1 Tann ned på CBR 1100XX

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:Han spør vel egentlig om hva DU mener...?
Jeg har lest hele tråden.

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

gsx750_80 skrev:
ZZR-Erling skrev:
gsx750_80 skrev:Det jeg mente var at zzr-segmentet, som du kalte det, ikke har vært entydig kategorisert. Overganger mellom kategoriene er flytende, og varierer dessuten over tid.

En del sykler som i starten kalles sportssykler blir innimellom kalt sportstourere feks, når tiden løper fra dem og nyere sykler overtar herredømmet som raskest eller med høyest toppfart.

Forskjellene i ytelse er ofte marginale, og jeg kan ikke se at det er grunnlag for å si at Kawasaki dominerer, enten man klassifiserer etter det diffuse "zzr segmentet" eller ei. Det indikerer tallmaterialet fra Sport Rider.
Jeg spør igjen: mener du at CBR1000RR er en sportsturer i samme kategori som ZZR1400?
Hvis du lurer på hva slags sykkel Hondaen er går det an å benytte en søkemotor som feks google.
Skriv feks Honda CBR1000RR i søkefeltet og trykk deretter på returknappen på edb-anlegget du måtte ha for hånden. Her er noen lenker:
http://www.motorradonline.de/honda-fireblade/5566
http://www.cycleworld.com/2013/07/19/ho ... ison-test/
http://www.visordown.com/forum/general/ ... 13531.html
Hvis du ikke skjønner noen av disse språkene, men tror at du forstår norsk, kan du evt benytte google translate .
CBR1000RR er og blir i samme kategori som ZX10R..det er jo innlysende. I den kategorien ruler S1000RR, ZX10R, R1 og RSV4R. R1 hopper nok raskt opp til 2 plass i min rangering dersom de får "pussa" den litt.

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev:Han spør vel egentlig om hva DU mener...?
Selvfølgelig, JA! :)

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

nordan skrev:Enig med at Honda har helt blitt langt etter i utviklingen veldig rart at ikke Honda 1000RR har fått stantard ABS tidligere eller ikke Traction kontroll er standard =skuffende , dem sluttet også å lage cbr1100xx blackbird for mange år siden uten å komme med noe tilsvarende , nei tommel ned for Honda , jeg er stor tilhenger av Honda men blir bare skuffet over hva dem leverer , da tenker jeg ikke på Honda sin topp modell som ingen dødelige har råd til , har som sakt en cbr 1100xx Blackbird og en cbr 929RR som brukes mest på bane kjøring en fantastisk sykkel på bane for å skryte litt :-) Tror neste sykkel enten blir BMW S1000RR eller vis jeg har råd til forsikringen en Ducati 1098 eller 1198 , fine bane sykler med lyd og sjel
:thumleft

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av biker7 »

MEN raskest av ALLE trur jeg cbr1100xx med 1 tann mindre forann blir, som tråden EGENTLIG handler om, hvis noen av dere husker det :crazy: :lol :-# :x :lol
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

biker7 skrev:MEN raskest av ALLE trur jeg cbr1100xx med 1 tann mindre forann blir, som tråden EGENTLIG handler om, hvis noen av dere husker det :crazy: :lol :-# :x :lol
:twothumbs: :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av Barbarozza »

Her er jeg kvalifisert til å svare på både spørsmål om drevingen og evt det tråden sklei ut til :D

En tann ned foran blir masete på xx, du kan gå opp en tann bak til amerikansk dreving.2 tenner opp begynner det å bli trangt mht kjedets lengde så du trenger evt litt lengre kjede. Uansett to tanner bak opp er mindre en 1 ned foran, viktig å huske på...du flytter i grunn kun turtall, og derigjennom også kun dreiemoment i forhold til farta. Sånn at dette er jo ikke noe effektgreier. Sykkelen blir ikke sterkere, ikke raskere i akselrasjon heller hvis du fordeler dette over hele lengden til toppfart. Derimot for du feks et gir i mellom der du har de idag. Og akk det er XX gunstig på..for den er i europa lavt gira.

For meg ble det mer giring, så endte opp med 1 tann opp bak, da beholdt jeg noenlunde bensinforbruket som var høyt nok på min pga trimming.

Cbr1000rr er den beste 1000rr jeg har kjørt som nærmer seg touring, jeg sitter bedre på den en XX da XX har ganske lang tank, og jeg måtte strekke meg over den, knevinkel synes jeg også var bedre...på zzr sitter jeg med mye mer bøyde knær en xx, og det tror jeg jeg gjør på cbr1000rr også. Men nå er jeg så gammal at jeg har satt på bar risers på zzr , og vent meg til knevinkel. Faktum er at 1000RR er den beste alround 1000 ccm sykkelen som er hvis du skal ha en du skal kjøre langt med, den er like god som zzr bortsett fra på vindbeskyttelse.
Memento mori

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:Her er jeg kvalifisert til å svare på både spørsmål om drevingen og evt det tråden sklei ut til :D

En tann ned foran blir masete på xx, du kan gå opp en tann bak til amerikansk dreving.2 tenner opp begynner det å bli trangt mht kjedets lengde så du trenger evt litt lengre kjede. Uansett to tanner bak opp er mindre en 1 ned foran, viktig å huske på...du flytter i grunn kun turtall, og derigjennom også kun dreiemoment i forhold til farta. Sånn at dette er jo ikke noe effektgreier. Sykkelen blir ikke sterkere, ikke raskere i akselrasjon heller hvis du fordeler dette over hele lengden til toppfart. Derimot for du feks et gir i mellom der du har de idag. Og akk det er XX gunstig på..for den er i europa lavt gira.

For meg ble det mer giring, så endte opp med 1 tann opp bak, da beholdt jeg noenlunde bensinforbruket som var høyt nok på min pga trimming.

Cbr1000rr er den beste 1000rr jeg har kjørt som nærmer seg touring, jeg sitter bedre på den en XX da XX har ganske lang tank, og jeg måtte strekke meg over den, knevinkel synes jeg også var bedre...på zzr sitter jeg med mye mer bøyde knær en xx, og det tror jeg jeg gjør på cbr1000rr også. Men nå er jeg så gammal at jeg har satt på bar risers på zzr , og vent meg til knevinkel. Faktum er at 1000RR er den beste alround 1000 ccm sykkelen som er hvis du skal ha en du skal kjøre langt med, den er like god som zzr bortsett fra på vindbeskyttelse.
Jeg synes også det er langt frem til holkene på XX'n, da jeg liker å "ligge litt over gaffelen" med en god knekk i albuene. På ZZR1400 er alt mye mer kompakt, og den har jo også gode kuffertløsninger og passasjermuligheter. Disse tenna overlater jeg helt og holdent til deg Barbarozza, da jeg ikke har eid XX, men det er jo soleklart at det ikke gir noe mer effekt :) På min andre ZZR1400 synes jeg bar risers fra Helibars var en god invistering. Da slapp jeg min "akilleshæl", ømme håndledd.
K300S'n er ennå bedre, på alt, synes jeg.
Lurer på hvordan H1 er...skulle gjerne prøvd :) ...sånn, da er "avsporingen" i tråden inntakt ;)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av Kjellrf »

Barbarozza skrev:Her er jeg kvalifisert til å svare på både spørsmål om drevingen og evt det tråden sklei ut til :D

En tann ned foran blir masete på xx,
Sykkelen blir ikke sterkere, ikke raskere i akselrasjon heller hvis du fordeler dette over hele lengden til toppfart. Derimot for du feks et gir i mellom der du har de idag. Og akk det er XX gunstig på..for den er i europa lavt gira.

For meg ble det mer giring, så endte opp med 1 tann opp bak, da beholdt jeg noenlunde bensinforbruket som var høyt nok på min pga trimming.
.
Masete er vel en individuell opplevelse. Hvis du ikke liker at sykkelen går på litt høyere turtall, er det ikke noe for deg. Og dette blir merkbart værre hvis man kjører med uoriginalt eksosanlegg, som bråker mer. Originalt anlegg vil ikke oppleves så masete.

Mer giring bør det totalt sett ikke være, da sykkelen vil orke mer på 6. gir i vanlig fart. Men at kanskje originaldrevinga er bedre tilpasset momentregisteret enn noen omdreving kan være, det har jeg opplevd før. Og at man derfor syns girene tar slutt litt fortere. Igjen mer merkbart med bråkete eksos.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av Barbarozza »

Helt klart individuellt, men han fikk mitt råd, jeg har eid sykkelen i 6 år, og kjørte omtrent 80 tusen med den. Derav 40 med forskjelige drev kombinasjoner. Drev er morsomt da det er enkelt å bytte, men i mine øyne litt oppskrytt og ikke minst den store misforståelsen at dette gir sykkelen mer sprut. Støy var aldri et problem men siden jeg driver med touring så endte jeg kun opp med en liten endring. Min var en 01 og hadde 17\44 og endte med 45 bak, 46 ble for mye , og ja en ned foran til 16 så ble langtur mer masete ...for meg da :-k

Det fine er jo at det er billig å bytte å prøve seg fram... :D

På zzr er jeg fornøyd, ingen endring.
Memento mori

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av nordan »

jeg tror nok det blir 1 tann ned foran så får vi se tror den blir mer fleksibel med bagasje og passasjer , men det er jo bare å prøve , når det gjelder Honda 1000RR og ZZR 1400 er dette 2 helt forskjellige sykler enig med at 1000RR er fin å kjøre tur med men og den er beregnet for bane kjøring som den er det er ikke ZZR 1400 her vil Honda lett kjøre i fra pga vekt og kjøre egenskaper , har selv også en Honda 929RR ved kjøring på bane er det svært få som kjører fortere selv om det er andre med mye flere hk , selvfølgelig er det førere som kjører fortere med mer bane erfaring selv en 600 kan en kjøre fortere en 1000 eller 1400 spesielt rundetider , jeg bruker min 929 når en kjører alene uten kjerringa , da blir 1100XX litt tung og ikke så moro å kjøre , har også drevet ned en tann på 929

Svar