Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Elruts84 skrev:Kjempeblogg Bjerknez.

Siden du først ønsket tilbakemelding så har jeg en liten bitteliten knøttliten ting.Savnet litt dato på happeningene. Sånn at det ikke ser ut som du for. eks er på en ettermiddagstur hver dag.(For nye lesere vel og merke). Du forstår sikkert hva jeg mener.

Men kjekk lesing og du er utrolig flink for å få det proft til.

Elruts
Jammen... jeg ER jo på ettermiddagstur hver dag :twothumbs: :knegg

Neida, jeg skjønner hva du mener. Jeg fjernet faktisk denne datoen da jeg syntes det så mer ryddig ut. Skal sette den inn igjen og se om jeg blir enig med meg selv :thumleft

Takk for det Elruts84 :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

I dag var planen å møte en liten gjeng vårkåte MC folk på Høk da torsdag er den dagen i uken hvor MC folk gjerne samles der. Planen var å møtes der kl 15:30 og som vanlig var jeg der i god tid før dem andre. Ca. kl. 15:00.

Den første som ankom Høk var «Ashland» ganske nøyaktig 15:30. Vi satt der en halvtimes tid og da fikk jeg medling av «Kalleklovn» at han var på vei. Innen 20 minutter ankom også han. Da gjenstod det bare og vente på «JLafton» med sin splitter nye Triumph Tiger 800. Det tok sin tid, men han dukket opp etter hvert han også. Hvem har det vel travelt når man sitter på en flunkende ny sykkel?

Det kom faktisk en grei mengde MC folk til Høk etter hvert også. Skal jeg annslå så tipper jeg det var rundt 15-20 sykler der. Vi tok oss en kaffe og fikk jugd litt om diverse temaer før jeg og «Kalleklovn» bestemte oss for å ta en liten ekstra rundtur på vei hjem. Vi tok et tårevått farvel i 17:00 tiden og jeg og «Kalleklovn» kjørte av gårde. Turen gikk fra Høk, mot Sarpsborg før vi svingte av i retning Solli og Råde. Deretter ble det en tur utover i Onsøylandet før vi svingte inn på en parkeringsplass for å sparke litt dekk samt knipse noen bilder. Det var ganske kjølig så vi bestemte oss for å kjøre rake veien hjem derfra. Det at det kom noen ytterst få og ikke spesielt godt synlige snøflak gjorde at vi fikk det litt travelt.
Sist redigert av Bjerknez den 01 apr 2016, 18:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Nei nå klarer jeg ikke å holde meg lenger! :thumleft

Bestillte meg ny sykkel i dag. Får den ikke før sensommeren, men jeg kan røpe at det ble engelsk denne gangen :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Nei nå klarer jeg ikke å holde meg lenger! :thumleft

Bestillte meg ny sykkel i dag. Får den ikke før sensommeren, men jeg kan røpe at det ble engelsk denne gangen :redface
Ok...
Råtips herfra på hva du har landet på: Norton Commander 961! :crazy: ;)








1. april... :roll
:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:
Bjerknez skrev:Nei nå klarer jeg ikke å holde meg lenger! :thumleft

Bestillte meg ny sykkel i dag. Får den ikke før sensommeren, men jeg kan røpe at det ble engelsk denne gangen :redface
Ok...
Råtips herfra på hva du har landet på: Norton Commander 961! :crazy: ;)








1. april... :roll
:knegg
Hadde slett ikke vert flau av å kjørt rundt i denne AJ, men dette var nok en liten aprilsnarr ja :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

På "date" i Drøbak med Tommas

Ble en liten tur til Drøbak i dag på en liten «date» med Tommas. Hadde litt dårlig tid, så ble transportetappe begge veier denne gangen.

Jeg sendte av gårde en melding til Tommas via chatten på fjesboka og spurte om han hadde lyst til å møtes på halveien for litt dekksparking. «Har ikke tid til dette i dag dessverre» var svaret jeg fikk. En halvtime senere fikk jeg nok en beskjed. «Har ikke helt gitt opp enda…». Jeg skrev «Jeg må ha svar før klokken 12:30 hvis du dukker opp». Etter 20 minutter fikk jeg til svar «Ok, jeg kommer!» Lett mann og overtale med andre ord, selv om han var opptatt på kontoret…

Jeg tok strakaste vei innover og møtte Tommas ganske nøyaktig til avtalt tid. Vi startet lett med litt dekksparking og karbonprat før vi bestemte oss for å finne ei bule som kunne gi oss noe mat. Etter litt vimsete gange i Drøbak så fant vi det vi trodde skulle bli spisestedet. Etter en kjapp kikk på menyen så var vi ikke akkurat veldig begeistret. Der serverte dem stort sett kaninfor til generøse priser. Tommas anbefalte Peppes Pizza rett over gaten, å de fleste vet vel hvor svak jeg er for Pizza…

Vi satt oss ned og til slutt kom Pizzaen vi bestilte ved siden av en Cola Zero til Tommas, å en ekte Cola til meg. Må også legge til at det er første gang jeg har opplevd og få servert en hel pizza uten at den var skjært opp. Men det som var enda morsommere var at det fulgte med en saks. Først så trodde vi servitrusa hadde glemt igjen hagesaksen sin så vi tittet litt rart på hverandre, men vi er jo ikke helt født i går så vi skjønte så klart at denne skulle brukes til å kutte opp pizzaen med. I det hele tatt en artig vri.

Etter litt juging og litt brainstorming angående turene som skal gjennomføres til sommeren så var det på tide og ta et farvel. Vi gikk ned til syklene, knipset noen bilder og ble enige om at daten var vellykket. Vi besteme derfor at vi også skulle møtes igjen senere. Alt i alt en veldig hyggelig tur med mye skitsnakk og god mat.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Fra den dagen jeg fikk MC lappen levert så har jeg stort sett brukt Motul Road kjedespray for å smøre kjedet og jeg har vært veldig fornøyd med denne. Faktisk så har jeg tatt den litt for gitt.

For en måneds tid siden så skulle jeg ta sesongens første vask av sykkelen inkludert en kjedevask. Når til slutt kjedet skulle smøres så skulle jeg hente Motul Road kjedesprayen men det viste seg at det ikke var med drivgass igjen på boksen. Da måtte jeg ty til «reserve»-smøring som da måtte bli en kjedespray jeg fikk av en kompis i fjor sommer som jeg heller ikke var så begeistret for den gang. Men all smøring er vel bedre enn ingen smøring tenkte jeg…

Kjedeoljen var fra Biltema og så klart beregnet for motorsykler. Jeg smurte på og lot sykkelen stå i ca. 2 timer. Når jeg kom tilbake til sykkelen igjen så så jeg det hadde dryppet fra kjedet. Etter at jeg kjente på det så var denne oljen veldig tyntflytende. Jeg kjørte meg en tur og turen besto av ca. 8 mil på E6 i relativt høy hastighet. Når jeg kom hjem igjen var hele sykkelen tilgriset av kjedeolje og spesielt bakfelgen. Dagen etter så skulle jeg kjøre meg en tur til og da så jeg at kjedet var ganske rustent. Kun overflaterust men dog.

Jeg fikk endelig kjøpt meg en boks med Motul Road kjedespray og fikk vasket kjedet og sykkelen nok en gang før jeg påførte denne. Etter ca. 1 time så kjente jeg at denne oljen hadde gått fra tyntflytende til ganske så sticky. Jeg kjørte meg en liten tur hvor ca. 3 mil av turen besto av E6 kjøring og når jeg kom hjem så var det ikke en eneste oljeflekk på sykkelen eller bakfelgen. Sykkelen sto i 4 dager etter dette uten å bli brukt og når jeg sjekket kjedet i dag så var det like blankt og fint og kjedeoljen var fortsatt sticky og satt godt på.

Konklusjonen min er at jeg bare elsker kjedesprayen fra Motul. Jeg kommer muligens til å prøve andre kjedesprayer for nysgjerrighetens skyld i fremtiden, men Biltema får vertfall ikke solgt noe mer kjedespray til meg, det er helt sikkert!

Lenke er fjernet. kjellv

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Beklager bummerten ved å slenge inn link til bloggen min over. Det var en ren feiltagelse :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

I fjor sommer bestemte jeg og Cutless at vi skulle ta en liten MC tur inkludert overnatting i telt. Det er vel ingen av oss som er noen Lars Monsen og spesielt ikke undertegnede. Etter mye leting på Goolge Maps og street view så fant vi det perfekte stedet og slå opp teltet.

Det skal innrømmes med det første at dette for mange fremstår som en kjedelig og planlagt tur, men sannheten er at dette er en av de MC turene jeg husker aller best. Selv om det bare var 5-6 mil fra stuedøra mi. Her var fokuset og overnatte i telt samt oppleve campinglivet i litt forsiktig grad i trygge temperaturer og oppholdsvær. Ja, vi sjekket også yr.no grundig før avreise.

Egentlig var det to steder vi hadde plukket ut fra Google Maps, men det viste seg at ett av stedene ble enstemmig vedtatt når vi først var der. For vi måtte så klart ha tilgang til toalett uten å måtte tre skinka over en grein for å gjøre sitt fornødne. Ja, vi hadde tenkt på alt. Vi klarte faktisk å oppnå følgende krav.
  • Campingplassen lå ikke alt for langt fra veien og krevde kun noen titalls meter med kjøring på skogsti.
  • Været var nærmest perfekt og temperaturen akkurat passe.
  • Det var toalett på området.
  • Veien var veldig lite trafikkert og syntes ikke fra leirplassen. Det var heller ikke en eneste bil som passerte.
  • Det var et tjern like ved leirplassen.
  • Vi fikk parkert motorsyklene rett ved teltet.
Vi parkerte syklene og salet av før vi slo opp teltet. Vi fyrte opp bålet og la pilsen lett tilgjengelig. ØL pølser hadde vi så klart også med. Det var vindstille, og det eneste vi hørta var knittringen fra bålet. Det ble noen pils og en god del skjitprat og etter noen timer så bestemte vi oss for å ta kvelden. Egentlig skulle vi ligge i teltet begge to, men været var såpass fint at jeg betemte meg for å ligge ute under åpen himmel. Det var så klart stjerneklart. Bålet knittret fortsatt og det ble vel en sovepils eller to før jeg sloknet.

Neste morgen våknet jeg opp i en litt småfuktig sovepose. Bålet hadde så klart sloknet og eimen av ØL fra tomme ØL bokser gjorde dette til en ekte camping opplevelse. Jeg så utover tjernet og det lå en liten dis over vannet. Rett og slett helt perfekt! Det ble jo ikek akkurat voldsomme mengder med pils kvelden før så noen hangover hadde jeg ikke. Men semskede tenner og campingsveis hadde jeg definitivt.

Rett og slett en av de korteste turene jeg har kjørt med motorsykkel, men også en av de turene jeg husker aller best. Det er svært sjeldent jeg opplever at alt klaffer når man er på tur og selv om vi ikke var veldig langt hjemmefra så følte jeg meg litt som Lars Monsen et lite øyeblikk. Hvem vet… neste gang så kanskje vi utfordrer skjebnen og finner ett sted uten toalett?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Småskalatouring :knegg
Turen trenger ikke være lang for å være minnerik. Det var faktisk god underholdning på forumet denne turen husker jeg.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Cutless »

Det var en utrolig flott tur. Selv om jeg våknet midt på natten og sverget på at jeg hørte ulv ute i skauen :lol

Sjekket nettopp yr.no nå. Ser ut som det blir kjørevær til helgen. Jeg har jo ikke kommet i gang med sesongen enda, så hvis du har tid burde vi kjørt oss en tur.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Cutless skrev:Det var en utrolig flott tur. Selv om jeg våknet midt på natten og sverget på at jeg hørte ulv ute i skauen :lol
Ulv er ikke noe å bekymre seg seg så mye om - for voksne karer ;)
Er ikke så lenge siden vi hadde besøk av en ute på jordet rett foran huset her vi bor.
Artig besøk, men ungulven viste seg å ikke spesielt sosial og selskapssyk... :-k
Han stakk til skogs straks vi ga oss tilkjenne og i ferd med å invitere ham inn på gårdsplassen... :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Longines »

Bra blogg med flotte bilder. Takk for erfaringene med Biltema vs Motul Road kjedespray. Jeg trenger snart en ny boks. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, jeg tror kanskje Cutless mente sangtalentene mine. Han gikk å la seg først i teltet og jeg ble nok liggende og nynne litt for meg selv til spotify. Ble jo faktisk noen halvlitere tross alt. Men han skal være jævlig glad for at han ikke tok med karaokemaskinen sin! :lol
Bra blogg med flotte bilder. Takk for erfaringene med Biltema vs Motul Road kjedespray. Jeg trenger snart en ny boks. :)
Takk for det Longines :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Det var en utrolig flott tur. Selv om jeg våknet midt på natten og sverget på at jeg hørte ulv ute i skauen :lol

Sjekket nettopp yr.no nå. Ser ut som det blir kjørevær til helgen. Jeg har jo ikke kommet i gang med sesongen enda, så hvis du har tid burde vi kjørt oss en tur.
Til helgen tror jeg det passer bra med en liten tur. Skulle vert en tur over svenskegrensa egentlig...

Svar