Klinke kjede?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Klinke kjede?

Legg inn av SuperTenere »

Heia:) Jeg fikk nytt kjede/drev sett i posten igår:) Ser at jeg har bestilt ett kjede med klinke-lås, noe jeg ikke har brukt før :crazy: Etter hva jeg finner ut så finnes det et spesialverktøy til en slik kjedelås. Det har ikke jeg :eh Så da lurer jeg på om jeg kan bruke en kulehammer å klinke denne låsen? Slik vi gjorde med tråsykkel-kjeder før i tiden;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Klinke kjede?

Legg inn av kjellv »

Nei det skal du ikke prøve! Det ville kanskje funke, men sjansen for at det ikke blir bra er minst like stor. Leddet du klinker skal bli akkurat bevegelig nok og akkurat trangt nok. Du trenger et klinkeverktøy, men egentlig så klinker du ikke. Du skruer det sammen, presser en kon inn i enden på bolten slik at den utvider seg og låser plata.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Klinke kjede?

Legg inn av Kjellrf »

kjellv skrev:Nei det skal du ikke prøve! Det ville kanskje funke, men sjansen for at det ikke blir bra er minst like stor. Leddet du klinker skal bli akkurat bevegelig nok og akkurat trangt nok. Du trenger et klinkeverktøy, men egentlig så klinker du ikke. Du skruer det sammen, presser en kon inn i enden på bolten slik at den utvider seg og låser plata.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Ikke enig. Helt greit å klinke. Det har man gjort i 100 år før disse nymotens kjedeverktøyene har kommet.
Hvis du ser oppi kjedeesken, kan det t.o.m. følge med en bruksanvisning på hvordan du gjør det.
Stort sett alle kjeder i dag har ett spor i kjedelåsen, slik at du får dyttet sideplata helt korrekt på plass før det stopper. Jeg bruker ei vannpumpetang til det. Deretter trenger du et mothold, en dor og en hammer. Og helst en kamerat til å holde motholdet.
Når sideplata er på, banker jeg , dvs utvider, tappene på de 4 sidene med doren.

Sjekk så at låsen går lett og ledig. Klinking er enklere enn mange tror, og noe enhver mekaniker burde kunne.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Stordingen
Innlegg: 4
Registrert: 15 mar 2016, 20:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2 1993

Re: Klinke kjede?

Legg inn av Stordingen »

Har nettopp skiftet på min og fant ut at Biltema har klinkeverktøy. Kjøpte en sånn og brukte den både til å ta av den gamle og sette på den nye. Slipper å styre på med mye verktøy. koster litt da,

ZZR-Erling

Re: Klinke kjede?

Legg inn av ZZR-Erling »

Av..vinkelsliper.. På..kjedeverktøy

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Klinke kjede?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har klinket flere kjeder. Kan ikke si at det er spesiellt vanskelig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Klinke kjede?

Legg inn av Kjellrf »

JohnnyTh skrev:Jeg har klinket flere kjeder. Kan ikke si at det er spesiellt vanskelig.
Nettopp!

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar