Intruder skrev:Salt eller ikke salt,runde skilt med tall langs veiene betyr IKKE at det er påbudt fartsgrense,det er faktisk lov
å bruke huet av og til...
Og : dette gjelder ikke alle trafikanter altså..
Det e jo vinterferie no, så æ e ikke helt våken enda, men sa du at det e ikke alle som har lov å
bruke å hue? Når æ tenke mæ om så trur æ nok æ har møtt en del av de på veien
Intruder skrev:Salt eller ikke salt,runde skilt med tall langs veiene betyr IKKE at det er påbudt fartsgrense,det er faktisk lov
å bruke huet av og til...
Og : dette gjelder ikke alle trafikanter altså..
Det e jo vinterferie no, så æ e ikke helt våken enda, men sa du at det e ikke alle som har lov å
bruke å hue? Når æ tenke mæ om så trur æ nok æ har møtt en del av de på veien
Ja,det skal være sikkert..Vil vel si at det er enkelte som feilberegner forholdene og kanskje overvurderer egne kjøreferdigheter.
Alle kan gjøre feil,sa Fleksnes..Jeg har selv gjort feil,det var i 1956,jeg husker ikke hva hun het....
På hjemvei over bruenne mellom Stord, Bømlo og Sveio. Måtte jeg virkelig lure på hva som foregikk. Siden dette var før dagens første lysstråler så måtte jeg helt nærmt (litt for nærmt) før jeg fikk bekreftet min mistanke????
SALTEBILEN????
+4,5 grader i displayet, Våte men bare veier. 10 dagers langtids værvarsel på yr.no, sier stigende tempraturer og regn...???
Nei jeg er ikke verken sjokkert eller overasket. Men rett og slet oppgitt
Bor heldigvis i et område hvor sideveiene strøs med fin grus/sand.
Tenker at det også burde være mulig på hovedveiene; sand sammen med litt vann slik at sanda fryser på veidekket og gir sikre kjøreforhold.
Men mulig jeg er i overkant naiv som tror på en slik løsning ?
Eneste jeg har å utsette på strøing av grus/sand er at den gjerne hoper seg opp i kryss og at den blir liggende litt vel lenge om våren, også etter at MC-sesongen er i gang...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Salt på veiene er nok både sine fordeler og ulemper. Men Selv så foretrekker jeg å kjøre på "ordentlig" vinterføre. Noe som jeg oppfatter at har en hovedbestandel av snø. Fremfor slaps, som saltet som oftest fører til. Men når snøe er blitt til Is, underkjølt regn osv. så har nok saltet en stor verdi...
Skulle bare ønske at de som avgjør når bilen skal ut, skjønte forrskjellen på +4 grader og stigende temperaturer, sammen med regn som vasker saltet bort igjen. Og på den annen side , -4 grader og kaldt....
På hovedveiene i landet er saltet en fordel.. Det er for stor trafikkmengde til at man kan kjøre på slik snøføre mange etterlyser.. De fleste som snakker om snøføre på f.eks E18 eller E6 sør for dombås, aner virkelig ikke hvor mye bil som faktisk går på veiene..
Det hadde fort blitt issåle, som igjen hadde ført til flere ulykker, som igjen hadde ført til kjettingbruk for tyngre biler, som igjen hadde ført til vaskebrettvei.. Slikt ser man alt over fjellet (for de som ferdes der ofte), der man lar snøen ligge, og heller brøyter veibane på snøen.. Det tar ikke lang tid før denne sålen er såpeglatt.. Så kommer kolloneturene og kjettinger.. Og man sitter og humper seg over fjellet..
Grus og sand hadde nok hvert brukelig over fjellet, og på bakveier som AJ sier.. Men på hovedveiene, der bør det saltes.. Men bruk hue.. Salt funker ikke under 7-10 grader (om jeg ikke husker feil), da er det bedre med grus og sand iblandet salt, så kan man heller få saltet på nytt når den "tiner" litt..
Og ett lite ps til en over her : selv om luften viser +4, kan det være -2 i bakken, og vann som havner der fryser på.. Har kjørt mye over stord, så vet at sansynligheten for det skjer akkurat der, er pent liten.. Men for andre steder i landet tenker jeg på!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
Skulle da bare ønske at iveren etter å få saltet hadde vert like stor når vi har -4 etter regn, og værmeldingene sier at det skal fortsatt være kaldt, som i dag med + 4 og stigende temperaturer....men -2 grader i veibanen over Stord brua som går over sjø. Liten kuling og +4,5 grader i luften....nei det har jeg ingen tro på....men at det kan være - i kjørebanen og + grader i luften . Ja det vet vi.