Startproblemer CX500
Startproblemer CX500
Hei hei :)
Lenge siden jeg har vært "synlig aktiv" her, men stadig innom og leser litt..
Vel, kjøpte en cx500 i fjor vår for å ha mulighet til å kjøre litt igjen, etter et par år uten sykkel.
Merket da at den kunne være litt treg å få start på da den hadde stått en stund. Kom etterhvert på den ene sylindren virket det som, og fikk skutt igang den andre etter en liten stund. Siste turen i høst som var så var den skikkelig vrien, men fikk start etter å ha satt på litt hjelp pga batteriet begynte å dra dårlig. Lot den stå og gå så den fikk litt temp, men skjøt som ville h... den første kilometeren. Så plutselig var den bra..
Prøvde å få liv i den nå i påsken, men den er ikke etter engang. Prøvde litt motorstarter i luftfilteret får å høre om den tente på det. Null! Pluggene våte så de ble tørket og pusset litt. Sjekket gnist, og den farer rundt over alt på elektroda istedenfor mellom gapet. Om dette har vært feilen hele tiden så er det rart det går seg til etterhvert da den har startet?
Tenker å få tak i nye plugger først, men kan det ligge et annet sted?
Har skrudd veldig lite mc og tenning.
Noen som har noen tips?
Lenge siden jeg har vært "synlig aktiv" her, men stadig innom og leser litt..
Vel, kjøpte en cx500 i fjor vår for å ha mulighet til å kjøre litt igjen, etter et par år uten sykkel.
Merket da at den kunne være litt treg å få start på da den hadde stått en stund. Kom etterhvert på den ene sylindren virket det som, og fikk skutt igang den andre etter en liten stund. Siste turen i høst som var så var den skikkelig vrien, men fikk start etter å ha satt på litt hjelp pga batteriet begynte å dra dårlig. Lot den stå og gå så den fikk litt temp, men skjøt som ville h... den første kilometeren. Så plutselig var den bra..
Prøvde å få liv i den nå i påsken, men den er ikke etter engang. Prøvde litt motorstarter i luftfilteret får å høre om den tente på det. Null! Pluggene våte så de ble tørket og pusset litt. Sjekket gnist, og den farer rundt over alt på elektroda istedenfor mellom gapet. Om dette har vært feilen hele tiden så er det rart det går seg til etterhvert da den har startet?
Tenker å få tak i nye plugger først, men kan det ligge et annet sted?
Har skrudd veldig lite mc og tenning.
Noen som har noen tips?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39751
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Startproblemer CX500
Heisan werner,
hyggelig å se deg innom igjen - selv om det er pga. problemer med CX klassikeren...
.
Kan problemet være så enkelt som dårlig pluggkabel?
Bytte disse og sykker'n blir som ny igjen. Kanskje...
?
hyggelig å se deg innom igjen - selv om det er pga. problemer med CX klassikeren...

Kan problemet være så enkelt som dårlig pluggkabel?
Bytte disse og sykker'n blir som ny igjen. Kanskje...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Startproblemer CX500
Må regne med litt på en sliter som har rundet 135000..
Kan prøve å bytte de og. Nå tenkte jeg ikke på å teste pluggene på begge sider, altså kan det være den ene som kødder det til. Går ut og prøver nå jeg:) Greit å begynne i god tid. Har tross alt bare stått noen mnd i varm garasje;)
Kan prøve å bytte de og. Nå tenkte jeg ikke på å teste pluggene på begge sider, altså kan det være den ene som kødder det til. Går ut og prøver nå jeg:) Greit å begynne i god tid. Har tross alt bare stått noen mnd i varm garasje;)
Re: Startproblemer CX500
Er nok noe med tenninga ja. Plugger, plugghetter, pluggkabler, coiler. Hvilket tenningsannlegg har den?
Re: Startproblemer CX500
Det vet jeg ikke, men kan finne det ut.
Prøvde nå, og det er litt dårlig gnist på begge pluggene, synes jeg. Den ene farer gnusten rundt på, og det gjorde den på begge sylindrene. Da byttes iallefall de, så får jeg få tak i kabler også. Som sagt aldri skrudd noe eller feilsøkt på tenningssystem på mc, bare bil den gangen det lot seg gjøre uten diagnose.
Prøvde nå, og det er litt dårlig gnist på begge pluggene, synes jeg. Den ene farer gnusten rundt på, og det gjorde den på begge sylindrene. Da byttes iallefall de, så får jeg få tak i kabler også. Som sagt aldri skrudd noe eller feilsøkt på tenningssystem på mc, bare bil den gangen det lot seg gjøre uten diagnose.
Re: Startproblemer CX500
cdi tenningssystem står det i boka.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Startproblemer CX500
Sotete plugger?
Sot leder strøm og gjør at gnisten vandrer rundt.
Sot leder strøm og gjør at gnisten vandrer rundt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Startproblemer CX500
De blir bløte. Får tydeligvis bensin, men klarer ikke å tenne.
Er David Silver et ok sted å handle, eller er det noen greie her til lands med bra priser?
Er David Silver et ok sted å handle, eller er det noen greie her til lands med bra priser?
Re: Startproblemer CX500
Da starter den og går iallefall. Fant to gamle plugger i verktøyboksen under salen. De og en dæsj motorstarter så ble det liv med en gang. Hoster og nyser en stund på den ene sylindren med en gang. Nye plugger og kabler er bestilt. Om ikke det hjelper så er det bare å jobbe seg videre.
Sikkert ikke vært dumt med en rens av forgassere heller..
Sikkert ikke vært dumt med en rens av forgassere heller..
Re: Startproblemer CX500
Forgasser rens er nok lurt. Er tanken rusten innvendig, kan det bidra til trøbbel med forgassere.
Dette ses ofte som svart pulver i bunn av flottørkamre.
Lykke til!
Dette ses ofte som svart pulver i bunn av flottørkamre.
Lykke til!
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Startproblemer CX500
Kjøpte min CX i 1983. Har den ennå....
På våren er min alltid tregstartet. Pleier å tømme forgasserne for å få frisk bensin når jeg skal starte. Det er nesten et must. Min putrer også i gang på en sylinder før den andre kommer når den er kald og har stått lenge.
Ellers tyder det på dårlig tennplugg hvis det gnistrer litt rundt over alt. Er vel NGK D8EA jeg bruker, husker jeg rett. Ikke bruk DR-plugg, de dør vesentlig fortere (antagelig det du har). Ellers greit å sjekke motstand i plugghetta, skal være 5 kOhm i hver hette. De har en tendens til å ryke med åra, dve mye større/uendelig motstand.
Ang. forgasserrens, jeg har hatt god erfaring med STP injectioncleaner i bensina, det veit jeg flere andre også har hatt :)
Lykke til!
På våren er min alltid tregstartet. Pleier å tømme forgasserne for å få frisk bensin når jeg skal starte. Det er nesten et must. Min putrer også i gang på en sylinder før den andre kommer når den er kald og har stått lenge.
Ellers tyder det på dårlig tennplugg hvis det gnistrer litt rundt over alt. Er vel NGK D8EA jeg bruker, husker jeg rett. Ikke bruk DR-plugg, de dør vesentlig fortere (antagelig det du har). Ellers greit å sjekke motstand i plugghetta, skal være 5 kOhm i hver hette. De har en tendens til å ryke med åra, dve mye større/uendelig motstand.
Ang. forgasserrens, jeg har hatt god erfaring med STP injectioncleaner i bensina, det veit jeg flere andre også har hatt :)
Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Startproblemer CX500
Hvis en hiver enjectioncleaner i bensinen, er dette et alternativ i stedet for å tømme forgasserne?
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Startproblemer CX500
Det er ihvertfall ikke så dyrt å prøve først, og lite arbeidskrevende :)
Min erfaring er fra en veteranbil, etter 5 mil gikk den mye bedre. Men veit andre har hatt samme virkning på mc.
Min erfaring er fra en veteranbil, etter 5 mil gikk den mye bedre. Men veit andre har hatt samme virkning på mc.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Startproblemer CX500
Kan vel og være CDI boksen som er kaputt.
Kanskje denne siden duger mer: http://www.cxclub.se/
Eller kanskje aller helst her:
http://cx500forum.com/forum/technical-help-forum/
Kanskje denne siden duger mer: http://www.cxclub.se/
Eller kanskje aller helst her:
http://cx500forum.com/forum/technical-help-forum/
Re: Startproblemer CX500
Mye bra tips. Takker!
Satte i nye plugger i dag. DR8 ES... Så da får jeg bytte de igjen utpå kjellrf;)
Startet med en gang, litt uggen, men kom seg fort. Ohm'er hettene og ser senere i kveld. Etter at Storhamar har ydmyket Oilers:)
Tror jammen jeg har en skvett med dyserens uti her og jeg.
Satte i nye plugger i dag. DR8 ES... Så da får jeg bytte de igjen utpå kjellrf;)
Startet med en gang, litt uggen, men kom seg fort. Ohm'er hettene og ser senere i kveld. Etter at Storhamar har ydmyket Oilers:)
Tror jammen jeg har en skvett med dyserens uti her og jeg.