Nummer uno
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Thomas sine tanker
Velkommen til mcsiden Thomas!
Jeg er nok enda ferskere en ndeg da jeg fikk lappen i juni 2014. Dog var det ingen som "presset" meg, men fant det ut helt av meg selv (er jeg ikke flink?)
Jeg kan skrive under på følelsen du sitter med. Det er en enorm frihetsfølelse å kjøre motorsykkel. Dog var denne frihetsfølelsen langt større til å begynne med enn det den er i dag, men den er der fortsatt. Selv om jeg er relativt fersk så har jeg rukket å prøvekjøre/eie en del sykler og sannheten er at alle syklene jeg har prøvd (mer eller mindre) er gode på hver sin måte.
Jeg startet med en diger 1300 Cruiser før jeg gikk over til en såkalt "streetfighter". I dag kjører jeg en S1000R og selv om dette er en kanon sykkel på alle måter så følte jeg at jeg var mer på tur med en cruiser. Litt mer avslappet og bedagelig sittestilling, feitere lyd (Twin) etc. Med en Streetfighter er man liksom mer på "hugget" og det blir liksom litt mer morrofaktor og gladgassing med en slik. Artig det også, men jeg savner også følelsen av å kjøre en cruiser...faktisk.
Så... kommer jeg til å bytte ut BMW'en med en Cruiser? Nei, det gjør jeg nok ikke. Jeg vil nok heller ha begge deler. Men synes det blir litt for dumt å ha to sykler stående. Økonomisk kunne jeg sikkert unnet meg dette, men man må jo fortsatt ta service samt betale forsikring på sykkel nummer to også selv om den ikke brukes så mye. Men at jeg kunne kjøpt meg en brukt Honda Shadow 750cc cruiser til en billig penge bare for å teste litt hadde nok vert mulig... Men all "morrofaktor" forsvinner jo så fort man setter seg på en slik, for på en cruiser så er det selve turen og opplevelsen som det viktigste og ikke aktiv svingkjøring og gladgassing.
Var senest i dag og kikket til BMW'en som står innerst i garasjen under et laken og jeg må si jeg får vondt når jeg ser spindelvev mellom gassrulla og bremsehendelen. Jeg fjernet spindelveven med en fuktig klut, og ga den en liten ekstra omgang med WD40 mens jeg godsnakket med sykkelen. Jeg pleier og fortelle den at den får hvile mens den kan, for når sesongen starter så skal den få kjørt seg. Nye dekk har jeg lovet den også.

Jeg er nok enda ferskere en ndeg da jeg fikk lappen i juni 2014. Dog var det ingen som "presset" meg, men fant det ut helt av meg selv (er jeg ikke flink?)

Jeg kan skrive under på følelsen du sitter med. Det er en enorm frihetsfølelse å kjøre motorsykkel. Dog var denne frihetsfølelsen langt større til å begynne med enn det den er i dag, men den er der fortsatt. Selv om jeg er relativt fersk så har jeg rukket å prøvekjøre/eie en del sykler og sannheten er at alle syklene jeg har prøvd (mer eller mindre) er gode på hver sin måte.
Jeg startet med en diger 1300 Cruiser før jeg gikk over til en såkalt "streetfighter". I dag kjører jeg en S1000R og selv om dette er en kanon sykkel på alle måter så følte jeg at jeg var mer på tur med en cruiser. Litt mer avslappet og bedagelig sittestilling, feitere lyd (Twin) etc. Med en Streetfighter er man liksom mer på "hugget" og det blir liksom litt mer morrofaktor og gladgassing med en slik. Artig det også, men jeg savner også følelsen av å kjøre en cruiser...faktisk.
Så... kommer jeg til å bytte ut BMW'en med en Cruiser? Nei, det gjør jeg nok ikke. Jeg vil nok heller ha begge deler. Men synes det blir litt for dumt å ha to sykler stående. Økonomisk kunne jeg sikkert unnet meg dette, men man må jo fortsatt ta service samt betale forsikring på sykkel nummer to også selv om den ikke brukes så mye. Men at jeg kunne kjøpt meg en brukt Honda Shadow 750cc cruiser til en billig penge bare for å teste litt hadde nok vert mulig... Men all "morrofaktor" forsvinner jo så fort man setter seg på en slik, for på en cruiser så er det selve turen og opplevelsen som det viktigste og ikke aktiv svingkjøring og gladgassing.
Var senest i dag og kikket til BMW'en som står innerst i garasjen under et laken og jeg må si jeg får vondt når jeg ser spindelvev mellom gassrulla og bremsehendelen. Jeg fjernet spindelveven med en fuktig klut, og ga den en liten ekstra omgang med WD40 mens jeg godsnakket med sykkelen. Jeg pleier og fortelle den at den får hvile mens den kan, for når sesongen starter så skal den få kjørt seg. Nye dekk har jeg lovet den også.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Thomas sine tanker
Hallo hondathomas og velkommen hit til MCsiden.no
Fin bloggintro
.
Ser fram til å lese mer her inne når sesongen er i gang.
Alltid gøy og inspirerende for egne turer å lese hva andre skriver på sine entusiastiske måter :) .

Fin bloggintro

Ser fram til å lese mer her inne når sesongen er i gang.
Alltid gøy og inspirerende for egne turer å lese hva andre skriver på sine entusiastiske måter :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Thomas sine tanker
100 % enig!hondathomas skrev:Min introduksjon
Har funnet ut at det å kjøre sykkel er terapi. Å kildre mine følelser når jeg kjører sykkel er veldig vanskelig. Det eneste jeg kan si er at det gir en følelse av frihet, og når jeg kjører i Norge minner det meg hele tiden på hvor jeg er fra, jeg er stolt av landet vårt, hvilken skatt. Etter så få år med sykkelkjøring så må jeg at jeg sitter igjen med mange følelser og opplevelser.


Hvor du holder til i landet? :)
Kan du ikke legge ut noen bilder av sykkelen din? :-)
Re: Thomas sine tanker



Siden disse bildene ble tatt så er speilene byttet, det ene datt av i Sogn og fjordane en plass.

Jeg har også investert penger i et brukt givisett med sideboksen og bakboks.


Re: Thomas sine tanker
Kjekt å høre på dette, alltid interessant å snakke sykkel!Bjerknez skrev:Så... kommer jeg til å bytte ut BMW'en med en Cruiser?
Forstår deg godt med BMW'en, jeg har vert inne på det selv, jeg vurderte K1300s som den fremtidige drømmen. Men gitt etterhvert over til GS, for så nå og faktisk tenke at jeg er fornøyd så langt med Honda, og siden de nå kommer med arvtakeren til Africa Twin så ligger det foreløpig på den!
https://youtu.be/MbeX2unKDZM

Re: Thomas sine tanker
TakkerAJ skrev: på sine entusiastiske måter :) .

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Thomas sine tanker
Hva synes du om VFR 800'en kontra Hornet'en da?
Er vel relativt like sykler med tanke på bruksområde dette, selv om Honda'en kanskje er mer en sportstourer...?
Er selv litt svak for Hornet faktisk. Jeg synes det er flotte klassiske sykler. Spesielt de med runde lykter. Tar jeg ikke feil så gikk vel Honda bort fra runde lykter på Hornet i 2002-2003?
Er vel relativt like sykler med tanke på bruksområde dette, selv om Honda'en kanskje er mer en sportstourer...?
Er selv litt svak for Hornet faktisk. Jeg synes det er flotte klassiske sykler. Spesielt de med runde lykter. Tar jeg ikke feil så gikk vel Honda bort fra runde lykter på Hornet i 2002-2003?
Re: Thomas sine tanker
VFR'en har mye mer dreiemoment, det er det første som slår meg. Jeg er fremdeles forelsket i Horneten, den var veldig enkel å kjøre og faktum at den har mindre dreiemoment gjør at du må lenger opp i turtall. Så; sykkel som er lettkjørt og turtallsvillig, det slår ikke feil!
Samtidig som at den er naken og litt klassisk.
Det er sant det, 2007 kom den nye utgaven tror jeg så de holdt på den runde lykten ganske lenge.
Selv om jeg savner Horneten så passer VFR'en bedre til turer, pluss at bagasjeløsninger blir enklere, og den er bedre egnet til to personer.

Samtidig som at den er naken og litt klassisk.
Det er sant det, 2007 kom den nye utgaven tror jeg så de holdt på den runde lykten ganske lenge.
Selv om jeg savner Horneten så passer VFR'en bedre til turer, pluss at bagasjeløsninger blir enklere, og den er bedre egnet til to personer.

Re: Thomas sine tanker
Takker!SverreOlsen skrev: 100 % enig!Bra skrevet!
![]()
Hvor du holder til i landet? :)
Kan du ikke legge ut noen bilder av sykkelen din? :-)


Jeg bor på Sola i Stavanger. Bilder er lagt ut

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Thomas sine tanker
Ser veldig bra ut. Umodifisert også, ser det ut som...? Med bl.a. original eksos.hondathomas skrev:
Bilde nr. to og tre vises for øvrig ikke, "cannot be displayed because it containt errors", er beskjeden jeg får får...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Thomas sine tanker
Bjerknez skrev:Hva synes du om VFR 800'en kontra Hornet'en da?
Er vel relativt like sykler med tanke på bruksområde dette, selv om Honda'en kanskje er mer en sportstourer...?
Er selv litt svak for Hornet faktisk. Jeg synes det er flotte klassiske sykler. Spesielt de med runde lykter. Tar jeg ikke feil så gikk vel Honda bort fra runde lykter på Hornet i 2002-2003?
Enig med deg. Har alltid likt Horneten med rund lykt selv. Sikkert litt samme grunn til at jeg elsker nye Yamaha xsr. Må si jeg liker den "retro bølgen" som er nå. Nye toppmoderne sykler i retro innpakning

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Thomas sine tanker
Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg liker nok Hornet'en grunnet sin "enkelhet" og det faktum at jeg synes den liksom ser "kraftfull" ut selv om den har rund lykt forran. Mange sykler med runde lykter ser litt spinkle ut...
Jeg liker også de store doble "klokkene" (turteller og speedo) rett bak lykten. Rett og slett en sykkel jeg kunne hatt som nummer to sykkel, men den blir liksom for lik den jeg har med tanke på kjørestilling etc. Skulle jeg hatt en sykkel nummer to i dag så hadde det nok blitt en rimeligere cruiser tror jeg.
Men jeg har til gode å prøvekjøre en VFR 800.........
Jeg liker også de store doble "klokkene" (turteller og speedo) rett bak lykten. Rett og slett en sykkel jeg kunne hatt som nummer to sykkel, men den blir liksom for lik den jeg har med tanke på kjørestilling etc. Skulle jeg hatt en sykkel nummer to i dag så hadde det nok blitt en rimeligere cruiser tror jeg.
Men jeg har til gode å prøvekjøre en VFR 800.........
Re: Thomas sine tanker
VFR'en er veldig god til å kjøre langt med. Men i forhold til toppmodellene i sporttouring segmentet så mangler den nok litt på både power og fjæring. V4'en gjør opp for dette på en veldig fin og behagelig måte side den gir motoren en veldig fin karakteristikk! [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Sent fra min D5803 via Tapatalk
Sent fra min D5803 via Tapatalk