Her kan jeg kanskje bidra med min erfaring. Er riktignok noen år siden så ting kan ha forandret seg, så ta det jeg skriver med en viss skepsisk.
Når jeg var 16 så fant jeg fort ut at 50 ccm tohjuling var kjedelig. Lettlappen var uaktuelt da der var mye penger for noe jeg skulle bruke i 2 år. Så da ble det traktor registret atv, av merke Bombardier (det som nå heter CanAm) 400 cmm. Denne var sperret på 40 km/t men det var bare en skrue bak gasshåndtaket så den var fjernet på 2 min inkl det å finne fram skrujernet
[img]http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... 010071.jpg[/img]
Kjørte vel denne en 15 000 km i løpet av ett par år. Erfaringene mine kommer fra denne, samt kompiser som kjørte andre merker.
Det fleste atver har 100% sperr på bakakslingen, konstant. Dette medfører høy slitasje på veikjøring. Både dekk og driverk, i form av akslinger og differentisal. Det skumleste er alikvel det at når du svinger i fart så vil den "holde igjen" helt til den mister trykker på det innerste hjulet, og når det skjer så vil atven plutselig svinge mye krapper. Ikke noe problem når du tog høyde for det, men er noe du må være obs på. Fordelen med sperre er jo fremkomeligheten. Såvidt jeg vet så er det kun Polaris som har ett system som det kaller for Turf som gjør at du kan slå av sperra. Problemet med disse er at de har en tendens til å slutte å funke/henge seg opp etter en tid. Elektriske komponenter som blir badet i drit har en tendens til å gjøre nettopp det.
Den jeg hadde (2004 mod) hadde en tidlig genrasjon avviscolock, CanAm sitt system på sperring av framaksling. Det fungerte slik at når det ene framhjulet spant, så fordelte olja i fram diffen seg slik at den sendte krafta over til motsatt hjul. Forsåvidt ett greit prinsipp, men på min så skjedde det alt for sent slik at du som regel spant deg fast før du fikk drift på det hjulet som hadde grep. Kompisene mine som kjørte Polaris (09 modell eller nyere) kom mye lengre en meg i terrenget på en finere måte. Hadde du fart så kom du frem godt med min og, men da er også sjangsen for at det går til helvete mye større. CanAm skal vistnok ha oppgradert ViscoLock systemet i 2006 mener jeg, å nå påstår de at det funker fint og låser kjapt. Aldri fått prøvd en nyere CanAm så det kan jeg dessverre ikke bekrefte.
CanAm har rotaxmotorer og de motorene er gode. Jeg hadde aldri tull med motoren sålenge jeg hadde min. Rotax motorene går også bedre enn Polaris sine. Min 400 gikk like bra eller bedre som kompisene mine sine 500 Polaris. Var ett par kamerater som sprengte motorene på sine Polariser, mest sansynelig pga høyt turtall over lengre tid.
Av driftkostnader så er det nok dekk og bensin som merkest best. Offroad dekk varer ca 4000 km på veikjøring, og bensinforbruket på min var 0,7l pr mil. Kompisene med Polaris lå mellom 1-1,2 l pr mil. Pluss at du sliter ut en slik atv med veikjøring. Etter 10 000 km så er det mye slark i differ og girkasse ute å går. Variator reima røyk på 8000 km på min, men det er ikke mer enn 1000,- for ny reim så det er ikke den store kostnaden. Kunne sikkert byttet vekter i variatoren i samme slengen, men jeg var snart 18 så jeg skippet det.
Traktor eller mc registret? Traktor registret er jo sperret på 40 km/t. Smal sak og fjerne sperra på det fleste modeller, men da har du ett kjøretøy som ikke er lovelig

. Muligens ikke så aktuelt for deg. Fordelen er billiger årsavgift (480 kr) samt billiger forsikring.
Ang service og forhandler. Jeg ville nok kjøpt ett kjent mekre som du sier. Av det 3 merkene du nevner så er det kun ArcticCat jeg ikke har erfaring med på atv. Har dog noe erfaring med Articcat fra snøscooter og det er gode greier. Yamaha har også en modell som heter Grizzly, min onkel har en slik (2004 modell) og den har han ikke gjort annet enn å skifte slitedeler på. Den har dog gått lite etter vei. Som sagt så er veikjøring dødaren for slike atver. Siste merker jeg vil anbefale er Honda. Vet ikke om det produserer atver lengre,men hadde en kompis som hadde en Rincon 650. Disse har ikke variator,men en slags konverter. Dvs 100% tett driverk. Stor fordel om du skal vade/bade med atven
Etter hva jeg har forstått ut fra hva du har skrevet rundt på forskjellige forum så har du 10 tommeltotter og skurer ikke selv. Da hadde jeg prioritert å kjøpt ett merke som har forhandler og verksted nært deg. Kjøper du en slik atv og veikjører det så går det til helvete før eller senere, enten det heter Yamaha, Polaris, CanAm, Arctic Cat eller Honda. Alt så går rundt går sundt. (Alt som går rundt blir ødelagt)
For 100 000 får du en fint brukt 500 cmm av alle det overnevte merkene, eller en ny kina/taiwan atv. Jeg hadde gått for en fint brukt kjent merke atv, pga min erfaring med kinaprodukter. Mye småtull med dårlig elnett og generell byggkvalitet. Ikke noe stort problem om du skrur selv, men er ett problem hvis du må inn på verksted for hver filleting. Samt at jeg liker at ting virker
Er bare til å spør om du lurer på noe så skal jeg svare etter beste evne ut fra den erfaringa jeg har
