Etter flere år med vinterlagring hos flyttet jeg i fjor til en leilighet med garasjeplass, og har således hatt sykkelen stående der i vinter. I årene frem til nå har oljeskift vært en del av pakka hos forhandler, men ettersom den ikke står hos dem denne vinteren vurderer jeg å ordne dette selv. Jeg er rimelig grønn på alt av motor, men jeg liker småprosjekter, og oljeskift må være den åpenbare plassen å starte. I den forbindelse lurer jeg på om noen her inne kan være behjelpelig med å få meg i gang.
Hva trenger jeg utover selve oljen? Oljefilter og trakt åpenbart, samt noe å fylle spillolje i, men trenger jeg noe mer? Trenger jeg stoppskive/pakning til oljepluggen, og isåfall hvilken dimensjon? Trenger jeg spesialverktøy (annet enn vanlig skiftenøkkel) for å skifte oljefilteret, eller avhenger dette kanskje av typen filter? Jeg har forøvrig ikke sett på filteret som står på per dags dato.
Fra manual:
Jeg ser på denne pakken - eller burde jeg gå for helsyntetisk?Recommended Engine Oil
Type:
API SE, SF or SG
API SH, SJ or SL with JASO MA
Viscosity:
SAE 10W-40
Sykkelen er en 2007 mod Kawasaki ER-6f - altså den med kåpe. Må jeg ta av noe (og isåfall hvor mye?) av kåpen for å komme til oljefilteret?