Olje kvalitet / Type ????
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Olje kvalitet / Type ????
jeg ser det er 10-40w mineral olje som orginalt anbefales på min cbr 1000 f ,er det noen med erfaring at skifte til syntetisk motorsykkel olje ?
Re: Olje kvalitet / Type ????
Hei!
Skifter du fra mineral til syntetisk olje må du tenke på at den syntetiske olje kan "løse" opp eventuelle avleiringer av den mineralske oljen som kan ha lagt seg inne i motoren. Derfor vil jeg anbefale å skifte olje og oljefilter etter relativt kort kjørelengde. 200-500kM.
Så skift oljefilter når du skifter til syntetisk olje og skift oljefilter og olje etter kort kjørelengde. Går jo an å spørre på et verksted, men dette var en anbefaling jeg fikk av en som driver et verksted.
Har motoren gått lang/er gammel vil jeg ikke anbefale skifting av olje type, det kan føre til at pakninger begynner å lekke. Rett og slett fordi pakningen ikke er laget til å tette syntetisk olje. Også sagt av samme verksted.
Jeg skiftet til syntetisk olje på min V-Max 85 som har gått over 80.000kM og fikk ikke noe problem så.......
JayB
Skifter du fra mineral til syntetisk olje må du tenke på at den syntetiske olje kan "løse" opp eventuelle avleiringer av den mineralske oljen som kan ha lagt seg inne i motoren. Derfor vil jeg anbefale å skifte olje og oljefilter etter relativt kort kjørelengde. 200-500kM.
Så skift oljefilter når du skifter til syntetisk olje og skift oljefilter og olje etter kort kjørelengde. Går jo an å spørre på et verksted, men dette var en anbefaling jeg fikk av en som driver et verksted.
Har motoren gått lang/er gammel vil jeg ikke anbefale skifting av olje type, det kan føre til at pakninger begynner å lekke. Rett og slett fordi pakningen ikke er laget til å tette syntetisk olje. Også sagt av samme verksted.
Jeg skiftet til syntetisk olje på min V-Max 85 som har gått over 80.000kM og fikk ikke noe problem så.......
JayB
JayB
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: Olje kvalitet / Type ????
takk
:-D min har bare 132000km på tellern ,er jo ikke mye på en Honda det
kan jo prøve ,vis det begynner å svette er det tilbake til mineralolje


kan jo prøve ,vis det begynner å svette er det tilbake til mineralolje
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Olje kvalitet / Type ????
Har 100 000km på 87 cbr 1000 min og den får biltema syntet mc olje...ikke noe lekk eller slurr på clutch....hva den fikk sine første 72 000 aner jeg ikke...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Olje kvalitet / Type ????
Og på alle mine sykler har jeg kjørt på med racing olja til Tema... Full syntetisk.. Aldri merka noe galt..
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Olje kvalitet / Type ????
Hvorfor vil du skifte. Dersom manualen sier 'mineral' bør du bruke det.nordan skrev:jeg ser det er 10-40w mineral olje som orginalt anbefales på min cbr 1000 f ,er det noen med erfaring at skifte til syntetisk motorsykkel olje ?
I særdeleshet om du bryr deg om hva pengene dine går til.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Olje kvalitet / Type ????
Ønsket om bruk av syntetisk olje istedetfor mineral er vel at førstnevnte er mer slitesterk.
Sånn i teorien så burde en syntetisk 10W-40 oppføre seg ganske likt som 10W-40 mineral olje.
Prøvde helsyntetisk Castrol bilolje (5W-50) tror jeg det var, på min FJ1100 (200 000 km).
De begynte den å bruke olje den også :) :-) (opp under 1 liter pr 1000 km)
Clutch sluret ikke og alt ellers var normalt. Gearskift gikk noe lettere enn ved miner
Byttet tilbake til 10W-40 og forbruket sank til mer normale verdier (ca 0,15 l pr 1000 km)
Forbruket kan være p.g.a. feil viskositet.
Hverdags sykkelen (ZZR1200) sier mange at har det best på halvsyntetisk olje.
Men når jeg spurte en på Mcpartner om jeg kunne bruke helsyntetsik, så kunne jeg prøve det forutsatt at viskositeten var 10W-40.
Bruker den ikke olje er det greit, men begynner den med det, så bytter du tilbake til halvsyntet. (Greit svar, som en kan forholde seg til)
Forøvrig er det mange morsomme ting som er sagt om hva en kan og ikke kan bruke på mc.
Husker når blyfri bensin gjorde sin entre på 80- tallet.
Denne FJ'n skulle (i følge mange) IKKE kjøres på blyfri, til tross for at versted håndboka sier at den helst skal gå på blyfri.
Det var liksom ikke måte på hvor fort ventiler kom til å bli utette
Min har aldri sett blybensin eller blyerstatning de 170000 km har kjørt den.
Og: Samme bok sier ingenting om mineral eller synt. olje.
Bare 10W-40 olje som tilfredstiller en eller annen API standard...
Sånn i teorien så burde en syntetisk 10W-40 oppføre seg ganske likt som 10W-40 mineral olje.
Prøvde helsyntetisk Castrol bilolje (5W-50) tror jeg det var, på min FJ1100 (200 000 km).
De begynte den å bruke olje den også :) :-) (opp under 1 liter pr 1000 km)
Clutch sluret ikke og alt ellers var normalt. Gearskift gikk noe lettere enn ved miner
Byttet tilbake til 10W-40 og forbruket sank til mer normale verdier (ca 0,15 l pr 1000 km)
Forbruket kan være p.g.a. feil viskositet.
Hverdags sykkelen (ZZR1200) sier mange at har det best på halvsyntetisk olje.
Men når jeg spurte en på Mcpartner om jeg kunne bruke helsyntetsik, så kunne jeg prøve det forutsatt at viskositeten var 10W-40.
Bruker den ikke olje er det greit, men begynner den med det, så bytter du tilbake til halvsyntet. (Greit svar, som en kan forholde seg til)
Forøvrig er det mange morsomme ting som er sagt om hva en kan og ikke kan bruke på mc.
Husker når blyfri bensin gjorde sin entre på 80- tallet.
Denne FJ'n skulle (i følge mange) IKKE kjøres på blyfri, til tross for at versted håndboka sier at den helst skal gå på blyfri.
Det var liksom ikke måte på hvor fort ventiler kom til å bli utette

Min har aldri sett blybensin eller blyerstatning de 170000 km har kjørt den.
Og: Samme bok sier ingenting om mineral eller synt. olje.
Bare 10W-40 olje som tilfredstiller en eller annen API standard...
Re: Olje kvalitet / Type ????
cheron skrev:Og på alle mine sykler har jeg kjørt på med racing olja til Tema... Full syntetisk.. Aldri merka noe galt..
Nei, du hører jo ikke no så det er vel ikke så rart.



- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Olje kvalitet / Type ????
Kanskje jeg hadde MERKA noe??Pollti skrev:cheron skrev:Og på alle mine sykler har jeg kjørt på med racing olja til Tema... Full syntetisk.. Aldri merka noe galt..
Nei, du hører jo ikke no så det er vel ikke så rart.![]()
![]()


You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Olje kvalitet / Type ????
Bruk mineralsk olje på gammel Mc. Det var det som fantes da disse motorene ble utviklet/produsert. Jeg har brukt det siden 1973, da jeg kjøpte min første cb 450.Har hatt mange MCer oppgjennom åra. Bruker mineralsk på mine 81mod 900f og 88mod cbr1000f. Helt klart andre typer olje på nyere MCer.
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Hei alle sammen!
Jeg kjører en Honda cbr 600F, originalt 94 mod, men ombygd til 98 mod, fantastisk sykkel!
Men jo, jeg skal skifte olje på den søndag, samt olje filter.. Men så har jeg rett og slett ikke peiling på hva slags olje som er på den nå, og det gjør ikke forrige eier heller, for det var et verksted som skiftet olje på den.
Hva gjør jeg da? Er det noen måter for hvordan jeg kan se hva slags olje det er? Syntetisk eller ikke?
Takker for alle svar.
Jeg kjører en Honda cbr 600F, originalt 94 mod, men ombygd til 98 mod, fantastisk sykkel!
Men jo, jeg skal skifte olje på den søndag, samt olje filter.. Men så har jeg rett og slett ikke peiling på hva slags olje som er på den nå, og det gjør ikke forrige eier heller, for det var et verksted som skiftet olje på den.
Hva gjør jeg da? Er det noen måter for hvordan jeg kan se hva slags olje det er? Syntetisk eller ikke?
Takker for alle svar.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Full syntetisk da eller? Det vil skape noen problemer? Som sagt jeg ikke aning på hva som sitter på den nå.. 

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Olje kvalitet / Type ????
Når en ikke vet så er det bare å venne den til fullsyntet først som sist... da er det greit til senere også...ikke mere å lure på..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Høres jo greit ut. :)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.