Dekkstørrelse som ikke matcher med standardstørrelse

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Dekkstørrelse som ikke matcher med standardstørrelse

Legg inn av Juicebox »

Tenker å bytte dekk nå for å være klar til sesongstart. Kjører en HD sportster med standard dekkstørrelse på front som er 100/90 R19.
Planen var å bestille Pirelli sine Night Dragon, men bakdekket var utsolgt overalt i nettbutikkene. (150/80 R16)

Har sett på Avon Storm 3D X-M, men den som matchet best er 110/80 R19 til front. Hadde tenkt å øke bredden til 110 uansett(har målt at det passer), men lurer på om høyden på 80 har noe å si med standard høyden på 90.

Det jeg egentlig lurer på, vil dekket sitte på felgen eller er det en risiko på ta de kan dette av? :scratch

Takker for svar :D

ZZR-Erling

Re: Dekkstørrelse som ikke matcher med standardstørrelse

Legg inn av ZZR-Erling »

Høydeforskjellen blir 2mm, lavere med 110 80.
0.8*110 versus 0.9*100.

ZZR-Erling

Re: Dekkstørrelse som ikke matcher med standardstørrelse

Legg inn av ZZR-Erling »

...trolig går den endringen fin fint..men jeg er ikke sikker, jeg antar!!..det jeg spesielt tenker på er oppførselen ved ei pungtering..jeg har sett hvor ille det kan være, men det var langt tilbake i tid på en FZR1000 da den kom.
Min kompis hadde en slik, og jeg en FJ1100.
Han hadde betydelig bredere bakdekk enn normalt, Metzeler M1..veldig tøfft, og butikken strevde med å få det på, måtte dra til noen med større kompressor..
Det som skjedde var at han pungterte, bak...og sykkelen fikk noen ille kast sideveis...ned i grøfta og ja...det gikk bra med han etter en lengre flyvetur..biken..kondemnert....det skulle gå 30 år før han kjøpte bike igjen...han...som var en "mester" på biken...steila sin GSX750Es så langt at oljetrykket forsvant.....han ble skremt ja..Husker også en episode gjennom Fauske sentrum da han fikk spinn under steling med sin GSXR750...christ....! :)
Jeg var foresten ikke så mye bedre :yahoo

Derfor kjører jeg kun orginale dimensjoner! Jeg ønker ikke å tro om dekkstørrelser...

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dekkstørrelse som ikke matcher med standardstørrelse

Legg inn av Juicebox »

Det hørtes ikke godt ut for han kompisen din.. Men bra han er tilbake igjen! Prøver jo å være bedre selv...
Har man så mye kontroll over punktering da?:/ presser jeg litt på grensa av så "små" forandringer?

ZZR-Erling

Re: Dekkstørrelse som ikke matcher med standardstørrelse

Legg inn av ZZR-Erling »

..tja..jeg tror årsaken til de voldsomme kastene var uoriginal dim..Jeg har pungtert to tre ggr, foran da, men aldri fått en veldig ustabilitet.. Original dim..

Svar