MC-eiere etterspør?
Kunne jo vært artig på en mindre sykkel - om vinteren .
KTM holdt på med å utvikle en slik en gang i tiden...
Mer å lese her
Men hvordan står det til med prosjektet i dag, tro?
Rant ut i sanden, muligens...
2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38061
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38061
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Dette så jo artig ut!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Fhx7QYnMzzA[/video]
Kjededrevet forhjulsdrift, faktisk !
Og kardangløsning på tråsykkelen...
Åpenbart mange muligheter fra elektrisk drevet drift, kjede og kardang til forhjulet.
Har også hørt om en type vakuumdrift, som jeg mener å huske Yamaha prøvde seg på en gang i tiden.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Fhx7QYnMzzA[/video]
Kjededrevet forhjulsdrift, faktisk !
Og kardangløsning på tråsykkelen...
Åpenbart mange muligheter fra elektrisk drevet drift, kjede og kardang til forhjulet.
Har også hørt om en type vakuumdrift, som jeg mener å huske Yamaha prøvde seg på en gang i tiden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6996
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Har vi behov for 4-hjulsdrevne biler ?
En 4-hjulsdreven bil har mere enn dobbelt så god fremkommelighet som en 2-hjulsdreven.
Nå er ikke 2-hjulsdrevne motorsykler noe nytt, kanadiske Rokon har produsert dem siden 1964.
Fordelene er vel ganske åpenbare i vanskelig terreng, som myr, over stokk og stein, opp bratte bakker, løs sand osv.
https://www.rokon.com/
http://www.atl.nu/teknik/rokon-traktorn ... rar-i-trad
En 4-hjulsdreven bil har mere enn dobbelt så god fremkommelighet som en 2-hjulsdreven.
Nå er ikke 2-hjulsdrevne motorsykler noe nytt, kanadiske Rokon har produsert dem siden 1964.
Fordelene er vel ganske åpenbare i vanskelig terreng, som myr, over stokk og stein, opp bratte bakker, løs sand osv.
https://www.rokon.com/
http://www.atl.nu/teknik/rokon-traktorn ... rar-i-trad
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38061
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Er klar over at 2WD motorsykler ikke er noe nytt, men om det skulle bli like vanlig som 4WD biler, så vil jeg nok si at det nesten blir å anse som en revolusjon.
Men siden mange har prøvd og enda ikke fått til noe som har kommersiell interesse, så er det vel fortsatt en stund til vi ser noe gjennombrudd på denne fronten.
At Rokon har holdt på så lenge som de har gjort skyldes nok antakelig en helt bestemt (yrkes)gruppe kjøpere...
Syns alltid det er rart å se den som kjører rundt på stranda og i skauen på Trollrally hvert år.
En merkelig skyss...
Men siden mange har prøvd og enda ikke fått til noe som har kommersiell interesse, så er det vel fortsatt en stund til vi ser noe gjennombrudd på denne fronten.
At Rokon har holdt på så lenge som de har gjort skyldes nok antakelig en helt bestemt (yrkes)gruppe kjøpere...
Syns alltid det er rart å se den som kjører rundt på stranda og i skauen på Trollrally hvert år.
En merkelig skyss...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Yamaha har fortsatt et par i konseptfase. Begge med el-motor.
Jeg vil nok tro at for el-sykler kan dette bli utbredt i fremtiden, også for gatesykler. To mindre el-motorer i stedet for en stor
Jeg vil nok tro at for el-sykler kan dette bli utbredt i fremtiden, også for gatesykler. To mindre el-motorer i stedet for en stor
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Kjededrift ser eg for meg att en kan låse framhjulet ved nedbremsing på gir, men el motorer kan vell vær noe i tilfelle.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6996
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Til profesjonellt bruk har ATVen for lengst erobret markedet.
Om det finnes noe behov for 2-wd motorsykler er vel heller tvilsomt, de fleste land i vesten innfører vel, som Norge,
flere og flere restriksjoner på off-road kjøring.
Man skal allikevel aldri si aldri, en eller flere produsenter kan skape et "behov" på samme måte som med ADV mc,
en veisykkel med "offroad look" som kan kjøres på dårlige veier og i terreng.
Så hvorfor ikke en 2wd offroad som kan kjøres på vei ?
Om det finnes noe behov for 2-wd motorsykler er vel heller tvilsomt, de fleste land i vesten innfører vel, som Norge,
flere og flere restriksjoner på off-road kjøring.
Man skal allikevel aldri si aldri, en eller flere produsenter kan skape et "behov" på samme måte som med ADV mc,
en veisykkel med "offroad look" som kan kjøres på dårlige veier og i terreng.
Så hvorfor ikke en 2wd offroad som kan kjøres på vei ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Hadde meg en runde i området på Trollrally på denne Rokonen i år. Han som eide den hadde 1 til hjemme og tilhenger og div til denAJ skrev:Er klar over at 2WD motorsykler ikke er noe nytt, men om det skulle bli like vanlig som 4WD biler, så vil jeg nok si at det nesten blir å anse som en revolusjon.
Men siden mange har prøvd og enda ikke fått til noe som har kommersiell interesse, så er det vel fortsatt en stund til vi ser noe gjennombrudd på denne fronten.
At Rokon har holdt på så lenge som de har gjort skyldes nok antakelig en helt bestemt (yrkes)gruppe kjøpere...
Syns alltid det er rart å se den som kjører rundt på stranda og i skauen på Trollrally hvert år.
En merkelig skyss...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38061
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Her en artig om enn noe omstendelig mekanisk ombygningssett til tohjulsdrift fra Christini:
https://christini.com/wp-content/upload ... -Sheet.jpg
Mer å lese her i tillegg til noen videoer: https://www.christini.com/
Om dette er noe jeg kunne tenke meg å miontere på KTM'en?
Tru'kke det... .
Selv om det ser rimelig fancy ut.
https://christini.com/wp-content/upload ... -Sheet.jpg
Mer å lese her i tillegg til noen videoer: https://www.christini.com/
Om dette er noe jeg kunne tenke meg å miontere på KTM'en?
Tru'kke det... .
Selv om det ser rimelig fancy ut.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
En ting er sikkert i mine øyne: Hvis folk som eier blytunge GS1200,r drar seg til områder de setter seg fast, og trenger 2hjulsdrift, så har eierne misforstått hvor denne sykkelen skal brukes. Da får dem heller bruke huet og kjøpe seg lettere sykkel !
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Helt unødvendig. Trekk på sidevogn derimot!
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: 2WD - tråden om tohjulsdrevne MC'er - noe vi trenger...?
Eller trehjulsdrift med sidevogn!