Min erfaring med politi og rettsvesen er heldigvis ikke veldig stor, men har jo hatt mine ungdomsår jeg også med flatfyll og faenskap, uten å gå nærmere inn på detaljer. men har intet på rullebladet for å si det sånn. Jeg har faktisk ikke en eneste prikk på førerkortet heller... merkelig nok etter en sesong med MC...
Men nok om det...
Jeg har aldri vert en såkalt "outsider" som har vert i mot politiet/rettsvesen etc. Generelt sett har jeg bare gode erfaringer med politiet selv om det ikke alltid har gangnet meg de få gangene noe har skjedd. Det viktigste for meg er at man blir behandlet rettferdig og med respekt. Såpass krever jeg av politiet, selv om jeg til tider for mange mange år siden kunne være litt av en drittsekk i fylla
Har aldri følt noe ovenfra og ned holdnonger og selv om madrassen på "glattsella" ikke er av merket "Jensen Royal" så sovner man jo som en stein der når man er i fyllerus
Dagen derpå er dog ikke like morsom og det er DA lærepengen føles best. Fylleangst, avhør, foreldre som lurer på hvor jeg er etc. Å her kommer jeg til poenget. Det er svært hyggelige politimenn som har avhørt meg dagen derpå. Evt. forenklede forelegg har jeg tatt i mot med smil om munnen. Jeg har også blitt stoppet i en del trafikkontroller og javnt over synes jeg politiet fremstår proffesjonelt og det synes jeg er veldig bra.
I det siste har jeg også hatt en del med helsevesenet å gjøre. Både grunnet min far og også for egen del da jeg har hatt en del problemer med prolaps i ryggen. God hjelp og få hele veien og jo lenger inn i systemet man kommer jo bedre blir man tatt vare på føler jeg. Alt går på skinner. Min far har også fått ekstremt god hjelp. Han måtte overnatte på sykehuset på selveste julaften og da spurte de han faktisk om han ville ha en flaske med vin. Det var ribbe til middag og det var også juleunderholdning på sykehuset. Glemte jeg å nevne at han hadde enerom med flatskjerm på veggen, eget toalett og tidenes mest avanserte send som får Jensen Royal madrassen hjemme til å ligne på skumgummien man finner på glattcella? God oppfølging hele veien.
Det eneste jeg har å klage på når det kommer til helsevesenet er fastlegene. Altså første innstans for de fleste av oss som trenger medisinsk hjelp eller andre ting. Jeg føler at fastlegene er der for å skrive ut sykemeldinger og sjekke blodtrykket. Første gang jeg gikk til fastlegen med ryggproblemer så var spørsmålet: "Hvor lang sykemelding trenger du?" Jeg sa at jeg i hovedsak ikek var der for sykemelding men for å faktisk finne ut hva som var galt med ryggen. Ikke overraskende sjekket han blodtrykket (som forøvrig viste seg å være bra) og etter dette skulle han skrive ut smertestillende til meg.....
Igjen så spurte jeg litt kverulerende om disse tablettene klarte og fjerne symtomer, noe jeg fikk beskjed om at de ikke gjorde. De bare lindret smerten. Okay sa jeg da, det blir jo som og feie støvet under matta. Jeg vil jo bli kvitt støvet. Han satt seg forran pc'en og mumlet noe om at jeg kanskje burde bli sjekket av en ryggspesialist... YOU THINK!!!
Historien er lang, men jeg stopper der. Konklusjonen er at så lenge man kommer seg forbi første innstans, så går alt så meget bedre når det kommer til helsevesenet.
Rettsvesenet har jeg ikke vert borti da det ikke har vert noen alvorlige saker jeg har vert innblandet i så der kan jeg ikke uttale meg. Ei heller brannvesenet heldigvis.