Når vi allerede er innom temaet. Hva kan være årsaken til at man ikke får tråkket i gang en kald motor? Har greid å trø igang sykkelen min en gang, og da var den allerede kjørt varm..
Har planer om å ta sykkelen inn etter hvert for å sjekke ventilene og bytte tennplugg, aner ikke når det var gjort sist.
4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
Mangel på choke, feil flottørhøyde, feil ventilklaringer, dårlig teknikk bl.a
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
Skifte av tennplugg er muligens det eneste som ble gjort med min sykkel nylig, som gjorde den lettere å starte.Marshal skrev:Når vi allerede er innom temaet. Hva kan være årsaken til at man ikke får tråkket i gang en kald motor? Har greid å trø igang sykkelen min en gang, og da var den allerede kjørt varm..
Har planer om å ta sykkelen inn etter hvert for å sjekke ventilene og bytte tennplugg, aner ikke når det var gjort sist.
Jeg leste på et forum at en hevdet at Husaberg FE650 kunne startes på samme måte som Honda XR,
som jeg antar kan benytte samme prosedyre som feks XL250R.
Fra et nummer av Cycle World fra omtrent 30 år tilbake fant jeg følgende prosesdyre, som har fungert
bra i mitt tilfelle, på kald motor (XL250R). Dette utføres, inntil start:
1) full choke. Ikke rør gassen. Kick. Om den ikke starter, gjenta inntil 2 ganger.
2) (3 forsøk som i 1) har altså ikke fungert.) Slå av choke. bortimot full gass. Kick. Gjenta eventuelt to
ganger. Om den da ikke har startet, gå til 1) igjen...
Startproblemer kan som flere har påpekt, ha mange årsaker. Uansett ser det ut til å være viktig å benytte
en fornuftig prosedyre for akkurat din sykkel.
Noen sitater omkring start av Honda 4-taktere, for å illustrere problemet (fra motorcyclesurvey.com).
Hvert enkelt sitat fra ulike personer:
"Massive pain in the butt to start until you learn the steps for your bike. Once you learn your bike, it's a one kicker.
When you are kick starting it, the big cylinder will occasionally kick back. That usually ends in some minor pain."
"It was very hard starting when hot, needed about 10 kicks. Replaced the stator, now starts reliably in 2-3 kicks. $140 from rickystator.com."
"Primary ignition coil in the stator burned, resulting in very difficult hot starting for a long time until I found the problem."
" Sometimes if you stall it in the bush and it's hot, you will have to wait 5 minutes or so to start it again, but that's it."
problemer med kickstarting av 4-taktere går igjen manges steder på nettet. Se feks "thumpertalk".
Lykke til.
Ser ut som det er Husaberg du har. Har den automatisk dekompresjon? På Honda er det en wire som
kontrollerer denne. Om den er feilstilt kan også det gi startproblemer, i tillegg til feks ikke optimalt justerte ventiler.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 68
- Registrert: 12 feb 2012, 14:04
- Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov
Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
Er kun snakk om teknikk finn TDC å kick som en mann å bruk ordentlige sko
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
Ja, jeg skifter ut gymsokkene med annet fottøy når jeg skal kickstarte 250'en.Hjallis skrev:Er kun snakk om teknikk finn TDC å kick som en mann å bruk ordentlige sko

Faktisk har jeg laget hull i sålen på mine relativt nye New Balance 410 joggesko, ved å trå kickstarteren gjennom denne.
Dermed ble jeg våt på høyre bakfot under et Oslo-besøk tidlig i måneden.
Det handler nok svært mye om teknikk, ja. Jeg har funnet ut at jeg på kald motor kan kutte ut choke. Kanskje skyldes det delvis at det
sjelden er under 20 grader C der jeg befinner meg. Jeg gir 0 gass, trykker kickstarteren sakte ned en gang eller to, før jeg drar til bortimot det jeg kan. Da fyrer den ofte på 1. kick.
TDC har jeg liten peiling på..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
XL250R'en ble vesentlig lettere å kickstarte etter tennpluggskifte, så det kan være verdt et forsøk. Om det er FE650 du har, ser det ut til å være diskusjon om kickstart-problemer for disse, her:Marshal skrev:Når vi allerede er innom temaet. Hva kan være årsaken til at man ikke får tråkket i gang en kald motor? Har greid å trø igang sykkelen min en gang, og da var den allerede kjørt varm..
Har planer om å ta sykkelen inn etter hvert for å sjekke ventilene og bytte tennplugg, aner ikke når det var gjort sist.
http://husaberg.org/mechanical/16322-fe ... start.html
Det virker for meg som at mange 4-taktere er svært lunefulle med tanke på kickstart, og må ha sine "egne" startmetoder for at livet ikke skal bli for surt på dette punktet..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
Hei. Med forbedret teknikk og utgangspunkt i startprosedyre jeg fant i et gammel Cycle World på nett har jeg nå ikke lengre nevneverdige problemer med å starte sykkelen. Skifte av tennplugg hjalp også.SverreOlsen skrev:Hadde en XL 250 L 89 modell, der var dekomprisjonen fjernet og startett lett hver eneste gang (kun waieren opp til den pinnen på toppen) startet alltid like lett varm som kald, ved kald hadde eg full choke, snudde gassen en gang, tråkk. Den hadde stått i 8 år når eg fikk den og startett etter rensing av gasserene og tennpluggbytte.
Men, jeg synes det er litt mer støy fra motoren, og lurer på om den kanskje hadde hatt godt av ventiljustering. Jeg har kjørt rundt 1100 miles, eller 1750 km siden jeg kjøpte den. Tror den hadde hatt ventiljustering rett etter at jeg kjøpte den, siden forhandleren hadde skiftet rocker arms / vipparmer.
Kort tid etter kjøp hadde jeg problemer med å rullstarte i 3. gear, pga høy kompresjon. Dette går nå vesentlig lettere, og jeg mistenker at ujusterte ventiler gjør at den ikke "puster" optimalt. Kickstarteren slår også tilbake noen ganger, noe som også er ubehagelig.
Jeg har ikke justert ventiler før. Er dette noe man burde la et verksted gjøre, eller ? Har skiftet kjede / drev og olje / filter selv, på noen av mine MC.
Fant divere youtube videoer, og hørte på disse med øreplugger. Synes det virker å være en god del mekanisk støy på disse motorene;
https://www.youtube.com/watch?v=R9j7MVe8tdY
https://www.youtube.com/watch?v=kyV2n9lvppY
https://www.youtube.com/watch?v=BTlsF5dSkrw
https://www.youtube.com/watch?v=-909hW41A5s
https://www.youtube.com/watch?v=PGqbbDckO8w
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
Tipsene har du allerede fått...
Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)
Nei, la et verksted ta ventilene..mon trenger det hver 50t..