Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Eg lurte på om en kawaski ninja 300 hadde tålt å kjørt så langt som frankrike?
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Ingen problem :)
Kjenner folk som har kjørt til Paris med 50-talls Jawa 250, med passasjer. Og europa rundt på lett motorsykkel.
Kjenner folk som har kjørt til Paris med 50-talls Jawa 250, med passasjer. Og europa rundt på lett motorsykkel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Hei Anartica ! Og velkomnen hit til MCsiden.no :) .Anartica skrev:Eg lurte på om en kawaski ninja 300 hadde tålt å kjørt så langt som frankrike?
Er helt enig med Kjellrf. En Kawa 300 kubikker kan du garantert kunne kjøre Europa rundt med, om du skulle ha lyst. Sykkelen er helt sikkert solid nok bygd for å kunne kjøre langt og lenge.
Tror nok begrensningen heller hviler på føreren. Kan hende en Ninja 300 for mange blir i overkant anstrengende for de riktig lange dagsetappene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Nettopp det jeg også tenker. Sykkelen tåler langtur, men kjørekomforten kan nok sette grensene noe kortere enn dine turkamerater har planlagt. Slitsom kjørestilling hvis vi snakker om lange etapper ser jeg for meg.
Jeg vet ikke hvor lange serviceintervall det er på denne, men det er jo MC-verksteder underveis også om det kniper om.
Jeg vet ikke hvor lange serviceintervall det er på denne, men det er jo MC-verksteder underveis også om det kniper om.
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Va bra ninjaen tåler det, bare håper eg klare å kjøre så langt.
Har ikke kjørt så kjempe longt på mcen endå så merker fort på kroppen når det blir litt km.
Hvordan er det når det blir mye motorvei, vil det slite mer? Er vell en del motorvei over tyskland
Har ikke kjørt så kjempe longt på mcen endå så merker fort på kroppen når det blir litt km.
Hvordan er det når det blir mye motorvei, vil det slite mer? Er vell en del motorvei over tyskland
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Ikke noe problem.
Sykkelen tåler det helt fint.
Kjør f.eks slik jeg synes det er OK å kjøre på MC tur:
- Ikke lange etapper så får du mange fine stopp
- Ikke høy hastighet så rekker du å få med deg utsikt og landskap
- Hold deg unna motorveier
- Pakk minimalt med baggasje og bo på hyggelige og billige vertshus
- og tar du fergen til Kiel sparer du deg for en del av strekningen
Sykkelen tåler det helt fint.
Kjør f.eks slik jeg synes det er OK å kjøre på MC tur:
- Ikke lange etapper så får du mange fine stopp
- Ikke høy hastighet så rekker du å få med deg utsikt og landskap
- Hold deg unna motorveier
- Pakk minimalt med baggasje og bo på hyggelige og billige vertshus
- og tar du fergen til Kiel sparer du deg for en del av strekningen
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Enten du kjører på motorveg eller ikke, vil du antakelig kjøre i høyere gjennomsnittshastighet enn hjemme.Anartica skrev:Va bra ninjaen tåler det, bare håper eg klare å kjøre så langt.
Har ikke kjørt så kjempe longt på mcen endå så merker fort på kroppen når det blir litt km.
Hvordan er det når det blir mye motorvei, vil det slite mer? Er vell en del motorvei over tyskland
Hvordan det er med Ninja'en vet jeg ikke, men på en Europatur jeg hadde med mc (Honda CB 1100 F)
registrerte jeg betydelig høyere oljeforbruk enn hjemme i Norge. Det kan derfor være lurt å følge med dette.
Dersom oljenivået blir lavt, vil temperaturen kunne bli høy, noe som kan medfør større slitasje enn ellers,
og i verste fall skade på motoren.
Ville uansett ha noenlunde fersk og god olje, og nytt filter, før en slik tur. Det har antakelig motoren godt av,
i forhold til evt gammel og sliten olje.
Jeg har en mindre Ninja, dvs 250-varianten. For min del var en dagsetappe på rundt 23 mil mer enn nok, pga
det harde setet. Sittestillingen er mindre foroverlent på 250'en en det ser ut som, antar det gjelder 300'en også.
(Jeg er 184 cm). Tror mao ikke det trenger bli slitsomt for armene, men at den kan bli hard å sitte på, om du
har det originale setet.
Når det er sagt, så er jeg omtrent et halvt århundre gammel. Hvis du er ung kan det godt hende du fikser lange dagsetapper bedre.
Kjørte 45-50 mil om dagen, i 11 dager, når jeg var noen og tjue år, på en 1100. Det var egentlig for mye.
Jeg satt igjen med en følelse av å ha sittet på sykkelen omtrent hele dagene, stort sett. Når man må stoppe
relativt hyppig pga bensinfylling eller annet, går jo snitthastigheten mye ned.
Hvis jeg skal gi noen råd: Ha god olje, og følg med på nivået. Følg veldig godt med i speilene, i alle fall om du
skal ut på Autobahn. Ikke press motoren til nær maks. turtall over lengre tid.
God tur, om du bestemmer deg for å ta den. Mye fint å se i Tyskland, og mange idylliske steder.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Ett tips er å bruke en relativt stor tankveske på langtur. Den tar bort endel vindpress og turbulens (fyller opp luftrommet mellom kåpe og kroppen din), slik at det blir mindre anstrengende å kjøre langt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Takk for tipsene :) men eg bor rogaland og ferjå går bare fra oslo til kiel, så blir litt omvei då.Kwak skrev:Ikke noe problem.
Sykkelen tåler det helt fint.
Kjør f.eks slik jeg synes det er OK å kjøre på MC tur:
- Ikke lange etapper så får du mange fine stopp
- Ikke høy hastighet så rekker du å få med deg utsikt og landskap
- Hold deg unna motorveier
- Pakk minimalt med baggasje og bo på hyggelige og billige vertshus
- og tar du fergen til Kiel sparer du deg for en del av strekningen
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Har tenkt på før å bytte ut sete med et mykere et, men eg er bare 164 cm så vis sete blir litt høgere så klare eg ikke å ha beinå i bakken, men sete blir ganske ubehagelig etter en stund.gsx750_80 skrev:Enten du kjører på motorveg eller ikke, vil du antakelig kjøre i høyere gjennomsnittshastighet enn hjemme.Anartica skrev:Va bra ninjaen tåler det, bare håper eg klare å kjøre så langt.
Har ikke kjørt så kjempe longt på mcen endå så merker fort på kroppen når det blir litt km.
Hvordan er det når det blir mye motorvei, vil det slite mer? Er vell en del motorvei over tyskland
Hvordan det er med Ninja'en vet jeg ikke, men på en Europatur jeg hadde med mc (Honda CB 1100 F)
registrerte jeg betydelig høyere oljeforbruk enn hjemme i Norge. Det kan derfor være lurt å følge med dette.
Dersom oljenivået blir lavt, vil temperaturen kunne bli høy, noe som kan medfør større slitasje enn ellers,
og i verste fall skade på motoren.
Ville uansett ha noenlunde fersk og god olje, og nytt filter, før en slik tur. Det har antakelig motoren godt av,
i forhold til evt gammel og sliten olje.
Jeg har en mindre Ninja, dvs 250-varianten. For min del var en dagsetappe på rundt 23 mil mer enn nok, pga
det harde setet. Sittestillingen er mindre foroverlent på 250'en en det ser ut som, antar det gjelder 300'en også.
(Jeg er 184 cm). Tror mao ikke det trenger bli slitsomt for armene, men at den kan bli hard å sitte på, om du
har det originale setet.
Når det er sagt, så er jeg omtrent et halvt århundre gammel. Hvis du er ung kan det godt hende du fikser lange dagsetapper bedre.
Kjørte 45-50 mil om dagen, i 11 dager, når jeg var noen og tjue år, på en 1100. Det var egentlig for mye.
Jeg satt igjen med en følelse av å ha sittet på sykkelen omtrent hele dagene, stort sett. Når man må stoppe
relativt hyppig pga bensinfylling eller annet, går jo snitthastigheten mye ned.
Hvis jeg skal gi noen råd: Ha god olje, og følg med på nivået. Følg veldig godt med i speilene, i alle fall om du
skal ut på Autobahn. Ikke press motoren til nær maks. turtall over lengre tid.
God tur, om du bestemmer deg for å ta den. Mye fint å se i Tyskland, og mange idylliske steder.
Eg er bare 23 år, men kunne vært i bedre form, sliter med at armene får mye av belastningen siden eg ikke har så mye styrke i mage og rygg.
Nå frister det bare mær med ein tur :)
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Kjernemuskulatur er alfa og omega når en kjører sportsykkel, bare å begynne å trene
Eller du kan sette på høyere styre.
Setet er problem på mange sportsykler, finnes sikkert mer komfortable seter å få kjøpt, de pleier sjelden å bygge mer enn originalt, det går mer på skumkvalitet og oppbyggingen av setet. En billigere løsning er luftputa airhawk, den får mykje skryt, har ei sjølv men har enda til gode å prøve den på sykkelen. Svigerfar prøvde den på kjøkkenstolen ei jul da og var meget imponert, så det funker sikkert bra!
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Eller du kan sette på høyere styre.
Setet er problem på mange sportsykler, finnes sikkert mer komfortable seter å få kjøpt, de pleier sjelden å bygge mer enn originalt, det går mer på skumkvalitet og oppbyggingen av setet. En billigere løsning er luftputa airhawk, den får mykje skryt, har ei sjølv men har enda til gode å prøve den på sykkelen. Svigerfar prøvde den på kjøkkenstolen ei jul da og var meget imponert, så det funker sikkert bra!
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Holder på å trene opp kjernemusklene allerde til mc sesongen :)gorbys skrev:Kjernemuskulatur er alfa og omega når en kjører sportsykkel, bare å begynne å trene
Eller du kan sette på høyere styre.
Setet er problem på mange sportsykler, finnes sikkert mer komfortable seter å få kjøpt, de pleier sjelden å bygge mer enn originalt, det går mer på skumkvalitet og oppbyggingen av setet. En billigere løsning er luftputa airhawk, den får mykje skryt, har ei sjølv men har enda til gode å prøve den på sykkelen. Svigerfar prøvde den på kjøkkenstolen ei jul da og var meget imponert, så det funker sikkert bra!
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Et høgere styre kunne kansje fungere.
Den airhawk så bra ut, men tror den kommer til å gjøre det for høgt for meg, står allerde på tærnå og klare ikke å rygge mcen vis det er bare litt helling.
- MGR1
- Innlegg: 497
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
- Sted: Norge
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Jeg har kjørt fire lengre Europaturer med en Suzuki GSX400E og en Honda NV400. Ikke noe problem. Vanlig marsjhastighet på autobahnen ligger rundt 120 for de fleste kjøretøy, og det klarer små sykler fint også. Testet en Ninja 300 for et par år siden, og de går bra nok :-). Høyere turtall er heller ikke noe problem for moderne motorer.
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Kjøre kawasaki ninja 300 til frankrike?
Høyere styre er mest sannsynlig negativt for kjøring på Autobahn/ i høyere hastigheter. Man trenger å ligge mot vinden, ikke henge etter armene pga vindpresset. Z300 er jo en god sykkel, du bør fint kunne holde en marsjfart på 160 !
Sykkelen skal tåle full gass i dagesvis :)
Sykkelen skal tåle full gass i dagesvis :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.