Kawasaki Z750 ltd Twin_Justering av framgaffel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Kawasaki Z750 ltd Twin_Justering av framgaffel

Legg inn av Salaren »

Heisann
Noen her inne har sikkert litt peiling på dette med framgaffel på 80 talls veteraner. Har nemlig en slik Kawasaki Z750 ltd Twin som har ventilpåfylling på hvert gaffelben oppe ved gaffelkrona. Lite informasjon å finne på nett vedr. dette men forstår det er luft man fyller med men er i tvil om ha trykk som vil være normalt her. Dempingen på gaffelen virker forøvrig å være fin den selv om jeg nok kunne ønske at gaffelens støtstenger kunne ha vært litt lengre ute slik at framgaffelen ble litt lengre og på den måten steilet sykkelen litt mere.
Er det mulig med å fylle på mere luft for å oppnå dette..? Og har noen tips og andre forklaringeer vedr. luft på fremgaffel så er jeg lutter øre.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kawasaki Z750 ltd Twin_Justering av framgaffel

Legg inn av EasyRider »

Hvis du finner service manualen så står min og maks trykk du kan ha på gaffelen der.

Mener å huske det var ikke mye du kunne ha i. (ikke veldig høyt trykk)

Jeg har eid en 83 z550 og den hadde det samme systemet. Problemet er å få det tett. pakningene i toppen av gafflene kan være morkne, som de var hos meg. Så min mistet trykket på ene gaffelbeinet... så jeg ga opp det prosjektet. (jada vet at en kan bytte pakninger, men fant ingen som passet der og da. Og hvor lenge holder dem? :P )

Så jeg gikk for litt tregere olje og bitt mer en hva det stod i service manualen og kjøpte litt senere stivere fjører.
resultatet var ok. fra gyngehest alla gammel amerikaner til noe mer sportspreget doning.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar