Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Ikke så Basic lenger dessverre. Stadig flere som velger sommerdekk året rundt, og tenker la bilen stå når det er vinterføre. I praksis vil de ofte likevel prøve å kjøre. Samtidig er det stadig færre av bilistene som skjønner at de må endre kjørestil, fart og sikkerhetsavstand når det blir glatt. Går det galt, skylder de på føret...
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Ove da. Kjønn har faktisk ikke noe å si på det her. Nærmest samtlige av alle som sitter i en bil er amøber, og det vises ekstra godt når det er noe hvitt i nærheten av veibanen.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
ærre så nøye a ? ta dere en kaffe og en snus og ta det hele med et smil og blir det ekstra stas så dra frem mobilen og send inn til vg elns så kan det hende en tjener noen kroner på morroa også, jeg pleier stort sett og gi blanke, men de som gjør meg mest forbanna er sossehuer i 2 tonns epa-traktorer på stylter som skal spare de 5min på veien hjem fra jobb....
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
På glatta så har jeg erfart at mannfolk generelt sett har litt mer snøring enn damer mortenolb, selv om det helt klart finnes unntak her også. Jeg har ikke sagt at jeg er perfekt selv heller og er det for glatt så sklir man uansett erfaring, men det er noen ting som burde vert helt esensielt ved glattkjøring etc.mortenolb skrev:Ove da. Kjønn har faktisk ikke noe å si på det her. Nærmest samtlige av alle som sitter i en bil er amøber, og det vises ekstra godt når det er noe hvitt i nærheten av veibanen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Jepp! BMW'en startet i dag også 

- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Ikke bra for pms å gå ut og starte starte og stoppet men ingen tur , du kommer til bli gal til slutt :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Haha, det går nok helt fint dette skal du se
Er nok værre med deg kanskje, som skal ut å kjøre voksensykkel til året?

Er nok værre med deg kanskje, som skal ut å kjøre voksensykkel til året?

- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Sitter å leker litt med tanken på og kjøpe meg bobil. Har siklet litt på denne:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-V0WulksI0s[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-V0WulksI0s[/video]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Hæ!?Bjerknez skrev:Sitter å leker litt med tanken på og kjøpe meg bobil. Har siklet litt på denne:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-V0WulksI0s[/video]

Okei...

Testet en Solifer for noen år siden.
Artig opplevelse, men fristet ikke til kjøp, nei...



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Hehe, men jeg så at denne ikke hadde en elektrisk garasje under bilen med plass til Motorsykkel og bil, så da dropper jeg det.AJ skrev:Hæ!?Bjerknez skrev:Sitter å leker litt med tanken på og kjøpe meg bobil. Har siklet litt på denne:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-V0WulksI0s[/video]![]()
Okei...![]()
Testet en Solifer for noen år siden.
Artig opplevelse, men fristet ikke til kjøp, nei...:

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A
Bjerknez skrev:Sitter og mimrer litt og tenker på at det kun er et par uker igjen til jeg har lappen (forutsatt at jeg består selvsagt)...![]()
Nå har jeg ventet på dette i nesten 1 år faktisk, da jeg begynte på mc lappen på sensommeren 2013.
Så langt har kjøringen på trafikkskole og privat gått strålende. teoriprøven ble jeg ferdig med på 12 minutter og fikk to feil, oppkjøring nr.1 i kjøregården ble helt feilfri (i følge sensor) og nå gjenstår bare den siste oppkjøringen. Alt skulle tillsi at dette skulle gå bra, men det er nå også ganske typisk at det skjer ting som gjør at jeg driter meg ut, så jeg skal være meeeget forsiktig med å være kjepphøy her...
Liker og ha en litt ydmyk holdning. jeg tror sensorer liker det bedre enn kjepphøye bedrevitere, hehe. (Ikke for at jeg noen gang har blitt beskyldt for å være sistnevnte altså)
Siden jeg kjøpte sykkel ganske tidlig, så har jeg fått øvekjørt en god del og det tror jeg har gitt meg svært mye. jeg har kjørt i trafikk, på landevei, sagte og fort. nedlegg i svinger (hvis det kan kalles nedlegg på en cruiser) til fothvilere skraper og ved siden av kjøring på trafikkskole så tror/håper jeg at jeg er godt rustet til å begynne den virkelige opplæringen i praksis på egen hånd :)
Jeg har allerede bestillt hytte til min kommende MC-tur til sommeren som går til Trollstigen/Geiranger/Molde og hjem igjen da jeg har familie der oppe. jeg skal også få med meg Jazzfestivalen og så klart Atlanterhavsveien og rundturer der oppe de dagene jeg er der.
Tankveske er kjøpt og Gopro kamera med batteribank etc. er testet i lang tid allerede og det funker. ipad blir brukt som GPS og informasjonskilde og denen igjen er koblet til en batteribank som ligger i tankvesken.
Service på sykkelen var jeg tidlig ute med i år så den er i orden.
I det hele tatt så er jeg mer eller mindre klar for å ta dette et lite steg videre, og jeg må si jeg gleder meg stort!
Spesiell måte å ta lappen på? Hadde lett mc (A1) fra før når eg gikk opp til mellomtung/tung sommeren 2012, eneste eg måtte ta var banekjøring, så var det oppkjøring, eg og sensor på hver sin mc, kjørte først gjennom hinderløypa, og så 30 min rundt på hovedveien og bestått.
Kostet meg 16 tusen for A1 og 8 tusen for banekjøring og oppkjøring til A. De nye reglene om A2 satt i kraft 19 januar 2013 og fra den dag fikk eg kjøre full effekt :-) Fikk beskjed fra statens vegvesen att eg måtte bestille nytt sertifikat da eg hadde fått påført A2. Da hadde eg A, A1 og A2 og fikk beskjed det var en gråsone, værsågod kjør. Ble stoppet sommeren 2013 av politiet og dem måtte ta kontakt med statens vegvesen for å få bekreftet att eg hadde lov til å kjøre full effekt :-) Var litt kjekt å se trynet på politiet når dem trodde de kunne ta meg for å kjøre full effekt uten lov :-P Men ser du er jo rundt og kjører før du har lappen i boks her i loggen din, øvelseskjører du da eller, tilbake til mai 2014 ?
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Øverkjører så klart ja 

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Haha ser att du "øvelsekjørte" senere i loggen din :-P
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
I dag var jeg ute i garasjen igjen og startet sykkelen etter ett par uker med 10-25 minusgrader. Tydelig at batteriet ikke var fit for fight denne gangen da man hørte den sleit litt, men jeg fikk star på den. Etter et par småfiser som presset seg ut i potta så startet den. Jeg lot den gå på tomgang til den var skikkelig varm og til vifta slo inn på 100 grader. Jeg ga den litt turtall og lot den stå og gå i ca. 30 minutter til den ble god og varm. Lukten av WD40 (som jeg har satt inn sykkelen med) spredte seg i garasjen.
Jeg vet ikke om det er riktig måte å gjøre det på, men jeg føler det er greit å starte den med gjevne mellomrom å la den gå seg skikkelig varm. Sykkelen står inne i uisolert tørr garasje under et laken...
Noen som foresten vet hva som gjør at den "fiser" litt når man prøver å starte den etter ett par uker i ganske mange kuldegrader? Er dette vanlig? Tok forresten 10.000km. service på den like før jeg stuet den bort og har vel ikke planer om å ta service på den før 20.000km. igjen...
Jeg vet ikke om det er riktig måte å gjøre det på, men jeg føler det er greit å starte den med gjevne mellomrom å la den gå seg skikkelig varm. Sykkelen står inne i uisolert tørr garasje under et laken...
Noen som foresten vet hva som gjør at den "fiser" litt når man prøver å starte den etter ett par uker i ganske mange kuldegrader? Er dette vanlig? Tok forresten 10.000km. service på den like før jeg stuet den bort og har vel ikke planer om å ta service på den før 20.000km. igjen...
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Nå har ikke jeg noen form for utdanning innen bil/mc mekanikk, men ut i fra sunt bondevett så forstår jeg ikke hensikten med å starte en motor et visst antall ganger gjennom den kalde årstiden, (hva er i så fall gevinsten?) kun slitasje mener jeg.
Det er jo ingen som gjør dette med en båtmotor som står hele vinter'n.
Baffin
Det er jo ingen som gjør dette med en båtmotor som står hele vinter'n.
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Skal jeg være ærlig så har jeg ingen gode argumenter og heller ingen fagbrev og banke i bordet med med tanke på dette, men føler liksom den har "godt" av det. Man har jo lest om at motorer kan "stå seg ihjel" etc. og jeg har for meg at en motor trives best når den får lov til å gå rundt, med tanke på minst mulig slitasje.Baffin skrev:Nå har ikke jeg noen form for utdanning innen bil/mc mekanikk, men ut i fra sunt bondevett så forstår jeg ikke hensikten med å starte en motor et visst antall ganger gjennom den kalde årstiden, (hva er i så fall gevinsten?) kun slitasje mener jeg.
Det er jo ingen som gjør dette med en båtmotor som står hele vinter'n.
Baffin
Men som sagt.. jeg vet ikke...

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Sier vel det at det sliter mer på at den blir startet i hytt og pine om vinteren, kanskje noe med temperaturforskjell? Ikke vet jeg, min får ihvertfall stå i fred med fersk olje hele vinteren 

- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Mulig du har rett i det Toven. Men allikevel er jeg på en måte tilfreds med å ha startet den i dag. Følte den trengte det. Men det kan så absolutt være at jeg tar feil...Toven skrev:Sier vel det at det sliter mer på at den blir startet i hytt og pine om vinteren, kanskje noe med temperaturforskjell? Ikke vet jeg, min får ihvertfall stå i fred med fersk olje hele vinteren

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Eg har også gang i den gjennom vinteren. Tar også å moer bremser osv, pga har opplevd tidligere att begge calipterene har låst seg etter 6 mnd tid. Eldre sykkler eg har da. Men har også opplevt att motoren har fått kondens innvendig og måttet skifte olje og filter selv om dette ble akk skiftett.
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Ser man på de tusenvis av båter som ligger i opplag nå vinterstid så finner man jo alt fra små joller med 5 hk
til store skjærgårdsjeeper med 250 hk, ja innenbordsmotorer med V8 på flere hundre hk.
Ser jo bort fra vanntilførsel pga. kjøling, men hadde starting vært viktig så er det jo bare å plugge i en vannslange.
Det ligger jo en del større båter i boblehavner som heller ikke blir starta.
Man opplever vel aldri at disse blir starta vinterstid og oppbygginga av motorene er vel rimelig lik den vi har i sykla våre,
men jeg har jo og full forståelse for hvorfor noen velger denne løsningen på mc'n.
Baffin
til store skjærgårdsjeeper med 250 hk, ja innenbordsmotorer med V8 på flere hundre hk.
Ser jo bort fra vanntilførsel pga. kjøling, men hadde starting vært viktig så er det jo bare å plugge i en vannslange.
Det ligger jo en del større båter i boblehavner som heller ikke blir starta.
Man opplever vel aldri at disse blir starta vinterstid og oppbygginga av motorene er vel rimelig lik den vi har i sykla våre,
men jeg har jo og full forståelse for hvorfor noen velger denne løsningen på mc'n.
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Teknisk sett så har det vel ingenting for seg å drive å fyre en motor midtvinters bare for å sløkke den igjen etterpå. Blir fort kondens av slikt. Og ofte får ein ikkje motoren varm nok uten å kjøre den slik det var meiningen.
Men eg skjønner fristelsen
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Men eg skjønner fristelsen

Sent fra min C6903 via Tapatalk
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Hva man oppnår med å fyre en mc midtvinters ? Det er beroligende og stimulerende og resept fåes kjøpt hos bjerknez :)
Ellers så er det jo som andre nevner kondens i motorolja, at den står og går rolig på tomgang sliter nok ikke så veldig mye på motoren akkurat for den jobber jo fritt og lett da...
Værre med de som på død og liv skal jage motoren opp på rødlinja før den er nådd driftstemp tenker jeg ...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ellers så er det jo som andre nevner kondens i motorolja, at den står og går rolig på tomgang sliter nok ikke så veldig mye på motoren akkurat for den jobber jo fritt og lett da...
Værre med de som på død og liv skal jage motoren opp på rødlinja før den er nådd driftstemp tenker jeg ...
Sent from my iPhone using Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Noe som skjer i ganske utstrakt grad på Trollrally. I hvert fall de årene jeg har vært der.freddy123 skrev: Værre med de som på død og liv skal jage motoren opp på rødlinja før den er nådd driftstemp tenker jeg ...
Et godt stykke utpå kvelden er det alltid noen som starter opp MC' ser som umiddelbart ruses opp til turtallsperra. Galskap...

Å la sykkelen rusle på tomgang til den blir driftsvarm og deretter gla'gasse litt kan man alltids skjønne. Men å utøve turtallsvold mot kald motor er helt ubegripelig...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R
Ja, stå seg i hjel kan skje! Men neppe i løpet av en vintersesong. Flere år kanskje, det kan bli problematisk. For eksempel oljetetninger som setter seg til akselen den skal tette mot, og river seg når akselen begynner å gå rundt. Slikt skjer med andre maskiner som blir stående lenge. Men da snakker vi om l e n g e . . .Bjerknez skrev: Skal jeg være ærlig så har jeg ingen gode argumenter og heller ingen fagbrev og banke i bordet med med tanke på dette, men føler liksom den har "godt" av det. Man har jo lest om at motorer kan "stå seg ihjel" etc. og jeg har for meg at en motor trives best når den får lov til å gå rundt, med tanke på minst mulig slitasje.
Men som sagt.. jeg vet ikke...
Men vi kan snu på flisa. Sykkelen har helt sikkert ikke noe vondt av det, og Bjerknez har helt sikkert veldig godt av det
