Lynnedslag
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Lynnedslag
Hvor trygg er det å kjøre sykkel når det det tordner. Jeg har lest at det er trygg å sitte i en bil i tordenvær men hva med en motorsykkel?
I Danmark i fjor sommer så jeg at lynet slo ned noen få meter foran meg. Siden lynet søker til høyeste punkt, hvorfor treffer det bakken og ikke en motorsykklist?
I Danmark i fjor sommer så jeg at lynet slo ned noen få meter foran meg. Siden lynet søker til høyeste punkt, hvorfor treffer det bakken og ikke en motorsykklist?
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Skulle tro at dekkene på en sykkel har samme isolerende effekt som i en bil. Men om det er nok til å hindre at et lynnedslag velger deg, tør ikke jeg si noe om.
Et annet fenomen med lyn er det at like før lynet treffer der det slår ned, så skyter faktisk objektet (om det er et tre, bakken, en bil eller et hus osv.) et lite "mot-lyn" som møter lynet fra himlen. Dette har jeg sett på flere bilder som har vært tatt i akkurat det rette millisekundet.
I den sammenhengen tror jeg nok ikke hjelmen har så mye å si for å isolere dette lille "mot-lynet" som leder det store ned, for jeg har hørt at det ikke er noen garanti for at lynet treffer deg i hodet, nødvendigvis.
Det mest beskyttende i en bil er vel uansett det faktumet at man sitter i et metallbur som fungerer som lynavleder...
Et annet fenomen med lyn er det at like før lynet treffer der det slår ned, så skyter faktisk objektet (om det er et tre, bakken, en bil eller et hus osv.) et lite "mot-lyn" som møter lynet fra himlen. Dette har jeg sett på flere bilder som har vært tatt i akkurat det rette millisekundet.
I den sammenhengen tror jeg nok ikke hjelmen har så mye å si for å isolere dette lille "mot-lynet" som leder det store ned, for jeg har hørt at det ikke er noen garanti for at lynet treffer deg i hodet, nødvendigvis.
Det mest beskyttende i en bil er vel uansett det faktumet at man sitter i et metallbur som fungerer som lynavleder...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Denne article sier noe helt annet om den isolerende effekt fra gummihjul...
http://home.hamptonroads.com/stories/st ... &ran=81964
http://home.hamptonroads.com/stories/st ... &ran=81964
- Delayla
- Innlegg: 101
- Registrert: 24 jun 2004, 09:54
- Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
- Bosted: Sarpsborg
Det er jo ikke sikkert det var lynet som drepte ham, men utforkjøringen.Indian skrev:Denne article sier noe helt annet om den isolerende effekt fra gummihjul...
http://home.hamptonroads.com/stories/st ... &ran=81964
Ellers så høres det like fornuftig ut at det er metallburet rundt bilen som avleder lynet som om at det er gummien som isolerer.
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Poenget er ikke hva han døde av. Han ble truffet av lynet og i alle år har jeg hørt at det var trygg i en bil eller på en sykkel på grunn av hjulene.Delayla skrev:Det er jo ikke sikkert det var lynet som drepte ham, men utforkjøringen.Indian skrev:Denne article sier noe helt annet om den isolerende effekt fra gummihjul...
http://home.hamptonroads.com/stories/st ... &ran=81964
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
At det er trygt å sitte inni en bil har ingenting med dekkenes elektriske isolasjonsevne å gjøre. Ved slike spenninger som oppstår ved et lynnedslag er det så stor spenning at strømmen slår over store avstander, det trengs ingen direkte kontakt for at strømmen skal gå fra et objekt til et annet. Det er her snakk om avstander på meteren og mer.
Grunnen til at det er trygt å sitte inne i bilen selv om den blir direkte truffet er at metallet i bilen fungerer som et "Faraday's bur". Det vil enkelt forklart si at strømmen legger seg på utsiden av metallburet.
Faradays prinsipp handler om det elektriske felts fullstendige avskjermning inne i et metallbur.
Som en kuriositet så skal det av samme prinsipp kunne gå an å avskjerme f.eks en mobiltlf ved å legge den inne i et "telt" av aluminiumsfolie, slik at man ikke får kontakt med den fra andre telefoner. .... OBS! har ikke testet det ....
Jeg har opplevd noe av det samme med radiosignaler, når vi røykdykker f.eks inne i skip er det helt nødvendig at sender og mottaker er inne i samme "bur" for å få kontakt.
Grunnen til at det er trygt å sitte inne i bilen selv om den blir direkte truffet er at metallet i bilen fungerer som et "Faraday's bur". Det vil enkelt forklart si at strømmen legger seg på utsiden av metallburet.
Faradays prinsipp handler om det elektriske felts fullstendige avskjermning inne i et metallbur.
Som en kuriositet så skal det av samme prinsipp kunne gå an å avskjerme f.eks en mobiltlf ved å legge den inne i et "telt" av aluminiumsfolie, slik at man ikke får kontakt med den fra andre telefoner. .... OBS! har ikke testet det ....
Jeg har opplevd noe av det samme med radiosignaler, når vi røykdykker f.eks inne i skip er det helt nødvendig at sender og mottaker er inne i samme "bur" for å få kontakt.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Lynnedslag
Håy..Indian skrev:Hvor trygg er det å kjøre sykkel når det det tordner. Jeg har lest at det er trygg å sitte i en bil i tordenvær men hva med en motorsykkel?
I Danmark i fjor sommer så jeg at lynet slo ned noen få meter foran meg. Siden lynet søker til høyeste punkt, hvorfor treffer det bakken og ikke en motorsykklist?
Fikk vi noe skikkelig svar her? Er vi utrygge eller trygge på en mc? Eller er vi mer trygge når vi står/går i lyn og torden vær?
- Thor Arne
- Innlegg: 228
- Registrert: 20 jun 2004, 18:38
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Hvis jeg skal summere noe av dette som er blitt sagt her, så må det kanskje bli:
Gummihjul hjelper ikke som skjerming for lyn, vi har ikke noe karosseri rundt oss, så faradays prinsipp virker nok ikke her. Hvis lynet slår ned i sykkelen eller deg, vil vi nok få oss en karamell man enten ikke glemmer, eller ikke merker i det heletatt. Jeg tror ikke vi er trygge for lynnedslag, men om vi er mer utsatt en en fotgjenger har jeg ingen stor formening om.
Men igjen hva vet jeg??
Så Rogg, vi har nok ikke fått noe klart svar, bare endel synsing. Firemann var vel den med det mest forklarende innlegget.
Gummihjul hjelper ikke som skjerming for lyn, vi har ikke noe karosseri rundt oss, så faradays prinsipp virker nok ikke her. Hvis lynet slår ned i sykkelen eller deg, vil vi nok få oss en karamell man enten ikke glemmer, eller ikke merker i det heletatt. Jeg tror ikke vi er trygge for lynnedslag, men om vi er mer utsatt en en fotgjenger har jeg ingen stor formening om.
Men igjen hva vet jeg??
Så Rogg, vi har nok ikke fått noe klart svar, bare endel synsing. Firemann var vel den med det mest forklarende innlegget.