Honda CBX750F kjede rakling

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Josruu
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2016, 09:57
Motorsykkelen din: Hond CBX750F -85

Re: Honda CBX750F kjede rakling

Legg inn av Josruu »

Litt frem og tilbake her nå. Den raklinga som kommer når den er kald er uten tvil kjede. Men den som kommer og går litt når dne er varm blir jeg mer og mer sikker på at er ventil løftere. Hadde en kompis som også er mekaniker og han mente også at det måtte være ventilløfter som laget den lyden. Kjede eller strammer burde ha laget lyd hele tiden? Det gjør jo det på en bilmotor. Skal prøve med ny olje og filter og se om det er like ille da. Hvis ikke er det jo verdt det å prøve en slags motorrens?

Var ute en liten tur i sta, 2 mil bare, men da kom ikke lyden så mye. Det virker som om lyden kommer lettere på høyt turtall enn på lavt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda CBX750F kjede rakling

Legg inn av Kjellrf »

Husk å bruke olje med riktig viskositet. På min forrige bil virka ikke hydraulene så bra med for tjukk olje. Putta på en tynnere fullsyntetisk olje som blei anbefalt, og det funka. Ellers kan de være litt lyd i ventilstyringene i denne motoren, de kan være litt romslige. Men da må du høre godt etter.
Lyder finns alltid, og en av de hører du først :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Josruu
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2016, 09:57
Motorsykkelen din: Hond CBX750F -85

Re: Honda CBX750F kjede rakling

Legg inn av Josruu »

Etter å ha hørt litt mer på lyden som kommer å går sammen med flere som har litt erfaring så har vi kommet frem til at lyden som dukker opp under kjøring må være fra ventilløfterne. Lyden som er der av og til ved kaldstart er nok kjede men den blir borte.

En jeg kjenner har diverse gamle sykler og var helt sikker på at det var en ventilløfter som hang litt av og til. Prøver med oljeskift å hører om det forandrer noe. Det er hydrauliske løftere på denne?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda CBX750F kjede rakling

Legg inn av Kjellrf »

Ja, hydrauler. Prøv en bra syntetisk olje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Josruu
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2016, 09:57
Motorsykkelen din: Hond CBX750F -85

Re: Honda CBX750F kjede rakling

Legg inn av Josruu »

Neste problem: skiftet olje nå og mens den sto og rant skiftet jeg hovedlys pærene.
Etter å ha fylt olje skal jeg starte men da starter den ikke. Virker som om den ikke tenner.
Og jeg mener å huske at når jeg slo på tenninga så skal hovedlysene lyse? Det gjør de ikke nå. Ikke blinklysene virker heller med tenning på. Det eneste som virker med tenninga på er olje lampa og neutral lampa...
Går på starteren selvsagt. Kåpa sitter ikke på og jeg har sett over kontakter osv bak der uten å se noe defekt. Noen som har tips?

Josruu
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2016, 09:57
Motorsykkelen din: Hond CBX750F -85

Re: Honda CBX750F kjede rakling

Legg inn av Josruu »

Kan prate på idiot....
Jeg hadde fått revet av en jordingskabel....

Svar