Honda CBX750F kjede rakling
Honda CBX750F kjede rakling
Hei! Har akurat kjøpt meg en cbx750f som har gått 79000km. Av og til når den er kald så rakler det i reg kjede på den men det blir borte så fort det blir litt temp på den.
Samme lyden, bare mye svakere dukker også av og til opp under kjøring. Det skjer når jeg har hatt samme turtall over litt tid. Øke turtall litt eller slippe den ned på tomgang gjør at lyden blir borte. Jeg regner med at dette er register kjede? Og etter hva jeg har funnet ut så er det hydraulisk stramming her. Er det bytting av kjede og strammer som er løsningen da eller er det noe annet jeg kan prøve?
Olje og filter er skiftet for 2 sesonger siden og den er ikke mye brukt siden da. Ifølge forrige eier så har den vært slik de siste 5-6 årene uten å bli verre.
Samme lyden, bare mye svakere dukker også av og til opp under kjøring. Det skjer når jeg har hatt samme turtall over litt tid. Øke turtall litt eller slippe den ned på tomgang gjør at lyden blir borte. Jeg regner med at dette er register kjede? Og etter hva jeg har funnet ut så er det hydraulisk stramming her. Er det bytting av kjede og strammer som er løsningen da eller er det noe annet jeg kan prøve?
Olje og filter er skiftet for 2 sesonger siden og den er ikke mye brukt siden da. Ifølge forrige eier så har den vært slik de siste 5-6 årene uten å bli verre.
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Hei!
Dette kan vel være normalt.
Jeg ville funnet ett større merke/modellforum og forhørt meg litt der.
Dette kan vel være normalt.
Jeg ville funnet ett større merke/modellforum og forhørt meg litt der.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Heisan Josruu og velkommen hit til MCsiden.no
Jeg vil også tro at dette er ganske normalt tatt kjørelengden i betraktning.
Selv med hydraulisk kjedejustering vil kjedet i seg selv bli litt slitent, vil jeg tro, etter ca. 80K. Blir litt som med et drivkjede, som også lager slitasjelyder etter hvert.
Men det er neppe noen risiko for at det vil ryke.
Likevel greit å følge med på og få noen motorkyndige til å inspisere nærmere, er min anbefaling.

Jeg vil også tro at dette er ganske normalt tatt kjørelengden i betraktning.
Selv med hydraulisk kjedejustering vil kjedet i seg selv bli litt slitent, vil jeg tro, etter ca. 80K. Blir litt som med et drivkjede, som også lager slitasjelyder etter hvert.
Men det er neppe noen risiko for at det vil ryke.
Likevel greit å følge med på og få noen motorkyndige til å inspisere nærmere, er min anbefaling.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Det er vel det jeg har tenkt også. Og å bytte kjede er ikke all verden til jobb som regel. Er utdannet bilmekaniker så jobben gjør jeg selv.
Har lest om en del problemer med kjede til dynamoen på disse så jeg skal ta en sjekk på den før jeg gjør noe mer. Hvis det var noe tull der så var det deling av motor som var løsningen.
Pris på kjede og strammer i tyskland kommer på ca 1500-2000 så jeg så det er innafor:)
Har lest om en del problemer med kjede til dynamoen på disse så jeg skal ta en sjekk på den før jeg gjør noe mer. Hvis det var noe tull der så var det deling av motor som var løsningen.
Pris på kjede og strammer i tyskland kommer på ca 1500-2000 så jeg så det er innafor:)
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Synes den er gått lite til å skulle ha dårlig register eller generartorkjede.. Men strammeren kan mye mulig være litt sådær.
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Jeg har akurat kjent på dynamo og den er tight og fin uten slakk. Startet opp og da v ar lyden der igjen og det er uten tvil registerkjedet.
Blir gradvis borte ettersom motoren blir varm så det kan virke som om det er strammeren som lager lyd til den får skikkelig oljetrykk.
Holdt den stabilt på 3000rpm og etterhvert kommer lyden tilbake.Langt ifra så høy som ved kaldstart men den er der. Forsvinner ved å slippe den ned på tomgang. Hvis turtallet får gå litt opp og ned som det jo ofte gjør under kjøring så virker det som om det er stille.
Jeg holder foreløpig en knapp på strammeren. Må finne tak i ei rep håndbok e.l for å se hva og hvordan jeg demonterer ting så jeg kan ta av toppdekselene og se om jeg kan se noe på strammeren der.
Blir gradvis borte ettersom motoren blir varm så det kan virke som om det er strammeren som lager lyd til den får skikkelig oljetrykk.
Holdt den stabilt på 3000rpm og etterhvert kommer lyden tilbake.Langt ifra så høy som ved kaldstart men den er der. Forsvinner ved å slippe den ned på tomgang. Hvis turtallet får gå litt opp og ned som det jo ofte gjør under kjøring så virker det som om det er stille.
Jeg holder foreløpig en knapp på strammeren. Må finne tak i ei rep håndbok e.l for å se hva og hvordan jeg demonterer ting så jeg kan ta av toppdekselene og se om jeg kan se noe på strammeren der.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Bytt kamkjedestrammeren. Kjent feil da jeg jobbet med Honda på 90-tallet. Sjekk kjedet i samme slengen, det kan ha tatt skade hvis det er kjørt mye med slakk strammer.
Pass også på oljenivået. 84-modellen (som også blei solgt i 85, har enkel frontlykt) hadde litt lite olje originalt, kom modifisering på 85-modellen. Kjennes igjen på kortere peilepinne og en veivhusventilasjonsboks under tanken på høyre side bak toppdekselet. Mange 84-modeller som har fått rådebank.
Og peilepinnen skal IKKE skrus ned ved nivåsjekk :)
Dynamokjeden kan ryke på de. Av en eller annen grunn har det skjedd flere ganger når sykkelen skal trilles igang pga flatt batteri.
Pass også på oljenivået. 84-modellen (som også blei solgt i 85, har enkel frontlykt) hadde litt lite olje originalt, kom modifisering på 85-modellen. Kjennes igjen på kortere peilepinne og en veivhusventilasjonsboks under tanken på høyre side bak toppdekselet. Mange 84-modeller som har fått rådebank.
Og peilepinnen skal IKKE skrus ned ved nivåsjekk :)
Dynamokjeden kan ryke på de. Av en eller annen grunn har det skjedd flere ganger når sykkelen skal trilles igang pga flatt batteri.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Takk for svar!
Det er doble lykter på min, da er det vel 85 modell. Kort peiliepinne på den. Da skal olje dobbeltsjekkes, jeg visste ikke at den ikke skulle skrus inn ved peiling:) Tenkte å ta ett oljeskift og passe på å få med all olja fra ramma samtidig, er ikke sikker på om forrige eier visste at det var olje der også.
Har lest mye om dynamo kjedet. Tok av dekselet på den i går og prøvde å vri rundt men jeg kjente ingen slakk der så da satser jeg på at det er bra.
Er det mye jobb å bytte strammeren? Jeg vil vel tro det er lurt å ta med kjede i samme slengen siden denne lyden har vært slik de 5 siste årene den var i bruk.
Det er doble lykter på min, da er det vel 85 modell. Kort peiliepinne på den. Da skal olje dobbeltsjekkes, jeg visste ikke at den ikke skulle skrus inn ved peiling:) Tenkte å ta ett oljeskift og passe på å få med all olja fra ramma samtidig, er ikke sikker på om forrige eier visste at det var olje der også.
Har lest mye om dynamo kjedet. Tok av dekselet på den i går og prøvde å vri rundt men jeg kjente ingen slakk der så da satser jeg på at det er bra.
Er det mye jobb å bytte strammeren? Jeg vil vel tro det er lurt å ta med kjede i samme slengen siden denne lyden har vært slik de 5 siste årene den var i bruk.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Hadde kamkjederakling på en Fazer 600. Den har fjærbelastet strammer. Bytta kamkjedestarmmer, og siden det har den vært perfekt. Men en fiklete jobb å bytte strammeren, måtte bl.a. ha vekk startmotor, så vidt jeg husker.
Re: Honda CBX750F kjede rakling
..men det er jo ikke samme motor..Anaxim skrev:Hadde kamkjederakling på en Fazer 600. Den har fjærbelastet strammer. Bytta kamkjedestarmmer, og siden det har den vært perfekt. Men en fiklete jobb å bytte strammeren, måtte bl.a. ha vekk startmotor, så vidt jeg husker.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Nei, og det er jeg selvfølgelig klar over.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Mener å huske at strammeren sitter montert ned fra toppen på denne. Ta av toppdekselet, tror du kommer til da. Jeg hadde ikke bytta kjeden før jeg var helt sikker på at den var slitt, egentlig en hel kjede så man må dele motoren og tre rundt veiva. Heldigvis finns det klinkbare kamkjeder, kjøp i tilfelle med en ekstra lås i tilfelle du ikke er fornøyd med klinkinga første gangen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Honda CBX750F kjede rakling
Kamkjede er enkel å måle.
Du trenger skyvelære
Maks x antall millimeter over x antall ledd.
Du trenger skyvelære
Maks x antall millimeter over x antall ledd.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.