Hvilken kjølevæske
Hvilken kjølevæske
Har akkurat startet med klargjøring av sykkelen for sesongen, og har tappet av kjølevæsken. Skal skifte denne da det står den skal skiftes ut hvert 3. år. Det står ingen ting i boken om hvilken type det skal være på den.
Så da kommer tusen kroners spørsmålet, hvilken sklal jeg velge?
Så da kommer tusen kroners spørsmålet, hvilken sklal jeg velge?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hvilken kjølevæske
Hvilken farge var den du tappet av? Ikke blande rød/orange/gul med blå/grønn. Var den blå den du tappet av, fortsett med det. Konsentrert vare blandes 50/50 med vann
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: Hvilken kjølevæske
Den som jeg tappet av var grønn
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hvilken kjølevæske
Da fortsetter du bare med grønn eller blå.
Den røde, gule eller oransje er spesialdesignet for lettmetall. Skule du byttet til denne burde du skylle systemet med vann først. Disse to typene skal ikke blandes. Men fortsett med grønn eller blå med god samvittighet, og bland med 50% vann.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Den røde, gule eller oransje er spesialdesignet for lettmetall. Skule du byttet til denne burde du skylle systemet med vann først. Disse to typene skal ikke blandes. Men fortsett med grønn eller blå med god samvittighet, og bland med 50% vann.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hvilken kjølevæske
Den blå/grønne er nok også spesialdesignet for lettmetall. For 40 år siden var de ofte ikke det.kjellv skrev:Da fortsetter du bare med grønn eller blå.
Den røde, gule eller oransje er spesialdesignet for lettmetall. Skule du byttet til denne burde du skylle systemet med vann først. Disse to typene skal ikke blandes. Men fortsett med grønn eller blå med god samvittighet, og bland med 50% vann.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken kjølevæske
Forskjellen på rød og blå/grønn er levetiden på væska. Opp til 5 år for den røde, og opp til 2-3år for den blå/grønne.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvilken kjølevæske
Synes også at det burde stått klarere hvilken farge som gjelder på kjølevæska, både på påfylling og i instruksjonsbøker.
En av viktigste forskjellene er at den røde er for aluminiumstopper. Blå kjølevæske tærer fortere på aluminiumstopper. Levetiden er jo også forskjellig, men hvem er det som skifter kjølevæske anne/tredjethvert år?
Det finnes ekstra dyre væsker som kan blandes med begge deler. Jeg fikk det til bilen min da verkstedet bare brukte den.
Hvis du blander vanlig blå og rød vil du få en reaksjon som gjør at kjølevæsken blir grøt/gjørme og ubrukelig. Har ikke gjort denne erfaringen selv, men kjenner de som har gjort det.
En av viktigste forskjellene er at den røde er for aluminiumstopper. Blå kjølevæske tærer fortere på aluminiumstopper. Levetiden er jo også forskjellig, men hvem er det som skifter kjølevæske anne/tredjethvert år?
Det finnes ekstra dyre væsker som kan blandes med begge deler. Jeg fikk det til bilen min da verkstedet bare brukte den.
Hvis du blander vanlig blå og rød vil du få en reaksjon som gjør at kjølevæsken blir grøt/gjørme og ubrukelig. Har ikke gjort denne erfaringen selv, men kjenner de som har gjort det.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvilken kjølevæske
Sjekk manualen til sykkelen og bruk det som er spesifisert.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvilken kjølevæske
Hvorfor har nye biler grønn kjølevæske da, når omtrent alle har aluminiumstopp ?Voksen skrev:Synes også at det burde stått klarere hvilken farge som gjelder på kjølevæska, både på påfylling og i instruksjonsbøker.
En av viktigste forskjellene er at den røde er for aluminiumstopper. Blå kjølevæske tærer fortere på aluminiumstopper. Levetiden er jo også forskjellig, men hvem er det som skifter kjølevæske anne/tredjethvert år?
Det finnes ekstra dyre væsker som kan blandes med begge deler. Jeg fikk det til bilen min da verkstedet bare brukte den.
Hvis du blander vanlig blå og rød vil du få en reaksjon som gjør at kjølevæsken blir grøt/gjørme og ubrukelig. Har ikke gjort denne erfaringen selv, men kjenner de som har gjort det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hvilken kjølevæske
Den blå du får kjøpt i dag, er for aluminiumstopper. Det var værre for 40-50 år siden, da fikk man kjøpt blå som ikke var beregnet for aluminiumstopper.Voksen skrev: En av viktigste forskjellene er at den røde er for aluminiumstopper. Blå kjølevæske tærer fortere på aluminiumstopper. Levetiden er jo også forskjellig, men hvem er det som skifter kjølevæske anne/tredjethvert år?
.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Hvilken kjølevæske
Grunnen til at det ikke står farge i instruksjonsboka er fordi forskjellige produsenter kan ha forskjellige standarder, ei grønn kjølevæske fra en produsent trenger ikke å ha samme egenskaper som grønn kjølevæske fra en annen produsent. Så derfor står det som oftest bare at du skal fylle ny kjølevæske, ikke hvilken farge. Skal du bytte kvart 2.år så kjøper du en vanlig kjølevæske, ikke en longlife. Enkelt og greit.
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Re: Hvilken kjølevæske
Da ble det innkjøpt frostvæske idag. Først ble annlegget skylt igjennom med noen liter varmt vann, før ny væske ble fylt på
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hvilken kjølevæske
Da antar jeg at skylling innebar å fylle kjølesystemet med vann, starte motoren og la den bli så varm at termostaten åpner og sirkulerer også i radiator, og tappe av alt vann til slutt?
Re: Hvilken kjølevæske
Nei så grundig hadde jeg ikke mulighet til ettersom motor ikke kan startes opp nå. Motor har stått uten radiator og diverse slager demontert noen dager og ut i fra mengden jeg har fått ut av væske stemmer nok den med hva systemet tar.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hvilken kjølevæske
Det går sikkert bra.
Det er gjerne i motoren man ikke får tømt skikkelig. Det ligger gjerne igjen litt kjølevæske i vannpumpen, slanger og kjølekanaler. Radiatoren tømmer seg gjerne helt, i hvert fall hvis det er tapping i bunnen av denne. Derfor bør en skikkelig skylling med start og varmkjøring gjøres hvis du skal bytte kjølevæsketype.
Det er gjerne i motoren man ikke får tømt skikkelig. Det ligger gjerne igjen litt kjølevæske i vannpumpen, slanger og kjølekanaler. Radiatoren tømmer seg gjerne helt, i hvert fall hvis det er tapping i bunnen av denne. Derfor bør en skikkelig skylling med start og varmkjøring gjøres hvis du skal bytte kjølevæsketype.