Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

Legg inn av Salaren »

Fristelsen ble for stor og jeg dro hjem med en Kawasaki LTD Twin 750 som bildet under viser. Dette var en sykkel som jeg suglet veldig på i det tidlige 80 tall men som bare ble en uoppnåelig drøm den gang de var nye. Men som snart 50 år gammel mann kan jeg endelig klappe meg på maven vel vitende om at jeg endelig har en slik "drøm" i garasjen. Og gud bedre hvor fint paraleltwinmotoren putrer, det er jo en nytelse rent i seg selv bare å høre på. Etter noe skruing, fiksing og enkle modifiseringer så er sykker'n snart klar for en tur til BT med godt håp om å få den godkjent. Alt er orginalt men så var det det med pottene da. Pottene har såvel orginalt stempel men noe er blitt gjort i enden der hvor lydpotteinsatsen munner ut. Ja, det ser ut til å ha vært sveiset rundt hele greia en eller annen gang etter at sykkelen var ny og sveisen ser jo ikke voldsom fin ut heller men tenkte uansett å jevne sveisen ut ved å slipe den ned og så spaylakkere endestussene med varmebestandig matt eksosspray. Men det er og 3 små hull rundt hovedutløpet. Her ser jeg på andre syklers megafonpotter at det står poppnagler i men kan ikke se at det vil ha noen funksjon med poppnagler i mitt tilfelle. Innsatsene er jo som nevnt sveist.
Jeg har lett etter bilder på nett av orginale Kawasakipotters utgang men finner ikke bilder som viser om det faktisk er riktig det som vises på bildet under.
Er det noen her inne på forumet som kanskje vet om dette er orginalt eller om det mangler noe her..? Nevner for ordens skyld at lydpottene ellers er helt inntakte og insatsene derfor fungerer helt flott. Kan aldri tenke meg at støy vil være noe som BT vil være vanskelige på.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

Legg inn av EasyRider »

Det ser ut til å kunne være original stempel på den potta.
Men den sveisen du ser i enden der kan umulig være original.

Her er tror jeg "lyd dempingen" inni potta er fjernet. Den blir holdt på plass av de 3 naglene som skulle ha sittet der.

Hvis lyden ikke er veldig høy eller hul og du pusser ned sveisen og gjør det pent så kan den gå igjennom.

Men de ber deg garantert å starte motoren for å høre lyden.
Jeg har vist 2 sykler med original potter med tydelig merking. Men har fått beskjed om å startet motoren og små ruset den, så de kan høre på lyden. Jeg tror nok de har vært borti potter som har vært "originale" men er modifisert. Og er vel det dem prøver å finne ut av.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

Legg inn av Salaren »

EasyRider skrev:Det ser ut til å kunne være original stempel på den potta.
Men den sveisen du ser i enden der kan umulig være original.

Her er tror jeg "lyd dempingen" inni potta er fjernet. Den blir holdt på plass av de 3 naglene som skulle ha sittet der.

Hvis lyden ikke er veldig høy eller hul og du pusser ned sveisen og gjør det pent så kan den gå igjennom.

Men de ber deg garantert å starte motoren for å høre lyden.
Jeg har vist 2 sykler med original potter med tydelig merking. Men har fått beskjed om å startet motoren og små ruset den, så de kan høre på lyden. Jeg tror nok de har vært borti potter som har vært "originale" men er modifisert. Og er vel det dem prøver å finne ut av.
Hei og takk for svar
Joda, det burde ikke være tvil om at pottene er orginale og jeg er enig i det du nevner med at inmaten inkl. det opprinnelig runde endedekslet kan ha vært holdt på plass med nagler. Ivertfall er det sånn utført på mine Kawasaki Z400 Twins som har tilsvarende potter. Men jeg er i tvil om patenten er anderledes når det kommer til 750Twin og om de 3 hullene rett og slett er ment å være åpne. Nevner at innmaten er på plass når jeg lyser inni der og støymessig kan det heller ikke være tvil om at innmaten er intakt.
Men et annet spørsmål er jo hvordan innmaten opprinnelig ble holdt på plass hvis nå de 3 hullene ikke er ment for fastnagling til ytterpotten. På mine potter er jo greiene sveiset fast men orginalt var det vel neppe sånn.
Det er derfor jeg håper å treffe noen her på forumet som kanskje kan eie en slik 750 Twin eller noe nært beslektet som har megaphonepotter og som kanskje har muligheten til å skjenke meg et bilde av endestussene.
Eller er det andre som kan vite noe mer mon tro ?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

Legg inn av Jompa »

Hae du importert sykkelen?
Hvis iike, trenger du ikke å vise sykkelen ved eierskifte:-)
På gamle sykler er BT mest opptatt av støyen, ikke om anlegget er origanalt eller ikke, og det er stygrensen som gjalldt da sykkelen var ny som måles.
Og den er endel høyere enn maksgrensen på nye sykler.
Men gjør som du skriver, slip den grusomme sveisen ned så pent du bare kan.
Og sett popnagler i hullene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

Legg inn av Salaren »

Jompa skrev:Hae du importert sykkelen?
Hvis iike, trenger du ikke å vise sykkelen ved eierskifte:-)
På gamle sykler er BT mest opptatt av støyen, ikke om anlegget er origanalt eller ikke, og det er stygrensen som gjalldt da sykkelen var ny som måles.
Og den er endel høyere enn maksgrensen på nye sykler.
Men gjør som du skriver, slip den grusomme sveisen ned så pent du bare kan.
Og sett popnagler i hullene.
Hei, ja den er importert fra søta bror så den må til BT for en sjekk. Har vært hos BT tidligere med annen veteransykkel og har godt inntrykk av BT der hvor jeg foreviste MC i fjor. Faktisk kom jeg da til å spørre om dette med potter og diverse og så lenge det som er gjort er å anse som en reperasjon og ser skikkeligt ut så går det som regel greit sa han som godkjente sykkern da . Og han tok sykkelen en liten runde rundt trafikstasjonen for å se om alt var OK. Helt greit for meg og såpass må det minst være, det handler jo tross alt om sikkerhet og jeg akter ikke å lure noen, heller ikke med støy :-)

Nok om det, da blir det sliping og poppnagling. Får bare håpe ikke godlyden forsvinner helt. De derre Kawatwinmotorene er som musikk i mine ører, de må nesten få låte litt.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

Legg inn av Jompa »

Popnagler er jo veldig lette å fjerne etterpå, da
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

Legg inn av Salaren »

Jompa skrev:Popnagler er jo veldig lette å fjerne etterpå, da
Hei, ja de er jo bare å borre ut. Men jeg fant endelig ut hvordan endestussene på 750 Twin skal være takket være hjelpsomme entusiaster i Tyskland. Så skal jeg få dette til å bli seende orginalt ut så må jeg slipe bort sveisen og muligens skrelle av de runde endekoppene for deretter å sveise på nye runde endekopper til lydemperinnsatsen og så poppe fast. Men så er jo spørsmålet om det er noe innafor å poppe fast i da..?
Kanskje jeg likegodt kan la greiene være der det er, slipe bort så mye som mulig av den stygge sveisen og så bare legge på nye prefabrikerte runde endelokk og poppe fast i det som allerede er der. Men så var det det med å få til den rørstussen som så vidt stikker ut av endelokkene da..?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki LTD Twin 750_Eksospotte

Legg inn av Jompa »

Jepp, gjør som du tenker.
Gamle eksospotter er det ikke vits å legge for mye arbeid i.
Selv om de ser hele og blanke ut, er de sansynligvis ganske råtne av rust innvendig.
Det er omtrent bare krommen som holder dem i hop.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar