Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.JohnnyTh skrev:Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?cannon skrev: - Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.
Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.
Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.