Jeg ble overrasket over hvor teknisk vanskelig det er å kjøre; kontrastyring, sakte fart teknik, og masse mer.
Men etter en god del runder var det på tide å prøve seg på oppkjøring. Da var det over sommerferien, og neste utfordring var å på oppkjøringsplass for ferdighetstest. Jeg bor i Oslo, og det nærmeste jeg fant var en time ved Havslund utenfor Sarpsborg. Med sykkel på henger bar det av gårde. Jeg følte meg langt fra trygg på dette, men heldigvis var det romsligere baner på ferdighetsprøven enn jeg hadde øvd på, så jeg besto uten feil. En herlig følelse, mentalt var jeg forberedt på å stryke. Oppkjøringstime far greit å få på Billingstad i Bærum. Her følte jeg meg tryggere, siden jeg er vant til å lese trafikkeen etter bilkjøring.
Besto prøven 26.august. Jippi! Fantastisk god følelse å ha gjennomført planen om mc lappen. Sykkel hadde jeg allerede kjøpt. Siden jeg ikke hadde noe peiling, og heller ikke mulighet for å prøvekjøre noe særlig uten lappen, så kjøpte jeg omtrent i blinde. Mine kriterier var en lett sykkel hvor jeg sitter ganske oppreist, og helst litt krefter som kan benyttes når jeg lærer å kjøre. Etter relativt lite leting kjøpte jeg en Honda CB600FA 2009 modell.
Så den sto klar i garasjen når jeg kom hjem med lappen i lomma. Ut på en liten tur, og etter en halvtime kom styrtregnet. Mmm var ikke helt tett denne kjøredressen, så det ble en kort første tur.
Det ble mange småturer på ettermiddagene, og en litt lengre tur til Lillehammer via Solihøgda-Jevnaker- Dokka-Lillhammer. Og en Sverige tur via Askim-Halden. Fine turer i sol, om ikke så varmt.
Det har stort sett gått greit, med unntak av en nesten stillestående velt. Skulle gjennom en rundkjøring, da en motgående bil plutselig vrengte rundt for å kjøre samme retning han kom fra. Jeg hadde så vidt kommet i gang og klemte inn forbremsen for rask stopp. Det stoppet! Og sykkelen gikk rett ned på fordemperne for å ”sprette” opp igjen. Uforberedt som jeg var mistet klarte jeg ikke å ta i mot, og velte rette ned. Knakke bremshåndtaket, men ellers ingen skader. Hadde jeg brukt bakbremsen hadde dette vært helt uproblematisk.
Ellers har det vært veldig positv erfaring, så det blir en lang vinter. Nå ser jeg på kjøring på youtube, og gleder meg til mer kjøring til våren!
Bildet er fra før kjøpet. Det ble en prøvetur i gangfart 30-40 meter! En god følelse kom med en gang, så var det bare å slå til!
Lagt inn 2.juli 16:
Erfaring første halvdel 2016.
Jeg liker å lese om erfaringer fra andre, spesielt ferske mc førere hvor jeg kjenner igjen egene erfaringer. Så det er ikke mer enn riktig å komme med noe selv.
MC året startet på mc messe i Gøteborg, som jeg var på sammen med sønnen min (23). Artig å se og prøvesitte sykler. Selv om det bare ble ca 1000 km kjøring i høst, så er tankene på annen sykkel i gang. Noe med mer kraft i lavere turtall. Trives godt med sittestillingen på Horneten, så det ble prøvesitting av Honda CB1000R, ble overrasket av det bredes styret. Så BMW S1000R, her satt jeg veldig godt, litt hardt sete. Best satt jeg på Yamaha MT10, der var jeg hjemme. For se om det blir noen prøvekjøringer utover året. Men det blir å drømme en stund, og la fornuften holde overtaket så lenge som mulig.
Det skrives mye om utseende, men i forhold til en bil så er det lite å ”jobbe” med på utseende, foruten hjul, motor og ramme gjenstår den noen plastdeksler som kan være forskjellig. For type sykkel som passer meg, ser de forskjellige merkene veldig like ut. Jeg klarer ikke å skille merkene når jeg møter dem på veien.
Det har blitt mange småturer på kveldstid, det har blitt ca. 3000 km småturer til nå.
Jeg har noen ganger brukt mc om morgenen inn til Oslo. Det misstrives jeg med, og er kun gjort av praktiske hensyn. Masse stresse folk som kjemper seg frem. Og da er det ikke alltid at reglene følges. Fint om ligge kollektivfeltet, men en må være i 100% beredskapsmodus. Fint med samspill i traffikken, men det betyr ikke at man må bråbremse for folk som kommer inn på veien. F.eks. ved Høvik, det er ikke akselerasjonsfelt her, men vikeplikt!
Det har blitt mc kurs holdt av mc senior på Gardermoen raceway. En utfordring å komme dit i tide uten å være for mye borte fra jobb. Det ble en del kjøring i kø. Kun når bilene nesten står stille, kanskje opp til 10-15 km / time, drister jeg meg til å kjøre i mellom. Bruker fullt lys og kjører bare litt fortere enn bilene. Alikevel en ubehaglig opplevelse. Vel frremme så kom det frem at det var avlyst, noe som var publistert på FB kvelden før. På igjen påfølgene torsdag, og denne gangen ble det gjennomført. Ser det er en annen som har kommentert det på forumet. For meg var ikke det viktigste selve øvelsene, men påminnelsen om å tenke sikkerhet, og trene på saker og ting hver gang jeg er ute kjører. I så måte veldig bra på minnelse. Neste trinn på Rudskogen har jeg ikke fått gjennomført ennå, kommet noe i veieen hver uke over lengre tid. Men det skal tas, og jeg gleder meg til banekjøring!
Selve kjøringen går bedre, jeg er veldig bevisst hele tiden på hvordan jeg kjører rent teknisk, forankring, kroppsstilling, avslappet i armene osv. Sagte men sikkert (?) så er jeg blitt tryggere, men fortsatt mye å gå på! Generelt kjører jeg sakte, med et og annet pådrag ut av svinger om det er god sikt blir det.
Horneten er egentlig veldig passende, sitter godt, svinger som jeg vil (her har jeg veldig lite sammenligningsgrunnlag!) og massevis av kraft om en bruker turtallet. Ved bånn køl i første er det vel så vidt at forhjulet mister kontakt et lite øyeblikk, så ikke noe ufrivillige wheelies (nynorsk..). Ved eventuell ny sykkel vil muligeheten for elektronisk styring av dette være viktig. Tror ikke CB1000R har det. (Drømmen om annen sykkel er en viktig del av gleden av mc, men om alle drømmer kan oppfylles med et knips, så er de ikke drømmer lenger. Så jeg holder på drømmen en stund til. Ser på Finn, drømmens hjemland)
Men så ser jeg solen bryter litt frem, så tid for en liten tur. Forresten; en veldig bra øvelse fra kurset, var å bremse med en hånd på styret, fin måte å hindre tyngde på styret.
Lagt inn 14.august. 2016.
Så er det blitt medio august! Det gikk fort gitt.
Modul 4 på Rudskogen er unnagjort, så nå ser jeg frem til å kjøre i gruppe 2. Håper det blir i løpet av 2-3 uker, og ett par ganger i løpet av høsten.
Modul 4 er sporvalg, kjører i rekke etter instruktør i 2 , og med instruktør som nr. 2 i rekka i 2 sesjoner.
Som relativt fersk sjåfør synes jeg det gikk på kanten fort i svingene, men tenkte som så at det ser ut for å gå greit med de foran, så det må være mulig for meg også. Tempoet i svingene øket etter hvert, og det ble nødvendig å lene seg over for å holde følge.
Litt skremmende, men utrolig morsomt. Og instruktøren hadde rett, det føltes mye tryggere i svingene på vei hjem etter kurset.
Så står Horneten for salg, etter et snaut år. Det er flere grunner; litt mykere gange, mer kraft i lavere turtall, beskyttelse mot vær og vind og litt mer avslappet kjørestilling.
Før jeg kjøper ny må den gamle selges, og det er helt dødt i bruktmarkedet, eller veldig nær! En dårlig sommer, og regn siden jeg la den ut er sikkert medvirkende.
Jeg følger med på følgene bruktmerker, som også har regt salg:
Honda CB 1000R, mangler tractionkontroll og vindskjerm, sistnevnte regner jeg med er mulig å sett på.
MT 09 Tracer, helt ny modell i 2015, så der er ikke så mange for salg ennå, men noen. Har egentlig alt jeg trenger. Men så var det lyden, synes den er litt trist sammenlignet med R4.
BMW S 1000XR, kanskje vel mye krefter, og har den et mykt pådrag? Og over budsjett..
Kawasaki Z 1000 SX, det er noen brukte innenfor budsjett.
Fornuften sier traceren, helt ny sykkel til litt høyere i pris en 5-6 år gammel litersykkel.
Det har blitt noen fine turer, siste var fra Strømstad og hjem, via småveier, med avslutning i ekstremvær gjennom Oslo. Fikk bausjøen fra en buss mitt i fleisen på Mosseveien, og kom meg gjennom rett før veien ble stengt grunnet vann. Godt med en varm dusj etter den turen!
Har også en tur til Lillehammer via langs Randsfjorden, Dokka og over fjellet, veldig fin tur.
Så er det bare å håpe på litt varme i resten av høsten.

torsdag 11.03.2016
Så ble vel siste tur lørdag 29.okt. En tur på Hurumlandet i strålende sol og flottte høstfarger. En fantastisk tur å avslutte med. Neste år skal jeg se meg om etter en varmere jakke, det ble litt mye under den jeg har. Bevegligheten blir begrenset.
Og til neste år blir det kanskje bytte av sykkel, skal i hvert fall prøve noen. Så er det bare å holde ut med skigåing og fyring på peisen!