CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av kjellv »

xj6 skrev:Hei,

når en motorsykkelprodusent (eller andre seriøse produsenter) produserer slike deler eller får de produsert hos en underleverandør, innebærer det en streng kvalitetskontroll underlagt godkjente prosedyrer, mhp, design, produksjonsprosses, materialsertifikat osv. En tilfeldig leverandør på ebay, kan være like god, men det er ikke dokumentert. Å dokumentere kvalitet koster penger, og det er den garantien du betaler litt ekstra for. For et sidespeil, blinklys osv, er det helt greit, men bremsedeler, er mitt svar NEI. Hva om hendelen er laget i et billig materiale, evt. har indre sprekker du må ha mikroskop for å se, og ryker ved panikkbremsing. Går sikkert bra, men tar du virkelig sjansen.
Dette er faktisk et meget viktig poeng!
Hypotetisk: En billig men rød og lekker bremsehendel i ekte Kinesisk aluminium knekker når du trenger den mest. Det går på skogen med deg og sykkelen. Sykkelvraket blir kontrollert av biltilsynet, og den uoriginale bremsehendelen blir avslørt som årsak til ulykken.
Forsikringsoppgjør? Glem det...!

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av CB9 »

gamle folk med motorsykkel. lykke til vi snakkes

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av kjellv »

CB9 skrev:gamle folk med motorsykkel. lykke til vi snakkes
Vi gamle har også vært unge, og lærte av det :lol

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av CB9 »

ja men hva lærte du ? stilig refleksgenser du har men autoritet får du ikke av den

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av kjellv »

CB9 skrev:ja men hva lærte du ? stilig refleksgenser du har men autoritet får du ikke av den
Jeg har blant annet lært at sikkerhet ikke bør overlates til tilfeldighetene. Som ung var heller ikke jeg like opptatt av dette, men erfaringer har lært meg noe annet.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av CB9 »

sier du det. åssen erfaringer da ?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av supersic »

kjellv skrev:
xj6 skrev:Hei,

når en motorsykkelprodusent (eller andre seriøse produsenter) produserer slike deler eller får de produsert hos en underleverandør, innebærer det en streng kvalitetskontroll underlagt godkjente prosedyrer, mhp, design, produksjonsprosses, materialsertifikat osv. En tilfeldig leverandør på ebay, kan være like god, men det er ikke dokumentert. Å dokumentere kvalitet koster penger, og det er den garantien du betaler litt ekstra for. For et sidespeil, blinklys osv, er det helt greit, men bremsedeler, er mitt svar NEI. Hva om hendelen er laget i et billig materiale, evt. har indre sprekker du må ha mikroskop for å se, og ryker ved panikkbremsing. Går sikkert bra, men tar du virkelig sjansen.
Dette er faktisk et meget viktig poeng!
Hypotetisk: En billig men rød og lekker bremsehendel i ekte Kinesisk aluminium knekker når du trenger den mest. Det går på skogen med deg og sykkelen. Sykkelvraket blir kontrollert av biltilsynet, og den uoriginale bremsehendelen blir avslørt som årsak til ulykken.
Forsikringsoppgjør? Glem det...!
Det her er faen meg det dummeste jeg har hørt.

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av bzzlink »

Kjøpte noen for 250,- inkl. frakt og kjørte med de i 2 år.

Bare gode erfaringer, følte jeg fikk mye bedre kontroll spesielt på banekjøring ved å kunne holde to fingre på hendlene, og resterende 3 på styret.

Det er veldig enkelt å bytte på de fleste sykler.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av Jompa »

CB9 skrev:prøv det og se om det funker. ikke hør på gamlingene som knapt nok skifter olje sjøl
Trådstarter spurte om råd og erfaringer, og har fått flere, både positive og negative.
Da får han selv velge hvem han vil tro på, eller om han evt vil prøve og se om det funker.
Selv har jeg erfaring med ei råtten bremseklipe, kjøpt fra et norsk firma som importerer dem fra England.
Hvor de kommer fra, vet jeg ikke. Kan godt være Kina.
Begynner å bli passelig lei av "mopedister" som først spør om råd, og etterpå argumenterer med "gamlinger"
osv straks dere får et annet svar enn dere vil ha.

PS. dette er ikke svar til Marcuzani, som startet tråden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Marcuzani
Innlegg: 62
Registrert: 18 jul 2015, 09:53
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS 765

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av Marcuzani »

Da har jeg prøvd bremse - og clutchhendelen fra Kina i én uke. Kvalitetsmessig føltes de meget bra. Men clutchen ble hardere å klemme inn, noe som ikke er optimalt under bykjøring i Oslo. I tillegg ble forbremsen mindre følsom.
Under en kjøretur i dag hang bremsen seg delvis opp slik at bremselyset stod på konstant og jeg mistet fart. Så nå har jeg gått tilbake til originale fra Triumph, og jeg er storfornøyd med det.
En erfaring rikere.

Toven

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av Toven »

Hm, man kan være uheldig også ja. Mine ching chong hendler funker utmerket :)

Marcuzani
Innlegg: 62
Registrert: 18 jul 2015, 09:53
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS 765

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av Marcuzani »

De funket helt fint frem til i går, og det er mulig at det hadde vært enkelt å fikse problemet. I tillegg ble sykkelen over snittet skitten under kjøreturen, så det kan ha noe med det å gjøre. :-k Men jeg tenker at jeg ikke tar sjansen. Vil ikke risikere å miste bremsene når jeg trenger de som mest. Uansett så så de 100 ganger bedre ut enn originalene, så kanskje jeg kan kjøpe noen fra Triumph i svart finish. ;)

Toven

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av Toven »

Ser veldig mye bedre ut ja. Triumph original deler er aldri feil :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg handla shorty-hendler til Duken min for gi-bort pris på Ebay. Det var absolutt ingenting å si på kvaliteten. De kunne ha lurt meg for å være hendler til 1000kr... Forøvrig også kjempekomfortable :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av CB9 »

Jompa skrev:
CB9 skrev:prøv det og se om det funker. ikke hør på gamlingene som knapt nok skifter olje sjøl
Trådstarter spurte om råd og erfaringer, og har fått flere, både positive og negative.
Da får han selv velge hvem han vil tro på, eller om han evt vil prøve og se om det funker.
Selv har jeg erfaring med ei råtten bremseklipe, kjøpt fra et norsk firma som importerer dem fra England.
Hvor de kommer fra, vet jeg ikke. Kan godt være Kina.
Begynner å bli passelig lei av "mopedister" som først spør om råd, og etterpå argumenterer med "gamlinger"
osv straks dere får et annet svar enn dere vil ha.

PS. dette er ikke svar til Marcuzani, som startet tråden.
mulig jeg var litt krass mot dere av den eldre garde, men jeg er passe oppgitt av middelaldrende motorsyklister som skal formane om sikkerhet i det vide og det brede. å forbedre motorsykler har vært vanlig siden den første ble solgt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Custom_motorcycle

Svar