Riktig som du sier, at korrosjonsproblematikken er vel kjent, i alle fall for de som setter seg inn i saken. Men, problematikken er mer komplisert. (En del er nevnt tidligere i tråden.)MGR1 skrev:Det største problemet med etanol i bensinen er korrosjon i tank og andre komponenter. Dette har vært kjent i mange år. At pakninger på nye kjøretøy takler etanol bedre enn tidligere betyr ikke at det ikke kan forekomme korrosjon i tank, pumpe og andre komponenter. Korrosjonen fremkommer gjerne etter lengre tids lagring, og skyldes det faktum at etanolen tar til seg vann fra luften rundt, og reagerer med denne.
Husk at lagringsperioden 'off-season' for norske motorsykler er lenger enn i resten av Europa, og USA, og vi vil dermed være mer utsatt for dette problemet her på berget enn andre steder.
Lagringsproblematikken som du påpeker er jo ganske riktig et viktig aspekt av dette. Dette følger bla til at etanolholdig
drivstoff er spesielt skadelig for motorer der det gjerne er vesentlig opphold i bruken, som feks båtmotorer,
klitoriserte gressmoppere (/ motorsiserte gressklippere) mm.
Et interessant poeng i videoen er at en rekke bilfabrikanter ikke opprettholder garantier for mange biler eldre enn 2012,
dersom 15 % etanol benyttes. En del personer later til å innbille seg at etanol kun er uheldig for veterankjøretøy,
hvilket er det reneste nonsens.
Ellers trenger man vel ikke akkurat å være snåsamannen for å spå at noen vil innvende at vi har ikke så mye som 15 %etanol i drivstoff i Norge. Nei, det har vi ikke, men likevel er mindre mengder enn 15 % uheldig. En analogi:
Det er ikke slik at kun røyking av mer enn 15 sigaretter om dagen kan være helseskadelig. 8 eller 14 per dag er
også skadelig.
AAA (The American Automobile Association) refereres også til i denne videoen på youtube.
Likevel, folk flest later til å fornekte at etanol i drivstoff er et problem. Det er normalt, og menneskelig.