NMCU melder på sine sider at en ny forordning (pålagte krav) for typegodkjenning av MC gjelder fra 1. janur 2016.
De store MC-interesseorganisasjonene i Europa har deltatt aktivt i utformingen av de nye typegodkjenningsreglene.
Dette er noe av hva organisasjonene har fått gjennomslag for:
- at det ikke lenger er mulig å ha nasjonal 100hk-grense,
- at reparasjons- og vedlikeholdsinformasjon fra motorsykkelens datahjerne skal være tilgjengelig for alle,
- at produsentene må oppgi CO2 utslippstall for alle nye modeller,
- at det ikke skal innføres anti-trimmingsregler for tunge motorsykler.
Gode nyheter. Eller...?
Et annen viktig sak i totaltbildet er nye utslippskrav ifølge oppslaget på nettsidene til NMCU.
"motorsykler får strengere utslippsgrenser: Euro 4 fra 2016 og Euro 5 fra 2020. Dette er bra fordi motorsykler har vært i ferd med å få et rykte som mer «skitne» enn biler"
og
"krav i EU om at bil må få en dynamisk testsyklus, slik MC allerede har. Det kan derfor hende at motorsykler er renere enn mange tror."
Interessant. Her er det grunn til å tro at det etterhvert vil bli publiserte sammenligningsresultater som kan bli spennende lesning for de som er spesielt interessert i dette.
Men hva tenker MC-folket her hjemme?
Er disse tingene gode eller dårlige nyheter?
Og hvor interessert er folket i å holde seg oppdatert om motorsykkelens framtid og vilkår i en tid med stadig strengere miljøkrav?
Nye krav påvirker også oss som brukere av MC og kanskje spesielt de som som liker å modifisere syklene sine...
Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Hva menes med anti-trimmings regler?
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Jeg vil tro at franskmennene jubler for at 100hk grensen blir fjernet, og det skjønner jeg godt.
Når det gjelder utslippskravene for Euro 5 mistenker jeg at det blir vanskelig å lage 200hk sykler uten turbo i framtiden . Har noen sett størrelsen på feks. BMW S1000RR sin katalysator?
Kanskje produsentene må innføre el-motorer for å kunne nå utslippsmålene, kan vi vente oss hybrid-motorsykler innen 2020?

Når det gjelder utslippskravene for Euro 5 mistenker jeg at det blir vanskelig å lage 200hk sykler uten turbo i framtiden . Har noen sett størrelsen på feks. BMW S1000RR sin katalysator?

Kanskje produsentene må innføre el-motorer for å kunne nå utslippsmålene, kan vi vente oss hybrid-motorsykler innen 2020?

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Var usikker på denne selv, må jeg erkjenne...Juicebox skrev:Hva menes med anti-trimmings regler?

Mulig vi blir klokere av hva som står nederst i dette dokumentet...?
Ellers går det helt sikkert an å sende en mail til NMCU og spørre.
Det tror jeg de vil sette pris på, at MC-folket (og medlemsmassen...) er nysgjerrige og vitebegjærlige

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Kan ha med nye regler for blombering å gjøre kanskje og at sykler skal ha det de har orginalt fra fabrikk.Har ikke satt meg inn i det enda.Juicebox skrev:Hva menes med anti-trimmings regler?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Fikk nettopp dette svaret fra Morten Hansen i NMCU:Juicebox skrev:Hva menes med anti-trimmings regler?
"Hei og godt nyttår!
Anti-trimmingsreglene er forankret i EUs typegodkjenningsforordning. Reglene sier at det ikke er tiltatt å gjøre endringer som øker effekt eller toppfart. Anti-trimmingsforbud gjelder for motorsykler som har konstruktive begrensninger, som f.eks. maks effekt på lett og mellomtung MC (og hastighetsbegrensning på moped).
Noen ganger blir forbudet håndhevet ved at vitale deler er utstyrt med såkalte "knekk-bolter", som gjør det umulig å skru uten å ødelegge delen.
Tidlig i prosessen med de nye typegodkjenningsreglene som ble innført 1. januar i år ble det fra EU-kommisjonen foreslått at anti-trimming også skulle gjelde for ubegrenset tung MC, men dette ble tilbakevist av FEMA fordi denne klassen jo ikke har noen konstruktive begrensninger.
Håper det var begripelig :-)
Morten/NMCU"
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Takk for svar! Ja, blir for dumt at trimmingsregelen også skal gjelde for tung mc.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Euro4 slår nå inn med full tyngde fra nyttår! Året med overgangsordninger er nå over, og fra første januar 2017 kan ikke lenger en ny motorsykkel registreres om den ikke oppfyller kravene i Euro4.
Bike og MCAvisa kommer i disse dager med MC katalogene sine for 2017 modellene. Dette blir interessant lesning!
Vi vil fort se at veldig mange gode kjente modeller er borte. Vi har de siste par årene sett at det har kommet nye motorer i mange modeller, og også en mengde nye modeller fra de fleste merker. Jeg kjenner Yamaha best, og der ser vi blant annet at XJ6 er borte. Det er også FZ8, XT660, XJR1300, WR125 R og X, YBR125 og en mengde andre. MT plattformen med MT, Tracer og XSR har tatt over for disse, men flere kommer. YZF er oppdatert med nye Euro4 motorer..
Pass godt på dere som tråler utlandet på jakt etter godbiter for import. Kommer dere over en billig overligger som ikke har vært registrert før, så kan den heller antakelig ikke registreres..
Bike og MCAvisa kommer i disse dager med MC katalogene sine for 2017 modellene. Dette blir interessant lesning!
Vi vil fort se at veldig mange gode kjente modeller er borte. Vi har de siste par årene sett at det har kommet nye motorer i mange modeller, og også en mengde nye modeller fra de fleste merker. Jeg kjenner Yamaha best, og der ser vi blant annet at XJ6 er borte. Det er også FZ8, XT660, XJR1300, WR125 R og X, YBR125 og en mengde andre. MT plattformen med MT, Tracer og XSR har tatt over for disse, men flere kommer. YZF er oppdatert med nye Euro4 motorer..
Pass godt på dere som tråler utlandet på jakt etter godbiter for import. Kommer dere over en billig overligger som ikke har vært registrert før, så kan den heller antakelig ikke registreres..
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Ja det skal hardt holdes dette å og dette er innafor i Norje
-
Ja jøss kom over dette på Finn.no kopiert tekst -------- MC+Bil
Reklamasjonsrett ved kjøp og salg av bil
de samme reglene gjelder også når man kjøper MC, båt eller campingvogn) I Norge har man, som forbruker, alltid reklamasjonsrett når man kjøper bil - enten man kjøper av en bilforhandler eller av en privatperson. Det er imidlertid en forskjell på varigheten på reklamasjonsretten:
Hvis man kjøper bil av en privatperson, har man to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til kjøpsloven.
Hvis man kjøper bil av en bilforhandler har man fem års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til forbrukerkjøpsloven.
-----------------------------------------------
så skriver jeg da
Ja folkens dere som selger veteran mc/bil dette passer vel dårlig
-
Ja jøss kom over dette på Finn.no kopiert tekst -------- MC+Bil
Reklamasjonsrett ved kjøp og salg av bil
de samme reglene gjelder også når man kjøper MC, båt eller campingvogn) I Norge har man, som forbruker, alltid reklamasjonsrett når man kjøper bil - enten man kjøper av en bilforhandler eller av en privatperson. Det er imidlertid en forskjell på varigheten på reklamasjonsretten:
Hvis man kjøper bil av en privatperson, har man to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til kjøpsloven.
Hvis man kjøper bil av en bilforhandler har man fem års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til forbrukerkjøpsloven.
-----------------------------------------------
så skriver jeg da
Ja folkens dere som selger veteran mc/bil dette passer vel dårlig
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Ved kjøp av bil hos en privatperson. Så har man 2 års reklamasjonsrett?? Høres ikke dette litt crazy ut? Blir skummelt å selge som privatperson, man kan få en megaregning. Hvordan skal dette håndheves? Tenk deg en dyr el. feil eller rådebank? Blir dyrt det.
Mye kan skje i løpet av 2 år med et kjøretøy. Som kanskje ikke har fått godt vedlikehold eller kanskje blitt hardt kjørt?
Mye kan skje i løpet av 2 år med et kjøretøy. Som kanskje ikke har fått godt vedlikehold eller kanskje blitt hardt kjørt?
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Nye EU-regler for MC - gode eller dårlige nyheter?
Trimming....
"Tidlig i prosessen med de nye typegodkjenningsreglene som ble innført 1. januar i år ble det fra EU-kommisjonen foreslått at anti-trimming også skulle gjelde for ubegrenset tung MC, men dette ble tilbakevist av FEMA fordi denne klassen jo ikke har noen konstruktive begrensninger."
Norge har antitrimmings regelverk nedfelt i avgiftspolitikken.....
"Tidlig i prosessen med de nye typegodkjenningsreglene som ble innført 1. januar i år ble det fra EU-kommisjonen foreslått at anti-trimming også skulle gjelde for ubegrenset tung MC, men dette ble tilbakevist av FEMA fordi denne klassen jo ikke har noen konstruktive begrensninger."
Norge har antitrimmings regelverk nedfelt i avgiftspolitikken.....