Service på 2004 mod Vstrom
Service på 2004 mod Vstrom
Heisann! Jeg prøver å gjøre det meste av service selv. Vstromen har nå rullet 72000 og siden jeg kjøpte den brukt har jeg kun hatt den inne på verksted for ventiljustering. Det jeg skal begynne med nå er rens av luftfilter, skifte tennplugger og skifte kjølevæske. Dette er service jeg har gjort før og som ikke er så veldig komplisert, selv om det er mye demontering med blant annet å ta av bensintanken. Ser at det er tid for å skifte bremsevæsken, tre år siden sist, men det tror jeg også skal være en overkommelig operasjon. Det jeg lurer på om jeg samtidig skal skifte bremseslangene, i henhold til intervall skal disse skiftes etter noen år og jeg vet ikke om tidligere eiere har gjort dette. Det samme gjelder kjølevæskeslangene, de skal også etter boka skiftes ut. Nå ser både bremse- og kjølevæskeslanger hele og fine ut, ingen tegn til at de begynner å morkne. Så det jeg gjerne skulle hatt litt tilbakemelding på er hvor nøye dette med å skifte slanger er, holder det med visuell kontroll eller bør jeg skifte de ut? En annen sak som skal gjøres i henhold til serviceboka er throttle body synk, det vet jeg heller ikke når det eventuelt ble gjort sist gang. Motoren går jevnt og fint på tomgang og responderer godt på turtall. Så neste spørsmål er om throttle synk bør gjøre nå uansett eller om jeg skal vente til jeg eventuelt merker ujevn motorgange?
Re: Service på 2004 mod Vstrom
En ting er ihvertfall sikkert..de aller fleste bikene her til lands, har aldri skiftet bremse og kjøleslanger. Jeg hadde skiftet bremseslanger dersom de ga dårlig bremseeffekt, eller hadde sprekker. Kjøleslanger ville jeg byttet dersom de lakk, eller så dårlig ut. Jeg ville fått synka spjeldene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Service på 2004 mod Vstrom
Vet at noen velger å bytte til stålomspunne bremseslanger. Men vet ikke om dette er mulig, eller tilrådelig, på 2004 mod. ...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Service på 2004 mod Vstrom
Da tror jeg i alle fall jeg venter med kjøleslangene, de ser fortsatt fine ut. Skal vurdere å skifte bremseslangene, ser at man får stålomspunne slanger her http://onlinemc.no/Vedlikehold-lagring/ ... 658-3F-CH). Jeg mener å ha hørt at stålomspunne slanger gir mye bedre bremseeffekt, stemmer det eller er det minimal forskjell?
Re: Service på 2004 mod Vstrom
Som regel vil stålomspunnede slanger gi mer feedback og trykk ja. BMW har dette som std 

Re: Service på 2004 mod Vstrom
OK. Tusen takk for gode tips 

Re: Service på 2004 mod Vstrom
..også endel forskjeller på klosser. Orginalt er ganske så bankers, ellers har Brembo bra greier. Dunlopad skal jeg aldri ha mer, elendige i regn.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Service på 2004 mod Vstrom
Jeg gjorde ferdig 7200km service på min egen DL650 nå på lørdag:Ketil skrev:Heisann! Jeg prøver å gjøre det meste av service selv. Vstromen har nå rullet 72000 og siden jeg kjøpte den brukt har jeg kun hatt den inne på verksted for ventiljustering. Det jeg skal begynne med nå er rens av luftfilter, skifte tennplugger og skifte kjølevæske. Dette er service jeg har gjort før og som ikke er så veldig komplisert, selv om det er mye demontering med blant annet å ta av bensintanken. Ser at det er tid for å skifte bremsevæsken, tre år siden sist, men det tror jeg også skal være en overkommelig operasjon. Det jeg lurer på om jeg samtidig skal skifte bremseslangene, i henhold til intervall skal disse skiftes etter noen år og jeg vet ikke om tidligere eiere har gjort dette. Det samme gjelder kjølevæskeslangene, de skal også etter boka skiftes ut. Nå ser både bremse- og kjølevæskeslanger hele og fine ut, ingen tegn til at de begynner å morkne. Så det jeg gjerne skulle hatt litt tilbakemelding på er hvor nøye dette med å skifte slanger er, holder det med visuell kontroll eller bør jeg skifte de ut? En annen sak som skal gjøres i henhold til serviceboka er throttle body synk, det vet jeg heller ikke når det eventuelt ble gjort sist gang. Motoren går jevnt og fint på tomgang og responderer godt på turtall. Så neste spørsmål er om throttle synk bør gjøre nå uansett eller om jeg skal vente til jeg eventuelt merker ujevn motorgange?
- luftfilter ble blåst rent "fra innsiden og ut"
- pluggene var helt fine (byttet til iridum på 60K, og disse holder lenge...)
- gikk over kjøleslangene, disse var alle hele og fine
- bensinslangen var også helt fin (ligger mørkt under tanken, så den berger nok lenge)
- bremseslangene var også OK
Resten av servicepunktene ga heller ikke grunn til bekymring, og ikke minst; alle ventilklaringene var innenfor spec

Hvis du googler litt så finner du beskrivelser på hvordan du skal finne ut om "throttle syncronization" er i orden eller ikke. Jeg har ikke gjort noe med det så lenge sykkelen går så godt som den gjør (den fikk riktignok en "strekk" i gasswiren på årets PreHøst-tur, men det hadde andre årsaker

Hvordan kjennes bremsen ut?
- holder den trykket over flere sekunder?
- du greier vel ikke å trykke hendelen helt inn?
- får du følelsen av at "noe gir etter"?
- har du nok frambrems til å løfte bakhjulet?
Jeg bytter bremsevæske med jevne mellomrom, men de nye stålomspunnede bremseslangene (kjøpt hos MC-deler) er foreløpig ikke montert. Fikk BTs nye bremsevæskebytter i julegave, så neste skift blir nok litt enklere...
Lykke til...!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Service på 2004 mod Vstrom
Stålomspunnede slanger anbefales på det varmeste. De gir mye bedre bremsefølelse, det viktigste er egentlig at du slipper en liten akkumulatorvirkning som spesielt gamle gummislanger har. Dvs at når du slipper bremsehendelen hvis du har låst forhjulet, slipper klossene nær kontant med stålomspunnede slanger, mens gamel guummislanger bruker noen hundredeler, kanskje tiendedel, før klossene slipper. Det kan være forskjellen spesielt hvis du ligger i sving.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Service på 2004 mod Vstrom
jeg har skiftet til stålomspunnede på alle de 3 foregående syklene. (kjøpt HEL slanger på ebay). På vstromen har jeg ikke sett behovet enda. min er 2008/12000 km. på de andre syklene hadde det stor effekt sammen med generell overhaling av bremser hvor jeg demonterte både caliper og bremsehendel
Re: Service på 2004 mod Vstrom
Tusen takk igjen for gode tips og råd
Jeg skal sjekke ut bremsene mine slik du foreslår E-strom, blir nok litt kvalitetstid i garasjen i helga
Skal også vurdere stålomspunne bremseslanger. Ser det er litt ulike priser hos norske nettbutikker, det er kanskje ulike kvalitetsforskjeller her også som på mye annet.


- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Service på 2004 mod Vstrom
Du kan f.eks. kjøpe ferdige sett med bremseslanger, f.eks. hos norske forhandlere eller hos eksempelvis Wemoto i England. Hvis du kjøper ferdig kan du velge mellom vanlig oppsett eller såkalt "race" oppsett. Med "race" får du to slanger fra styret og ned - en til hver side. Disse kan være enklere å lufte, men du må ha plass til en lengre bolt og to slanger oppe på styret.
Ett alternativ er å demontere eksisterende slangesett og levere det til en som lager slanger på bestilling. Lokalt (Trondheim) har vi flere som spesialtilpasser til chopper-markedet, og jeg har fått tilbud fra en av disse på å lage nye til min (men jeg kjøpte fra MC-deler når jeg likevel var der på Prehøst-tur).
Ett alternativ er å demontere eksisterende slangesett og levere det til en som lager slanger på bestilling. Lokalt (Trondheim) har vi flere som spesialtilpasser til chopper-markedet, og jeg har fått tilbud fra en av disse på å lage nye til min (men jeg kjøpte fra MC-deler når jeg likevel var der på Prehøst-tur).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Service på 2004 mod Vstrom
Da har jeg i vinter fått tatt det meste av service på Vstromen min. Har skiftet til stålomspunne bremseslanger forran, ikke bak, men har skiftet bremsevæske der også. Ventilene ble kontrollert, kun to eksosventiler som var litt trange, men de var innenfor kravene, så mulig jeg må justere med skims etter neste sjekk på 100 k km. Kjøleslangene lot jeg være å skifte da de kjentes helt fine ut. Ellers har jeg gjort det ordinære med luftfilterrens, tennpluggskift, smøring av vaiere og skift av motorolje. Veldig tilfredsstillende å gjøre det meste selv av service, så får vi håpe man ikke har gjort grove feil. Hadde start utenfor garasjen i helga og den fyrte opp med en gang, men har ikke fått prøvekjørt ennå da det fortsatt er tidvis vinterlige veier her i Øst-Finnmark (minus 6 i dag på morgenen). Det jeg står igjen med nå er å sette på nye dekk og her lurer jeg litt. Har tidligere kjørt med Anakee 2 og 3. Det har vært gode dekk, men har nå veldig lyst til å prøve dekk som er mer i retning grus da jeg har mange fine grusveier i nærområdet her. Vurderer sterkt Heidenau k60 scout, har lest at de skal være fine på det meste av underlag. Det jeg er usikker på er hvordan de er å kjøre på asfalt, da jeg også kjører mye på det. Er klar over at det handler om kompromisser her, men er villig til å ofre litt asfaltkvalitet for å få bedre grusdekk. Jeg er vel heller ikke av dem som kjører med mest nedlegg i svinger i stor hastighet på landeveien, så vil anta at jeg uansett roer ned lenge før dekkene skulle miste grepet. Fint om noen har tanker og forslag vedrørende dekk, og aller helst har erfaringer å dele med nevnte dekk eller andre lignende dekk. 
