Humpemidtlinjer
-
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
Humpemidtlinjer
Hei på noen veier er det humper på linjene midt i veien. Er det noen som vet hvor fort man kan kjøre på disse før man mister grepet på motorsykkelen og detter?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Humpemidtlinjer
Skal vel en del til for å miste kontrollen på disse humpelinjene, vel...PoseFant skrev:Hei på noen veier er det humper på linjene midt i veien. Er det noen som vet hvor fort man kan kjøre på disse før man mister grepet på motorsykkelen og detter?

Kommer an på hva slags sykkel man kjører også, går jeg ut fra. En adventuresykkel med ambisjoner om takle grusveier og ujevnheter bør kunne klare seg ganske bra...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Jeg antar det er såkalte "rumlefelt" du mener, slike som skal vekke førere som enten holder på å sovne eller sitter å taster på telefonen og er på vei ut av kjørebanenAJ skrev:Skal vel en del til for å miste kontrollen på disse humpelinjene, vel...PoseFant skrev:Hei på noen veier er det humper på linjene midt i veien. Er det noen som vet hvor fort man kan kjøre på disse før man mister grepet på motorsykkelen og detter?![]()
![]()
Kommer an på hva slags sykkel man kjører også, går jeg ut fra. En adventuresykkel med ambisjoner om takle grusveier og ujevnheter bør kunne klare seg ganske bra...

Dette er freset ned i asfalten, og vil nok gi redusert friksjon. Jeg vil nok ikke satse på noe særlig nedlegg over slike, prøver selv å krysse dem i en noenlunde rett linje.
Man har veigrep så lenge demperne følger med. Og ikke pakker seg. Rett frem, 140 kanskje, men det er vel risting som er verst :-)
- Moby
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Jeg er ikke spesielt fornøyd med disse midstripene med rumlefelt, det må da gi mindre friksjon mot underlaget. Hvis du må fåreta en unnamanøver trenger du alt grep du kan få.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Som andre skriver - fjæringen din vil "flyte" og ikke gi deg optimalt veigrep - bør derfor krysses i rett linje. Hadde disse bare vært i bruk sammen med f.eks. heltrukken midtlinje hadde det kanskje ikke vært et (potensielt) problem. Når disse brukes over flere kilometer med både rett og svingete vei (f.eks. på E6 nordover), så kan det skje at du svinger innom dem uforbredt. Det vil jeg ikke teste ut...PoseFant skrev:Hei på noen veier er det humper på linjene midt i veien. Er det noen som vet hvor fort man kan kjøre på disse før man mister grepet på motorsykkelen og detter?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Har truffet noen slike i normale hastigheter og kan vel ikke akkurat si at det føltes veldig skummelt, men noe kneskrap hadde jeg ikke akkurat for å si det sånn. Som tidligere nevnt så ville jeg nok vert litt varsom og forsøt krysse denne i en noenlunde rett linje.
-
Ja det går nok litt på kjøreerfaring også. Jeg prøvde å krysse en sånn linje i 110 og da føltes det som om sykkelen bare fløt på ingenting og jeg fikk ikke utslag på svingen før jeg knakk den ned i ca 15-20 grader via kontrastyring, bare spratt ned i humpelinja igjen.
- Bjerknez
- Kontakt:
I høyere hastigheter så vil man jo ikke få noe grep i den dype delen av dumpene og dermed så har man tilnærmet halvert friskjonen da dekket kun er i berøring med den delen av "humpene" som er øverst. Men kun en teori fra min side...PoseFant skrev:Ja det går nok litt på kjøreerfaring også. Jeg prøvde å krysse en sånn linje i 110 og da føltes det som om sykkelen bare fløt på ingenting og jeg fikk ikke utslag på svingen før jeg knakk den ned i ca 15-20 grader via kontrastyring, bare spratt ned i humpelinja igjen.
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Da får du halvert areal, men dobbelt så stort trykk pr kvadrat.
Så teoretisk sett blir vel friksjonen lik ??

If it ain't broke, I'll break it.
- Bjerknez
- Kontakt:
NÅ... er vi inne på noe som tar denne saken langt dypere føler jeg...ejs skrev:Da får du halvert areal, men dobbelt så stort trykk pr kvadrat.

Men det økte trykket tar vel demperne seg av og det betyr vel at trykket forblir det samme?
Uansett... føler meg ikke helt hjemme i denne diskusjonen, men kan ikke forestille meg at veigrepet forblir uforandret i praksis. Hva som skjer i teorien er nok en heeelt annen sak...
-
Jeg var på noe som heter facebook og der er det en side for motorsykkelinteresserte, der var det noen som postet denne linken til en avisartikkel. Her kan dere se at det er noen som synes disse rumlefeltene som de kalles, er farlige nå på våren:
http://www.smaalenene.no/samferdsel/tra ... -38-155962
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Veldig positivt, syns jeg, at hensynet til MC-folket nevnes spesieltPoseFant skrev:

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Og som det er nevnt i artikkelen samles det vann i feltene, noe som kan gi en ubehagelig overraskelse.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Elruts84
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Kontakt:
Det er vel samme malingen som brukes på gangoverfelt og andre striper? Som for MC førerer er best å unngå ved dårlig vær f.eks?
Elruts

Elruts
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020