Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Til helga ser det ut til å bli opp i mot 10 varmegrader på Østlandet. MC Sesongen er i alle fall i gang da. Men jeg er skeptisk til å ta ut gliset mitt på veien med disse vanvittige mengdene veisalt som spres. Er det noen som har noen erfaring med når kommunen slutter å salte veiene?
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.
Livet er for kort til å bare prate om ting.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Vet ikke når veisaltingen opphører i Oslo, men fant en interessant sak om nettopp veisalting i hovedstaden.
Man kan mene hva man vil om politikk generelt og enkelte partier spesielt, men at det tidvis kommer fornuftige innspill får vi glede oss over, som dette fra Miljøpartiet De Grønne...:
https://www.mdg.no/nyheter/miljopartiet ... ng-i-oslo/
Man kan mene hva man vil om politikk generelt og enkelte partier spesielt, men at det tidvis kommer fornuftige innspill får vi glede oss over, som dette fra Miljøpartiet De Grønne...:
https://www.mdg.no/nyheter/miljopartiet ... ng-i-oslo/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Har noen oversikt over når de store veiene vaskes for salt og grus?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Men i typisk MDG-stil, det er ingen utdyping om hvilket miljøvennlig alternativ de vil brukeAJ skrev:Vet ikke når veisaltingen opphører i Oslo, men fant en interessant sak om nettopp veisalting i hovedstaden.
Man kan mene hva man vil om politikk generelt og enkelte partier spesielt, men at det tidvis kommer fornuftige innspill får vi glede oss over, som dette fra Miljøpartiet De Grønne...:
https://www.mdg.no/nyheter/miljopartiet ... ng-i-oslo/

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Sant nok... Men jeg vil tro det finnes alternativer. Her vi bor strøs veien med sand og fin grus. Kanskje ikke det aller beste alternativet, men bedre enn salt. Syns i hvertfall vi som bor her...kjellv skrev:Men i typisk MDG-stil, det er ingen utdyping om hvilket miljøvennlig alternativ de vil brukeAJ skrev:Vet ikke når veisaltingen opphører i Oslo, men fant en interessant sak om nettopp veisalting i hovedstaden.
Man kan mene hva man vil om politikk generelt og enkelte partier spesielt, men at det tidvis kommer fornuftige innspill får vi glede oss over, som dette fra Miljøpartiet De Grønne...:
https://www.mdg.no/nyheter/miljopartiet ... ng-i-oslo/

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Sand/grus fungerer bra på veier med lite trafikk. På de store ferdselsårene tar det dessverre bare få minutter før alt er borte.
Slik det er i dag er det dessverre ingen gode alternativer til salt.
Det måtte i så fall være at vi gikk tilbake til å kjøre "aktpågivende og varsomt" og etter føreforholdene. Det er det dessverre stadig færre som gjør. Samme fart sommer som vinter, og uansett føre. Går det galt så rapporterer media om at bilen han satt i kjørte av veien pga det glatte føret...
Slik det er i dag er det dessverre ingen gode alternativer til salt.
Det måtte i så fall være at vi gikk tilbake til å kjøre "aktpågivende og varsomt" og etter føreforholdene. Det er det dessverre stadig færre som gjør. Samme fart sommer som vinter, og uansett føre. Går det galt så rapporterer media om at bilen han satt i kjørte av veien pga det glatte føret...
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Er nok ett mindretall av veien som vaskes rene, de fleste sopes rene. Det skal nok sies at det brukes vann på en feiemaskin, men dette er mest for støydemping. Vanligvis ikke nok til å vaske bort saltet.Juicebox skrev:Har noen oversikt over når de store veiene vaskes for salt og grus?
Når det gjelder når veiene gjøres rene er det opp til oppdragsgiver å sette denne datoen. Jeg vil tro det er oppstart første arbeidsdag etter Påske mange steder
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Det er nok ikke helt rett at grus ikke fungerer på veier med mye trafikk. Veier som kun saltes med tørrsalt har dette problemet, etter en trailer er det meste av saltet blåst ut i veikanten / Grøften. Vi har forskjellige kategorier vinterveier i Norge. De store har som regel en som kalles Svart vei, det vil si den skal holdes svart og det må det en eller annen form av salt til for å få til. I dag brukes det mest saltløsning da dette er løsningen som er best betalt. Behøver ikke være den beste løsningen. Så har vi noe som blir kategorisert som hvit vei. Disse gruses. I tillegg skal det i dag på alle kontrakter være en fastsand spreder. Denne legger ut sand blandet med varmt vann. Blir mere å mere brukt der hvor det ikke saltes. Så har vi en tredje kategori vei og det er grå vei. Disse blir saltet så lenge som temperaturen tillater det, før det etter hvert blir gruset.kjellv skrev:Sand/grus fungerer bra på veier med lite trafikk. På de store ferdselsårene tar det dessverre bare få minutter før alt er borte.
Slik det er i dag er det dessverre ingen gode alternativer til salt.
Det måtte i så fall være at vi gikk tilbake til å kjøre "aktpågivende og varsomt" og etter føreforholdene. Det er det dessverre stadig færre som gjør. Samme fart sommer som vinter, og uansett føre. Går det galt så rapporterer media om at bilen han satt i kjørte av veien pga det glatte føret...
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
Jeg spurte statens vegvesen region øst om dette i fjor, for akkurat 1 år siden (3. mars)
Hvis det er tørt og/eller plussgrader salter de ikke med mindre lufttemperaturen og duggpunktstemperaturen kommer i nærheten av hverandre:

Hvis det er tørt og/eller plussgrader salter de ikke med mindre lufttemperaturen og duggpunktstemperaturen kommer i nærheten av hverandre:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... start=1170Hvis luft/vegtemperaturen blir i veldig nærheten av eller lik duggpunktstemperaturen felles fuktighet ut fra luften og ned på vegen. Hvis denne er kald da så blir det som regel glatt. Hvis det er tørr luft er dugg og lufttemperaturen som regel langt fra hverandre og det felles ikke ut
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Når på våren stopper de med veisalt i Oslo?
ADVARSEL - dette er ganske nerdete og antakelig off-topic for alle som ikke har interesse for å praktisere luftfart som hobby
For dem som skal ut å fly er lufttemeratur og duggfallstemperatur veldig viktig, fordi hvis forskjellen nærmer seg null blir det ising
Hvis du lurer på hva duggpunktstemperaturen er, så finner du dette på en såkalt METAR som utgis for norske flyplasser.
F.eks. er METAR for Rygge (ENRY) akkurat nå = 101050Z 19004KT 160V250 9999 SCT012 05/01 Q1028 NOSIG
Kilde: http://no.allmetsat.com/metar-taf/norge ... ?icao=ENRY
De interessante tallene er i 6. gruppe, og 05/01 betyr at det akkurat nå er 5 grader på Rygge, og duggfallstemeraturen er 1 grad. Altså ikke særlig fare for ising

For dem som skal ut å fly er lufttemeratur og duggfallstemperatur veldig viktig, fordi hvis forskjellen nærmer seg null blir det ising

Hvis du lurer på hva duggpunktstemperaturen er, så finner du dette på en såkalt METAR som utgis for norske flyplasser.
F.eks. er METAR for Rygge (ENRY) akkurat nå = 101050Z 19004KT 160V250 9999 SCT012 05/01 Q1028 NOSIG
Kilde: http://no.allmetsat.com/metar-taf/norge ... ?icao=ENRY
De interessante tallene er i 6. gruppe, og 05/01 betyr at det akkurat nå er 5 grader på Rygge, og duggfallstemeraturen er 1 grad. Altså ikke særlig fare for ising

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html