Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Durer nå avgårde med choken på eg, ikkje noko problem sålenge en justerer ned undervegs. :)
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Kunne gjør det med Vulcanen eg hadde, hondaen trengte ikke choke annet enn når eg startet den, xj600 eg har nå vill helst bli litt varm( nå når det ligger rundt 0 grader i hvert fall) , hvis ikke nekter den å gå opp på turtall, barre ``booooorrr `` akk så den drukner. Må få tilføye att eg ikke har fått prøvd ut xj helt etter att den har fått fikset alle problemene.gorbys skrev:Durer nå avgårde med choken på eg, ikkje noko problem sålenge en justerer ned undervegs. :)
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Så bilder av en sylinderblokk med diagonale riper etter 50 000km test i Motorrad, VFR1200. Det ble da nevnt at det var trolig resultatet etter mye hard kjøring med kald motor..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden...
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen
. Men om motoren har godt av det?
...

Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Naboen har gjort dette gjennom hele barndommen, når han startet den om morgenen ruste han den opp på turtallsperren, opp og ned på turtallet. En Honda CBR 600, sviver den dag i dag den. Tror han har passert over 80 k km på den til nå. Men aldri noe eg ville prøvd på. Vill barre fram til att alle sykler tar vist ikke kveld pga dette.AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden...![]()
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen. Men om motoren har godt av det?
...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
SverreOlsen skrev:Naboen har gjort dette gjennom hele barndommen, når han startet den om morgenen ruste han den opp på turtallsperren, opp og ned på turtallet. En Honda CBR 600, sviver den dag i dag den. Tror han har passert over 80 k km på den til nå. Men aldri noe eg ville prøvd på. Vill barre fram til att alle sykler tar vist ikke kveld pga dette.AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden...![]()
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen. Men om motoren har godt av det?
...

Kanskje noen har oppdaget en "hemmelighet" som gir MC-motorer noe ekstra og livsforlengende, som vi andre ikke har oppdaget...?
Uansett vil ikke jeg utsette mine MC-motorer for det samme. Ikke minst fordi sånn behandling ikke låter bra og slett ikke særlig musikalsk, for å si det på den måten...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Start opp og kjør rolig avgårde. Ikke behov for egen tomgangskjøring for oppvarming. Brems gjerne litt på de første hundremeter. Da får du "renset" skiver og du får litt varme i bremseklosser.
Noen ganger starter jeg motor før jeg tar på hjelm, mest for å høre at alt høres normalt ut.
Noen ganger starter jeg motor før jeg tar på hjelm, mest for å høre at alt høres normalt ut.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Diagonale striper i cylindrene kommer fra maskineringa på fabrikken, på en riktig innkjørt motor blir de der i "all evighet"ZZR-Erling skrev:Så bilder av en sylinderblokk med diagonale riper etter 50 000km test i Motorrad, VFR1200. Det ble da nevnt at det var trolig resultatet etter mye hard kjøring med kald motor..
annen slitasje gir loddrette striper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Jeg mente vertikale. Diagonale, er vel såkalte honeriper, og skal være der ja.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Eller halvveis loddrett og halvveis horisontal..ZZR-Erling skrev:Diagonale er jo det samme som loddrette.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Motorrad hadde på 80-tallet mange 'langstrecken'-tester hvor de etterpå demonterte syklene og analyserte slitasje. Det var ikke uvanlig, slik ZZR-Erling refererer, at det i disse testene kunne påvises skader pga. utilstrekkelig oppvarming før motoren var blitt hardt belastet. Hard belastning vil i slike tilfeller si store gasspådrag og/eller høyt turtall; begge deler er skadelig for en kald motor.
I et par tilfeller (ved store ensylindrede maskiner) fant man ut at stemplene faktisk hadde krympet, fordi de hadde utvidet seg fortere enn sylinderen og dermed hadde blitt permanent komprimert. På min egen BMW R100, som hadde stempler med stor diameter, testet jeg dette en gang jeg hadde demontert toppene og sylindrene pga. ventilarbeid. Det var litt kjølig på verkstedet mitt, og hvis jeg varmet opp et stempel i hendene, og slapp det deretter nedi en sylinder (med stempelkronen ned), gikk ikke stempelet ned i sylinderen før temperaturen hadde jevnet seg ut. Først da seg det sakte ned. Nå skal det sies at BMWen hadde Nikasilsylindere, og klaringen mellom stempel og sylinder på disse modellene var svært liten, men likevel var det interessant.
Det mange også ikke vet er at det tar lang tid før en motor oppnår full driftstemperatur. Og da snakker vi oljetemperatur. Tester jeg har lest, og også selv foretatt på egne sykler med termometer i oljen, viser at man må kjøre 10-15 km på en vanlig norsk 'sommerdag' for å oppnå god driftstemperatur på oljen (80-90 grader c). Først da er det trygt å belaste motoren 100%. Dette vil selvsagt variere; små motorer blir fortere varme enn store, men for å være på den sikre siden bør man vente såpass før full belastning.
I et par tilfeller (ved store ensylindrede maskiner) fant man ut at stemplene faktisk hadde krympet, fordi de hadde utvidet seg fortere enn sylinderen og dermed hadde blitt permanent komprimert. På min egen BMW R100, som hadde stempler med stor diameter, testet jeg dette en gang jeg hadde demontert toppene og sylindrene pga. ventilarbeid. Det var litt kjølig på verkstedet mitt, og hvis jeg varmet opp et stempel i hendene, og slapp det deretter nedi en sylinder (med stempelkronen ned), gikk ikke stempelet ned i sylinderen før temperaturen hadde jevnet seg ut. Først da seg det sakte ned. Nå skal det sies at BMWen hadde Nikasilsylindere, og klaringen mellom stempel og sylinder på disse modellene var svært liten, men likevel var det interessant.
Det mange også ikke vet er at det tar lang tid før en motor oppnår full driftstemperatur. Og da snakker vi oljetemperatur. Tester jeg har lest, og også selv foretatt på egne sykler med termometer i oljen, viser at man må kjøre 10-15 km på en vanlig norsk 'sommerdag' for å oppnå god driftstemperatur på oljen (80-90 grader c). Først da er det trygt å belaste motoren 100%. Dette vil selvsagt variere; små motorer blir fortere varme enn store, men for å være på den sikre siden bør man vente såpass før full belastning.
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Ja, ble rot der gittAJ skrev:Eller halvveis loddrett og halvveis horisontal..ZZR-Erling skrev:Diagonale er jo det samme som loddrette.![]()

-
- Innlegg: 46
- Registrert: 21 mai 2016, 15:09
- Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Start motoren, før du setter deg på sykkelen. Dvs du tar på deg hjelmen og hanskene, retter opp klærne... Setter på mp3 spillern etc mens du er go til å kjøre. Så drøyer du 10 min før du guffer til.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
At alle forbreningsmotorer har godt av å bli godt igjennom varm før den blir belastet, er det vel liten tvil om. Og selv om det finnes varierende måter å gjennomføre dette på, så vil vel det fleste ta det litt rolig de første km. Men foruten om Crossmotorer, samt en og annen liten totakter med hull i stempelet (GS100 på 80 tallet. Vi hadde alltid med ekstra stempel i sideveska :-) Er det noen her inne som har "slitt ut" en moderne MC motor?
Varierende problemer pga. feil og mangler har nok de fleste opplevd, men en rett og slett utslitt motor? Og hvor lagt har man da kjørt?
Det er klart dette har store varianter alt etter som om vi snakker om en RR sykkel med stort effektuttak, eller en stor Twin motor el.
Men en moderne MC motor hvor sylinderen er "romm" .?? Kan vel ikke være så mange av den typen??
Varierende problemer pga. feil og mangler har nok de fleste opplevd, men en rett og slett utslitt motor? Og hvor lagt har man da kjørt?
Det er klart dette har store varianter alt etter som om vi snakker om en RR sykkel med stort effektuttak, eller en stor Twin motor el.
Men en moderne MC motor hvor sylinderen er "romm" .?? Kan vel ikke være så mange av den typen??
-
- Innlegg: 40
- Registrert: 10 apr 2016, 17:04
- Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
- Bosted: Trøndelag
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Gjør ikke så mye feil jeg heller da etter det dere skriver.
Chocke på, starte, ha på meg hansker og hjelm, chocke av å kjør
Men alt dette fikk meg til å tenke på noe, hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?
Chocke på, starte, ha på meg hansker og hjelm, chocke av å kjør

Men alt dette fikk meg til å tenke på noe, hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?