Hadde det vert så enkelt for min del så hadde alt vert fryd og gammengsx750_80 skrev:Hørte om ryggproblemer og relativt ferske forskningsresultater på transistorradioen min, her for noen dager siden. Det ble hevdet av mange, kanskje de fleste, ryggproblemer kunne kureres med trening.Flanker skrev:Til din fastleges forsvar skal det sies at 80-90% av akutte ryggplager folk går til legen med er diffuse, tilnærmet umulig å diagnostisere og går over av seg selv ila. 1-3 mnd. ved smertelindring og mest mulig normal aktivitet. I løpet av ett år har 50% av Norges befolkning vondt i ryggen. Ryggvondt er altså noe av det din fastlege ser mest av gjennom en arbeidsdag.
Sånn sett er du ett av unntakene som bekrefter regelen, og fastlegen har gjort to ting riktig: Han har møtt deg som en av 90% pasientene og grepet til reseptblokka som sitt førstevalg, og han har lyttet til ditt ønske om utredning hos spesialist fordi det tross alt er du som kjenner din egen kropp best. At han ville sykemelde deg sporenstreks er vel mer uheldig, såfremt du ikke hadde en fysisk belastende jobb for ryggen.
Legene skrev ofte ut medikamenter i stedet, da det var sterke kommersielle kreftter i sving for å selge smertestillende og andre legemidler. Litt om undersøkelsene de viste til, her:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealt ... back-pain/

Jeg har spurt både ryggspesialist samt han som har invilget operasjon av ryggen min angående dette og jeg har blitt frarådet å trene ryggen med tanke på "muskebygging". men jada, vanlig aktivitet samt strekk og tøying av ryggen er sundt for min del.
Hadde jeg vert full av F*** så kunne jeg lett kunnet ruset meg på statens penger resten av livet. Spesielt med tanke på en noe sløv fastlege etc. Men faktum er at jeg liker å jobbe og jeg liker jobben min veldig godt, så ikke noe unnasluntring her i gården