Nytt medlem.. Meg!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Bjerknez skrev:Slett kke den styggeste cruiseren jeg har sett dette :thumleft
Er vel ikke spesielt fan av HD selv, men akkurat denne var litt tøff.

Hva slags motor sitter i denne?
Syns den er akkurat passe stor selv og (ikke noen fan av slike overdådige saker, typ honda goldwing og lignende)
Motoren var en 1200, men ikke spør meg om hester.. Det har jeg ikke funnet noen steder.. De oppgir kun nm som jeg har funnet så langt (og jeg glemte jo selvsagt å spørre på HD butikken.. )

Men det er bare å gå inn på HD sine hjemmesider og sjekke, finner sikkert noe der.. :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av Bjerknez »

Tipper den har rundt 60-70HKer. Vertfall så oppgis det 96NM.

Er nok mer enn bra nok det. Cruiserne jeg hadde var en Yamaha XVS 1300 med 110NM og 80HK'er. River ikke akkurat skinnet av pølsa, men den gikk godt. Sterk som en isbjørn :thumleft

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av freddy123 »

Forty eight er råtøffe jeg kjører jo en sykkel som er rimelig lik nemlig en iron 883, men dette blir lillebror mht til motor da :)

Jeg kan gå god for at dette er gode sykkler og etter 24k kjørte km så er det lite å klage på annet en at jeg nå de siste km kunne ønsket noe mere hk fra motoren :)

Også er det ordentlig lyd i sykkel som er herlig når man gir på litt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Bjerknez skrev:Tipper den har rundt 60-70HKer. Vertfall så oppgis det 96NM.

Er nok mer enn bra nok det. Cruiserne jeg hadde var en Yamaha XVS 1300 med 110NM og 80HK'er. River ikke akkurat skinnet av pølsa, men den gikk godt. Sterk som en isbjørn :thumleft
Vel, vil no tro det er lite skinn igjen på pølsa.. Men du setter den ikke i vrangstrupen akkurat! hehe..
Men sitter igjen med inntrykket av at FE´n var en meget alsidig sykkel.. Grei i byen, kunne filtre med den (pga den fysiske størrelsen) og helt super på landeveien.. Motorvei er nok ikke den sterkeste siden til sykkelen, men man overlever kortere turer!
freddy123 skrev:Forty eight er råtøffe jeg kjører jo en sykkel som er rimelig lik nemlig en iron 883, men dette blir lillebror mht til motor da :)

Jeg kan gå god for at dette er gode sykkler og etter 24k kjørte km så er det lite å klage på annet en at jeg nå de siste km kunne ønsket noe mere hk fra motoren :)

Også er det ordentlig lyd i sykkel som er herlig når man gir på litt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hadde sikkert muligheten til å prøve 883´n og.. Det var en av mulighetene.. Men siden jeg bare kunne velge en, så gikk jeg for FE´n.. Av min ene time på sykkelen, så var det et par småting jeg kunne sagt noe smått om.. Men det er småsaker, som man venner seg til! Så det er vel mest personlige punkter slik sett..

Lyden var ikke til å klage på nei.. Især ikke med den eksosen som sto på.. Helt rått lydbilde! Ikke bare når man ga på, men de små puffa om kom etter man slapp gassen og! hehe..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av Zadnez »

jeg har hatt en sportster Nightster 1200. Kjempeartig sykkel. Spør du meg så er den mye morsommere enn de store Harleyene (har også hatt en HD FatBob på 1700 ccm). i tillegg kan du endre utseednet på sykkelen nesten som du vil. fantasitiske utstyrspakker til HDene.

Selv hadde jeg ingen problem med å cruise i 120 på motorveien, så det er nok bare en tilvenningssak.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Zadnez skrev:jeg har hatt en sportster Nightster 1200. Kjempeartig sykkel. Spør du meg så er den mye morsommere enn de store Harleyene (har også hatt en HD FatBob på 1700 ccm). i tillegg kan du endre utseednet på sykkelen nesten som du vil. fantasitiske utstyrspakker til HDene.

Selv hadde jeg ingen problem med å cruise i 120 på motorveien, så det er nok bare en tilvenningssak.
Tror nok og jeg ville trivdes bedre på de litt mindre syklene, slik som den jeg kjørte, fremfor større sykler som Dyna og slik..
Bilde

Men jeg ville gjerne ha prøvd flere typer uansett, bare for å se hva som passer meg best.. :)

Og ja, er nok en tilvenning å finne formen på motorveien.. Så det skulle nok ha gått fint.. Men min personlige mening så langt, var at den jeg prøvde, trivdes beste i de hastigheter jeg nevnte, 60-90 km/h.. Der var den myk som melangè :lol hehe..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Litt ironisk, men, i dag har jeg kjørt ennå en ny sykkel.. Vel, egentlig gammel sykkel men.. hehe!
Min stefar byttet bort sin 300 symaskin (scooteren) med en 1982 modell Honda Goldwing.. Så nå har jeg fått prøve noe i nærheten av en slik jeg har lagt bilde på rett over her.. :roll

Siden min stefar ikke har lappen, og sykkelen var i overkant stor for hengeren, så fikk jeg gleden av å kjøre den hjem fra Tvedestrand.. :)

Det var en ny opplevelse, men en behagelig en.. Litt ubekvem sittestilling, da jeg ikke fant god plassering til beina, og den trenger ny olje til giret (tydelig brukt syntetisk, og slikt liker den ikke ble det fortalt, og det merket jeg og.. ) Så her må mineral på (evt. halv synt.. Hva mener dere som kan dette??)

Girvelgeren på denne er og av typen man trykker med hælen for å gire opp.. Det gikk fint hele veien hjem, frem til nest siste lyskryss, da begynte jeg å fomle etter å legge tåen under velgeren igjen.. hehe!

Kjenner jeg min stefar rett, er det vel ikke fritt for at man får seg flere turer med denne til våren.. :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Shait.. I dag har jeg hatt en virkelig nesten ulykke! (ikke at andre ikke har hvert virkelige, men denne var den som har vært nærmest en velt)

Kom forbi en lang kø ved ett rødt lys.. Når jeg kommer til nest siste bil (eller fremste om man vil), så blir det grønt.. Siden jeg har større fremdrift en de som står stille, velger jeg å fortsette forbi..

Dette selv om jeg kommer da mellom den fremste bilen og en trafikkøy..

Men den fremste bilen sto lang til høyre, så jeg regnet med han hadde sett meg og plassert seg slik.. Der tok jeg feil (enten hadde han ikke sett meg, eller så hadde han sett meg og ville lære meg en lekse)..

For akkurat i det jeg kommer bak denne bilen, vrenger han over, og mer eller mindre blokkere meg..Dette helt uten grunn, da det ikke er noen avkjøring eller behov for å legge seg over på venstre side av fila.. Stive bremser er fint å ha, men når man da har vått løv under hjulene, og kommer inn på den hvite stripen pga at man svinger unna denne karen!! Da er ikke stive hjul gøy! Mistet ikke balansen, da jeg 1: ikke kjørte så fort og 2: slapp bremsene med en gang..

Ble liggende og subbe fortauskanten med dekket til jeg kom forbi denne kassebil jævelen, kom meg ut på veien igjen og snudde meg meg fingeren langt opp i luften.. Slo meg ett par ganger på hodet og for å virkelig indikere hvor idiot jeg mente denne karen var..

For all del, jeg skal ikke gi denne karen ene og alene skylden, jeg og vet at når man filtrer, så gjør man dette på egen risk, selv om det er lov! Så jeg og kunne ha holdt tilbake fremfor å kjøre forbi.. Men når de faktisk står stille selv etter det er grønt, og jeg allerede ruller, da fortsetter jeg om det er forsvarlig.. Sykkelen min bråker og såpass at enhver idiot burde høre den (skarp og høy lyd i den) når jeg er rett på utsiden av bilen..

Kan trygt si jeg var litt forbannet og små skjelven i 5 min etterpå der.. Irriterer meg nesten mest at jeg ikke hadde kamera med meg akkurat da! Siden jeg har hoved pcn på verksted, så gidder jeg ikke filme for mye nå! :doh

Må si jeg hadde litt lyst til å kjøre full mental road rage modus på fyren, men fant ut det hadde nok ikke gjort saken noe bedre!! Pluss, jeg vet og at eneste grunn til at man har lyst til slikt, er at man pumper full adrenalin dose gjennom kroppen.. hehe! Jeg hadde nok hatt retten på min side i å gjøre det, men det passer seg bare ikke alltid! (hadde jeg derimot gått i bakken, så hadde han nok fått høre det!! hehe)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Lite spørsmål..
Mulig det er noe som har gått meg hus forbi her over de siste månedene, men fikk regningen fra vårt alles så kjære tollvesen..
Den var på 1920,- for ett år med tillatelse til å bruke min sykkel på norske dødsveier..

Jeg har ikke fått med meg at denne skulle gå opp.. Når, hvor og hvorfor skjedde dette?? Er det kun MC eller gjelder det alle motoriserte kjøretøyer man må betale for å eie og bruke?

Nå er ikke dette store økningen, men siden staten har bestemt at mars skal være nasjonal faste måned, så kjennes de kronene ekstra for en nav ansatt som meg.. (glad jeg ikke har bil og, da hadde jeg vel levd på gata nå.. hehe)
Syns det er idiotisk at alle slike dyre regninger skal komme samme måned.. Og når den er økt i tillegg er det jo ikke noe bedre mener jeg..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av AJ »

Årsavgiften øker hvert år. Like sikkert som amen i kirka... :sk? .
For MC var den på 1835,- i 2014, hva den var i fjor husker jeg ikke.
Og i år er den altså kommet opp 1920,- ...
Man kan mene mye om denne avgiften, men å tro at den noengang forsvinner er å tro på julenissen... :santa: :knegg

Årsagiften ble redusert og var halvparten av bilavgiften for noen år siden, men sånn er det dessverre ikke lenger...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Den var vel på 1840 eller noe slikt tror jeg i fjor.. Så det at den fikk en slik hopp i prisen syns jeg var litt ille.. Jeg stemte jo på de som nå har gjort dette.. Liker ikke!
Må ta en snakk med solvik-olsen tror jeg..

Du kan sikkert svare på dette og men, hvorfor øker forsikringen og? Ikke har jeg skader, sykkelen er blitt eldre.. I teorien burde jo forsikringen enten holdt seg på stede hvil, eller synke pr år.. Grei jeg ikke lever etter statlig og forsikret logikk men dog..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:Årsavgiften øker hvert år. Like sikkert som amen i kirka... :sk? .
For MC var den på 1835,- i 2014, hva den var i fjor husker jeg ikke.
Og i år er den altså kommet opp 1920,- ...
Man kan mene mye om denne avgiften, men å tro at den noengang forsvinner er å tro på julenissen... :santa: :knegg

Årsagiften ble redusert og var halvparten av bilavgiften for noen år siden, men sånn er det dessverre ikke lenger...
Årsavgiften er vel halvparten av gjennomsnittlig bilavgift, men vi må vel trekke fra personskadeavgiften først :scratch
Mer om utregningen hos NMCU: http://nmcu.org/motorsykkelavgiftene-ker-noe
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Nå skal jeg stille 2 spørsmål, som sikkert kommer til å virke dumme og for mange av dere, så kommer de nok til å være dumme.. Men siden jeg ikke har gjort dette før, må det spørres..

Olje..
Må bytte olje på saken (slapp det fra i fjor, da den var så godt som ny da)..
Hva bør jeg bruke? Noen pointers?

Filter..
Tittet litt på saken i dag.. Og fant ut at jeg aner ikke hvor filteret er på sykkelen (har ikke noen bok å lese meg opp på heller.. hehe)
Hvor finner jeg dette?? Og er det vanskelig å bytte?
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av AJ »

Motul, Castrol, Valvoline... og andre merker, whatever,egentlig... bare det er motorolje for MC. Dvs. olje som er tilpasset våtclutch, som smøres av motoroljen uten at clutchegenskapene forringes.
Det er kun ytterst får MC'er med tørrclutch, like den i bil bil, som uproblematisk kan kjøres med vanlig bilmotorolje.

Viskositeten bør være minimum 10 W40. Sjekk sykkelens instruksjonsbok.

Oljefilter...
Sjekk om sykkelen har patronfilter (lik de som bilerhar...) eller om det er et papirfilter som er plassert innvendig i motoren bak et deksel i motorblokka.

På de syklene jeg har hatt hadde Yamaha TDMN 900 innvendig papiroljefilter, mens Triumph Tiger 1050'en hadde utvendig patronfilter. Samme med Moto Guzzi Stelvio.
KTM'en har derimot innvendig papirfilter.
Begge løsninger like greie, er min erfaring, selv om det var litt vel omstendelig med mange skruer å løsne på TDM'en...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av kjellv »

The Cowboy skrev:Nå skal jeg stille 2 spørsmål, som sikkert kommer til å virke dumme og for mange av dere, så kommer de nok til å være dumme.. Men siden jeg ikke har gjort dette før, må det spørres..

Olje..
Må bytte olje på saken (slapp det fra i fjor, da den var så godt som ny da)..
Hva bør jeg bruke? Noen pointers?

Filter..
Tittet litt på saken i dag.. Og fant ut at jeg aner ikke hvor filteret er på sykkelen (har ikke noen bok å lese meg opp på heller.. hehe)
Hvor finner jeg dette?? Og er det vanskelig å bytte?
Hei.
Bruk 10W-40 syntetisk MC-olje av et kjent og godt merke. Disse er litt dyrere enn de billigste oljene du finner, men de inneholder en del viktige additiver som billigoljene gjerne ikke koster på seg.
Motoroljefilteret finner du lavt nede foran motoren. Det er av"spin-on" typen og sitter filter vendt forover utenpå motoren, nede i underkåpa.
Vanskelig og vanskelig.... Det avhenger av hvor mye du har skrudd før.
Men en motorsykkel er litt sårbar, og man bør være litt forsiktig. Det er fort gjort å dra over noen gjenger om man ikke vet hva man holder på med, eller ødelegge dyre kåpedeler. Gjør noen søk på youtube først i hvert fall. Det ligger mange "how to do" filmer der.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

kjellv skrev: Hei.
Bruk 10W-40 syntetisk MC-olje av et kjent og godt merke. Disse er litt dyrere enn de billigste oljene du finner, men de inneholder en del viktige additiver som billigoljene gjerne ikke koster på seg.
Motoroljefilteret finner du lavt nede foran motoren. Det er av"spin-on" typen og sitter filter vendt forover utenpå motoren, nede i underkåpa.
Vanskelig og vanskelig.... Det avhenger av hvor mye du har skrudd før.
Men en motorsykkel er litt sårbar, og man bør være litt forsiktig. Det er fort gjort å dra over noen gjenger om man ikke vet hva man holder på med, eller ødelegge dyre kåpedeler. Gjør noen søk på youtube først i hvert fall. Det ligger mange "how to do" filmer der.
Av hva jeg har funnet ut på "the dark side" (snakker om annet forum her.. hehe) så er vist syntetisk ikke veien å gå for min del (alderen på sykkelen osv)
Filteret ar tydeligen ett slikt papirfilter, og ikke vanlig filter som nyere sykler har (slike som ligner på bilfilter), så jeg må sjekke i morgen når jeg skrur av hva og hvordan dette er, og om noen i området har slik..

Sist, kåpa er nok gåen alt.. Var sprukket og knekt når jeg tok den av, så den forblir av.. Fantaserer litt om å bygge om til en nakensykkel uansett, så dette er bare starten, om jeg ikke kjøper ny sykkel da.. hehe

Takker for svar fra både deg og AJ..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av kjellv »

Kan du se under salen eller om du finner typekoden, det er 4 siffer som pleier å være skrevet der. Finner du ikke det, så kan det også være de 4 første i serienummeret. Har jeg det så kan jeg med stor sikkerhet finne riktig delekatalog, hvis ikke det er byttet motor på denne.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av haakeik »

Hei
Du finner brukermanual til sykkelen din her: http://mybikemanuals.com/yamaha/yamaha- ... s-manuals/
Der står det meste du trenger å vite om vedlikehold på sykkelen din.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av E-strom »

I følge Wemoto.co.uk kan de se ut som du har "innvendig" filter på din:
http://www.wemoto.co.uk/bikes/yamaha/fzr_600/89/
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Har nå fått alt jeg trenger, utenom filteret.. Det kommer enten til lørdag, eller til neste uke..

MEN.. Har ett lite follow up spørsmål..
Har nå fått skrudd av pluggen, og tømt olja.. Men.. Viktig men..

Man får jo ikke ut alt.. Må jo starte motoren for å få ut alt sammen, og da kommer det i store mon.. Litt for store mon..
Så det prøver jeg ikke uten noen innredning av noe slag flere ganger.. hehe!
Ble svart på gulvet gitt :redface

Noen som har et tips eller en tanke her??
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror det er vanlig å la motoren gå varm før man tapper olja, da er den mer tyntflytende. Men jeg tror så absolutt ikke man skal starte motoren mens man tapper. Det høres jævlig skummelt ut.....

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av biker7 »

Er nok helt vanlig på de fleste sykler det, at man ikke får ut all olje ved tapping. Bilr som regel igjen flere deciliter rundt om kring i motoren. Vanlig er da å bare fylle på tilsvarende mengde cirka, eller det som står oppgitt i brukermanual. Der står det oljemengde ved oljeskift med og uten filter, og i en del tilfeller står det i tillegg total oljemengde. Veldig dumt å ikke få skiftet ut absolutt all olja, men dette er nok måten de aller fleste gjør det på, inkludert meg.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Bjerknez skrev:Jeg tror det er vanlig å la motoren gå varm før man tapper olja, da er den mer tyntflytende. Men jeg tror så absolutt ikke man skal starte motoren mens man tapper. Det høres jævlig skummelt ut.....
Hehe.. Startet den ikke, bare kinnet for å se om det kunne hjelpe på litt.. Er jo greit å prøve når det nå er slik at den dumme pluggen er langt opp på siden av motoren :sk?

Men motoren lot jeg gå lenge og vel før jeg begynte prosessen med å tappe.. Så olja var både god og varm og svært flytende..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av biker7 »

Ikke tappepluggen din som er langt opp på siden av motoren håper jeg.. ? For du har vel en BUNN-plugg/tappeplugg.. :-k :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

biker7 skrev:Ikke tappepluggen din som er langt opp på siden av motoren håper jeg.. ? For du har vel en BUNN-plugg/tappeplugg.. :-k :D
Av det jeg har skjønt på tegninger og forklaringer, og en video, så er pluggen brukelig høyt plassert jo.. Men resten skal angivelig gå ut vet demontering av filter.. Vel, mesteparten i det minste..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Svar