R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Ingen med vettet bevart kjøper vel en Civic til 600.000? Det er veldig mye annet jeg heller ville ha kjøpt hvis jeg hadde 600k å bruke på bil.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Men on-topic R-sykler vs alt annet. Har ikke isle of man noen klasser som er åpent for nesten alt? De klippene jeg har sett på youtube er det kun r-sykler så langt jeg kan se.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Og hva tror det kommer seg av, kanskje for at R-syklene er designet med aerodynamik og topphastighet i tanke begge deler som trenges bla på Isle of man.Moby skrev:Men on-topic R-sykler vs alt annet. Har ikke isle of man noen klasser som er åpent for nesten alt? De klippene jeg har sett på youtube er det kun r-sykler så langt jeg kan se.
Det blir litt som å si at det finnes open klasse i Novemberkåsan men er ikke mye annet en enduro og cross sykler der

RR sykler parkerer ikke alt annet overallt på asfalt men der hvor de er designet for det så ja, akkurat som andre sykler ikke parkerer alle andre når de ikke er designet for det.
Jeg lurer og på en ting, hvis ADV sykler gjør det enklere for normale fører å kjøre hårnålsvinger og alpepass bør den da ikke og gjøre det enklere for eks Tom Sykes eller Jorge Lorenzo på samme måte?
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Selvfølgelig er det lettere også for de, men siden de har kjørekunnskaper vi bare kan drømme om, klarer de å utnytte potensiale som ligger i en RR sykkel og derfor vil de ha mye høyere kurvehastighet.
En annen ting er at RR sykler er laget kun med tanke på å være raskest fra A til B.
De har syk akselerasjon, vanvittig toppfart, høy effekt, lav vekt, aerodynamisk, de BESTE bremsene, beste demperne, lavt tyngdepunkt,
brede lavprofildekk osv osv.
De har kun som formål å være best på asfalt i starten, på langstrekket, i svinger.
Også kommer det påstander at en Adventure på 250 kg, høyt tyngdepunkt, grove all around dekk, mykere dempere osv skal være raskere i asfaltsvinger? Nei, det holder ikke.
En annen ting er at RR sykler er laget kun med tanke på å være raskest fra A til B.
De har syk akselerasjon, vanvittig toppfart, høy effekt, lav vekt, aerodynamisk, de BESTE bremsene, beste demperne, lavt tyngdepunkt,
brede lavprofildekk osv osv.
De har kun som formål å være best på asfalt i starten, på langstrekket, i svinger.
Også kommer det påstander at en Adventure på 250 kg, høyt tyngdepunkt, grove all around dekk, mykere dempere osv skal være raskere i asfaltsvinger? Nei, det holder ikke.

-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Bosted: Vestfold
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Off Topic: Simpson, er det en Simpson hjelm fra LS2 du har som profilbilde?
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Er ikke helt sikker på modellen, de har mange modeller som er nesten like.
Kjøpe en som er lik den The Stig har når jeg drev litt med motorsport på 4 hjul.
Kjøpe en som er lik den The Stig har når jeg drev litt med motorsport på 4 hjul.
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Denne diskusjonen har vi hatt før. Det hadde vært moro hvis en med ADV sykkel hadde stilt opp mot en dyktig rr fører så vi kunne sett en gang for alle hvem som var raskest.
Jeg tror man måtte vært veldig heldig med veivalget hvis adv føreren skulle vunnet. Hjelper lite å kunne holde noen killometer mer i gjennom svingene hvis man blir rævkjørt på rettstrekkene. Desuten så er jeg ikke helt overbevist om at de er raskere gjennom svinger.
Jeg tror man måtte vært veldig heldig med veivalget hvis adv føreren skulle vunnet. Hjelper lite å kunne holde noen killometer mer i gjennom svingene hvis man blir rævkjørt på rettstrekkene. Desuten så er jeg ikke helt overbevist om at de er raskere gjennom svinger.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Ikke helt for ingen har sagt at en rr er bedre offroad og er raskere enn enduro og cross. Påstanden her er at ADV er raskere enn rr sykler på vanlig vei.hakhap skrev:
Det blir litt som å si at det finnes open klasse i Novemberkåsan men er ikke mye annet en enduro og cross sykler der![]()
Jeg tror dette er en oppfattning vi har fått siden de fleste av oss kanskje kjører forttere på en ADV i samme svingen enn vi gjorde tidligere på en r sykkell. Dermed så tror vi at de er raskere og så er det egentlig våre egne kjøreferdigheter som setter begrensningen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Du er nok inne på noe her ja.
Du skal ha ganske store baller for å kjøre en R sykkel til grensen i svinger på vei.
Det er lettere å kjøre på grensen med en ADV av mange grunner, og derfor har den liksom fått bedre egenskaper i sving kontra R.
Men begrensingen ligger hos fører og ikke sykkel.
Dette er jo ren fysikk og alle med litt kunnskap vet at 200 kg sykkel har mindre sentrifugalkraft i sving enn 300 kg sykkel, og hvis du da i tillegg ser på dekktype og kontaktflate så burde de fleste se tegninga.
Du skal ha ganske store baller for å kjøre en R sykkel til grensen i svinger på vei.
Det er lettere å kjøre på grensen med en ADV av mange grunner, og derfor har den liksom fått bedre egenskaper i sving kontra R.
Men begrensingen ligger hos fører og ikke sykkel.
Dette er jo ren fysikk og alle med litt kunnskap vet at 200 kg sykkel har mindre sentrifugalkraft i sving enn 300 kg sykkel, og hvis du da i tillegg ser på dekktype og kontaktflate så burde de fleste se tegninga.
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg kan egentlig ikke skjønne at dette er en diskusjon engang jeg 

BRAAAAAP! 

-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Påstanden startet vel med svinger der Harleyer holder 110 uten å skrape, kan RR kjøre fortere der? Hårnål var ikke nevnt av trådstarter 

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Det var denne tullete påstanden som dro i gang ADV vs RR, og han insunierer at HD nesten gjør det samme.Dykkeren skrev:Å ligge i 110 i svingen kommer jo helt ann på svingen ! (og selvfølgelig det JK95 nevner). Kjører selv 1200 GS og kjører fra de fleste R-sykler i hårnålsvinger (ikke langt fra at en Harley gjør det samme), men jo mer slak svingen er, jo fortere greier alle å ta en sving. Opplever stadig at jeg blir forbikjørt på vei til f.eks alpepass (Stelvio bla.) av R-sykler, tar de som regel igjen relativt tidlig når man begynner på stigningene og de krappe svingene.
Men dette beviser jo bare at kunnskapen ikke alltid er like stor hos folk.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Dette er i grunnen god underholdning
Hvorfor har racingsykler fra alle produsenter over hele verden endt opp med sykler som stort sett er veldig like? Har alle produsenter jobbet med feil sykkeltype i så mange år? Selvfølgelig ikke! R er raskest. Til racing på høyhastighetsbaner. Men ikke nødvendigvis til alt annet på asfalt. På krevende veier i lavere hastigheter vil de nok møte skarp motstand fra flere sykkel -og motortyper.
Sent fra min C6603 via Tapatalk

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
En sving der en HD cruiser holder 110km/t er jo ikke spesiellt krevende. At en R sykkel nesten blir ifrakjørt av en cruiser i slike svinger tror jeg lite på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Vel, en MC kjører ingen svinger uten fører, og føreren har mye å si. Å si at en HD nesten kan kjøre fra en R i sving er jo en fantastisk uttalelse. Likeså en ADV. Jeg har kjørt HD noen år nå, og min er bra i svinger, til å være HD, men er jo rene due-egget i forhold til en R.
At noen med ADV har kjørt fra noen med R i noen svinger gjør jo ikke noen ADV`er bedre enn noen R`er, det er jo føreren som "bestemmer"
det.
At noen med ADV har kjørt fra noen med R i noen svinger gjør jo ikke noen ADV`er bedre enn noen R`er, det er jo føreren som "bestemmer"
det.