Yamazero skrev:Bjerknez skrev:Men jeg mener du må ha en obligatorisk time på kjøreskolen før du kan øvekjøre? Litt usikker på dette. Uansett så synes jeg du bør ta ett par grunnleggende timer på kjøreskolen før du begynner å øvekjøre på egenhånd. Hvis dette er helt nytt for deg så kan det fort gå galt. JEG ville vertfall aldri lånt bort min sykkel til noen som ikke har kjørt motorsykkel før over hodet. Værsågod å kjør liksom.
Nei er du gal;) Jeg kommer nok til å spørre når jeg føler meg tryggere. Som sagt så hadde jeg 8 timer i fjor sommer ( noe som er ganske lite), husker ikke alt heller..
Alternativet er at du kjøper deg en brukt sykkel selv som det ikke er så farlig med til formålet. Da kan dere jo kjøre til krampa tar dere
Hadde du 8 timer i fjor så bør du kanskje ha det grunnleggende for å kunne øvekjøre. Det viktigste er å holde det ved like og kjøre litt hele tiden. Det ikke uten grunn at de fleste MC ulykkene skjer under "vårslippet". Bilister er ikke blitt vant til oss ennå og selv så er vi nok litt rustne etter noen måneder med vinterdvale. Det er en dårlig kombinasjon.. desverre.
Det beste er å ikke starte med de største utfluktene med aktiv kjøring så fort snøen har smeltet, men å ta det litt pent i starten. Kjør noen lange rolige turer på egenhånd slik at du unngår "gruppepress" og kos deg. Så kan du heller slå deg med på villmannsturer når asfalten er skikkelig varm, bilistene er blitt mer vant til oss og man selv er litt varmere i trøya.
Et søk på "motorsykkel accidents" på Youtube kan være sundt og får en fort ned på jorda igjen. Men ikke se de værste videoene. Der er det stort sett idiotkjøring som er grunnen og vil sannsynlig bare skremme deg fra å kjøre sykkel. De fleste av oss kjører vel ikke direkte idiot, men kjører man motorsykkel så kommer man ikke utenom det faktum at man til tider får en liten tourettes med høyrehånden